شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ملاله یوسف‌زی ۱۷ ساله، فعال حقوق کودکان در سخنرانی که پس از اتمام کلاس‌های مدرسه‌اش در بیرمنگام انجام داد، نسبت به دریافت جایزه صلح نوبل واکنش نشان داد.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، خبر برنده شدن نوبل صلح زماني به ملاله داده شد كه سر كلاس شيمي بود. براي اعلام اين خبر ملاله را از ميانه درس و كلاس بيرون آورده و به او خبر دادند كه برنده نوبل صلح شده‌است. اكنون ملاله به جوانترين برنده نوبل در جهان تبديل شده‌است.

ملاله به خاطر كمپين‌هايي كه در دفاع از حق تحصيل دختران در كشورش راه انداخته‌بود به چهره‌اي اجتماعي تبديل شد و دو سال پيش توسط طالبان ترور شد، اما از آن حمله جان سالم به در برد و پس از بهبودي، به فعاليت‌هايش در زمينه حقوق كودكان ادامه داد.

ملاله روز جمعه پس از پايان زمان كلاس‌هايش،‌سخنراني در مدرسه محل تحصيلش انجام داد و در آغاز گفت: معمولا زماني كه مي‌خواهم سخنراني مانند اين سخنراني انجام دهم، تنها مشكلي كه با آن مواجه مي‌شوم اين است كه تريبون از من خيلي بلند‌تر است.

ملاله در ادامه گفت: من از اينكه به عنوان برنده نوبل برگزيده شده‌ام بسيار مفتخرم و افتخار مي‌كنم كه اولين پاكستاني،جوانترين برنده نوبل صلح و جوانترين زني هستم كه موفق به كسب اين جايزه شده‌است.

ملاله درباره نحوه خبردار شدن از انتخابش به عنوان برنده نوبل گفت: حدود ساعت 10:15 صبح بود و من در كلاس شيمي درحال نگاه كردن به الكتروليت‌ها بودم. من انتظار نداشتم اين جايزه به من تعلق بگيرد و ساعت 10:15 از اينكه برنده نشده‌ام مطمئن بودم. سپس معلمم من را به گوشه‌اي از كلاس برد و خبر را به من گفت، من كاملا بهت‌زده شده‌بودم. تصميم گرفته بودم كه مدرسه‌ام را ترك نكنم. از اين رو تا پايان كلاس‌هاي فيزيك و انگليسي صبر كردم.

ملاله ضمن تشكر از پدر و مادر و خانواده‌اش از پدرش به خاطر اينكه بال‌هايش را نبست و به او اجازه پرواز داد،‌ تشكر كرد. ملاله گفت نوبل تنها يك مدال نيست يا فلز ارزشمند نيست كه آن را در اتاق خود به يادگار نگه دارم، گرفتن اين نشان به معني پايان فعاليت‌هايم نيست،‌ بلكه آغاز كمپين‌هايم است.من دو گزينه داشتم، اول اينكه حرف نزنم و در انتظار كشته شدن باقي بمانم،‌و يا اينكه حرف بزنم و پس از آن كشته شوم، و من دومي را انتخاب كردم.

کد خبر 274504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha