مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست‌ و پنجمین دور از مراسم جوایز ایگ‌نوبل با حضور گروهی از دانشمندان و برندگان نوبل حقیقی در دانشگاه هاروارد برگزار شد و جوایز عجیب‌ترین و مضحک‌ترین تحقیقات و دستاورد‌های علمی، ادبی،‌اقتصادی و مدیریتی به گروه‌های مختلف اهدا شد.

براساس گزارش گاردين، در اين دور از مراسم ايگ نوبل مردي كه ده‌ها بار نيش زنبور را تحمل كرده‌بود، شيميداني كه تخم‌مرغ سنگ‌پز را به حالت خام تبديل كرده‌بود و پليس‌هايي كه به خاطر رشوه نگرفتن پول دريافت كرده‌بودند موفق به دريافت ايگ نوبل 2015 شدند.

ايگ نوبل مراسمي است كه از سال 1990 تا به امروز سالانه با هدف معرفي و تقدير از دستاورد‌هاي علمي و غير علمي كه "مي‌خندانند، اما به فكر كردن وا مي‌دارند" در دانشگاه هاروارد برگزار شده‌است.

در مراسم امسال دو دانشمند حشره‌شناس از دانشگاه كرنل به نام‌هاي جاستين اشميت و مايكل اسميت به توانستند ايگ نوبل فیزیولوژی و حشره شناسی را به خاطر تلاش‌های طاقت‌فرسایشان در زمينه تدوين جدولی به نام شاخص درد گزیدگی اشمیت که در آن میزان درد ناشي از حشره گزيدگي دسته‌بندي شده‌است،‌و همچنين به خاطر انجام آزمایش‌هایی روی خود برای تعیین بخش‌هايي از بدن که بیشترین و کمترین درد ناشي از زنبور گزيدگي را احساس می‌کنند دريافت كنند. اسمیت در آزمایش‌هاییش زنبورهاي عسل را روي نقاط مختلف بدنش قرار مي‌داد تا آنجا را نيش بزنند و وي درد ناشي از آن را به صورت شخصي تجربه و درجه‌بندي كند. اسميت مي‌گويد جمجمه، نوک انگشت میانی و بازو کمترین درد از نيش زنبور را احساس مي‌كنند و حفره بینی، لب بالایی و بخش‌هاي حساس بدن بیشترین درد را متحمل مي‌شود.

در بخش رياضيات محققاني از اطريش و آلمان با ابداع الگوريتمي توانستند ثابت كنند كه امپراطور مراكش در قرن 17 ميلادي كه تنها 55 سال زندگي كرده‌است،‌ واقعا در طول حيات خود 600 فرزند داشته‌است.

در بخش پزشكي محققاني از ده‌ها كشور از جمله بريتانيا، كانادا، نيوزيلند، آمريكا و چين با كشف اينكه مي‌توان از درد ايجاد شده ناشي از رانندگي روي سرعت‌گيرهاي خيابان در شكم انسان آپانديس حاد را به درستي تشخيص داد، ايگ نوبل 2015 را از آن خود ساختند.

همچنين زيست‌شناساني از شيلي و آمريكا به دليل كشف اينكه اگر وزنه‌اي به دم جوجه‌ها وصل شود،‌ جوجه‌ها مانند دايناسورها راه مي‌روند توانستند نوبل ايگ را در بخش زيست‌شناسي تصاحب كنند.

گروهي از دانشمندان آمريكايي و تايواني نيز به دليل كشف قانون جهاني ادرار ايگ نوبل فيزيك را به نام خود ثبت كردند. بر اساس اين قانون سرعت تخليه مثانه تمامي پستانداران بزرگتر از موش در جهان 21 ثانيه است.

امسال ايگ نوبل در بخش ادبيات نيز برنده داشت و محققاني كه كشف كردند آواي "ها؟" (HuH؟) يا آوايي مشابه به آن در تمامي زبان‌هاي انساني وجود داشته و رايج است اما دليل رواج آن نامشخص است، موفق شدند اين جايزه را به دست آورند. محققان همچنين كشف كردند ها؟ آوا نيست بلكه يك واژه كامل است كه افراد زماني آن را به زبان مي‌آورند كه منظور گوينده پيام را درك نكرده‌اند.

گروهي از محققان از ايتاليا و آمريكا نيز به خاطر كشف اين موضوع كه كودكاني كه تجربه حضور در بلاياي طبيعي از جمله زلزله،‌سيل يا آتشفشان را دارند اما مستقيما تحت تاثير آن قرار نمي‌گيرند، به مديراني با قابليت ريسك‌پذيري بالاتري تبديل مي‌شوند،‌موفق به دريافت ايگ نوبل مديريت شدند. به گفته محققان آنچه شما را نكشد،‌ريسك‌پذيرتر خواهد‌ساخت.

ايگ نوبل شيمي نيز به گروهي از محققان آمريكايي و استراليايي رسيد كه توانستند با استفاده از دستگاهي به نام لوله گرداب تخم‌مرغ سنگ‌پز شده‌اي را به حالت اوليه‌اش بازگردانند، كشفي كه در دانش داروسازي كاربردي خواهد بود.

و در نهايت اداره پليس بانكوك در بخش اقتصاد برنده ايگ‌نوبل 2015 اعلام شد زيرا براساس گزارش‌هاي موجود،‌اين اداره به نيروهايش وعده داده درصورتي كه از خلافكاران رشوه دريافت نكنند،‌به آنها اضافه حقوق يا جايزه نقدي خواهد‌داد.

کد خبر 307689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha