همشهری آنلاین: در اقدامی بی‌سابقه طی یک قرن گذشته، رییس کمیته صلح نوبل به دلیل انتخاب های جنجال برانگیزی همچون باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل، از سمت خود کنار گذاشته شد.

انتخاب های جنجال ساز رییس کمیته صلح نوبل را برکنار کرد

به گزارش ايرنا، شبکه خبری روسی راشاتودی روز چهارشنبه گزارش داد: توربیان یاگلاند (Thorbjoern Jagland) که طی 6 سال گذشته ریاست کمیته مذکور را برعهده داشت، روز سه شنبه بر کنار شد.

بر اساس این گزارش، وی عضو این کمیته باقی خواهد ماند و سمت او به کیسی کولمان فایو (Kaci Kullmann Five) جانشین او سپرده می شود.

بر این اساس، اقدام یاگلاند در انتخاب باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سال 2009 و اتحادیه اروپا درسال 2012 جهت دریافت جایزه صلح نوبل مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

کولمان فایو در این باره به خبرنگاران گفت: اکنون کمیته جدید با افرادی جدید تشکیل شده است.

بنابراین گزارش، سه مورد از انتخاب ها در زمان ریاست یاگلاند بر کمیته انتخابی جایزه صلح نوبل، بحث برانگیزشده بود.

در نخستین سال ریاست یاگلاند بر این کمیته در سال 2009، وی باراک اوباما را در حالی که تنها 9 ماه از انتخاب وی به عنوان رییس جمهوری آمریکا می گذشت، به عنوان برنده این جایزه انتخاب کرد.

به گزارش راشاتودی، این درحالی بود که آمریکا در دو جنگ طولانی مدت و خانمانسوز افغانستان و عراق درگیر بود و از سوی دیگر بکارگیری پهپادهای نظامی آمریکایی در کشتن افراد در پاکستان و یمن در دوره اوباما به اوج خود رسیده بود.

دیگر انتخاب بحث برانگیز یاگلاند، معرفی اتحادیه اروپا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2012است.

بنابراین گزارش، منتقدان انتخاب وی را با سمتی که به عنوان دبیرکل شورای اروپا در آن زمان داشت، مرتبط دانستند.

بسیاری از منتقدان این انتخاب را از آن جهت که اتحادیه اروپا در دو زمینه اقتصادی و سیاست خارجی با ناکامی روبه رو شده بود، سزوار چنین انتخابی ندانستند.

در آن زمان، دزمون توتو و دو برنده دیگر جایزه صلح نوبل در نامه ای سرگشاده به این انتخاب اعتراض کردند.

یاگلاند بین سال های 1996 تا 1997 نخست وزیر نروژ بود. وی از اول ژانویه 2009 تا سوم ماه مارس 2015 میلادی نیز ریاست کمیته صلح نوبل را برعهده داشت.

جایزه صلح نوبل تنها جایزه ای است که در خارج از سوئد و توسط کمیته نروژی به نمایندگی از استکهلم، بررسی و برندگان آن اعلام می شود.

کد خبر 288989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha