مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایزه پزشکی نوبل امسال به انتخاب بنیاد نوبل به دو دانشمندی تعلق گرفت که کاشف سلول‌های سیستم موقعیت‌یابی مغز هستند.

نوبل پزشکی

براساس گزارش وب‌سايت بنياد نوبل، کمیته نوبل جان.او.كيفه و مي‌بريت موزر و ادوارد موزل را به خاطر كشف سلول‌هاي سازنده سيستم موقعيت‌ياب مغز شايسته دريافت نوبل پزشكي يا فيزيولوژي دانست. نيمي از نوبل پزشكي امسال به او.كيفه و نيمي ديگر به مي‌بريت موزر و ادوارد موزل تعلق خواهد‌گرفت.

جان او‌.كيفه در سال 1971 اولين بخش‌هاي اين سيستم موقعيت‌ياب را كشف كرد و دريافت نوعي از سلول‌هاي عصبي در هيپوكامپوس مغز همواره در زمان قرار گيري موش در نقطه‌اي خاص از اتاق فعال هستند و به اين نتيجه رسيد سلول‌هاي مغزي از محيطي كه جاندار در آن قرار دارد نقشه‌برداري مي‌كنند.

بيش از سه دهه بعد،‌در سال 2005 مي‌بريت موزر و ادوارد موزل بخش كليدي ديگري از اين سيستم مغزي را كشف كردند و نوعي ديگر از سلول‌ها را كشف كردند كه سلول‌هاي شبكه نام گرفتند،‌سلول‌هايي كه امكان موقعيت‌يابي دقيق را در مغز فراهم مي‌آورند.

كشف اين سه دانشمند معمايي را حل كرد كه براي قرن‌ها ذهن فيلسوفان و دانشمندان را به خود مشغول كرده‌بود: چگونه مغز مي‌تواند نقشه‌اي از محيط اطراف را ايجاد كرده و چگونه انسان مي‌تواند مسير خود را در محيطي پيچيده بيابد؟

برندگان رشته های شیمی، فیزیک، ادبیات، صلح و اقتصاد نوبل قرار است طی این هفته و هفته آينده اعلام شود. ارزش هریک از جوایز نوبل، هشت میلیون کرون سوئد برابر با یک میلیون و دویست هزار دلار است و در ميان برندگان تقسيم مي‌شود.

کد خبر 274035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha