همشهری آنلاین: جان نش برنده نوبل اقتصاد و جایزه مشهور به نوبل ریاضیات، ابل، که زندگی پرفراز و نشیبش در فیلم یک ذهن زیبا به تصویر کشیده‌شده‌است، در سانحه‌ای رانندگی در نیوجرسی به همراه همسرش کشته شد.

جان نش

براساس گزارش اسكاي نيوز، اين رياضيدان دانشگاه پرينستون 85 ساله و همسرش آليشيا 82 ساله بود. اين زوج به همراه تاكسي فرودگاه در راه بازگشت به خانه بودند كه ناگهان راننده كنترل تاكسي را از دست داده و پس از برخورد با گارد‌ريل با خودرويي ديگر برخورد كرد و جان هردو را گرفت.

جان نش

راننده تاكسي به بيمارستان انتقال داده شده و راننده خودروي ديگر دچار جراحات سطحي شده‌است. جان نش سوژه اصلي فيلم برنده اسكار يك‌ذهن زيبا به كارگرداني ران هاوارد بود، فيلمي كه پيچيدگي‌هاي زندگي او را به عنوان يك مبتلا به شيزوفرني به نمايش گذاشت.

اين زوج براي دريافت جايزه ابل نش به نروژ سفر كرده‌بودند و به همراه تاكسي فرودگاه عازم منزلشان بودند كه اين سانحه رخ داد.

جان نش در سال 1994 برنده نوبل اقتصاد شد و نظريه بازي او درمورد رقابت‌هاي انساني به عنوان يكي از تاثيرگذارترين نظريات قرن بيستم شناخته مي‌شود. فيلم يك ذهن زيبا كه در سال 2001 براساس زندگي وي و همسرش ساخته شد، توجه جهان را نسبت به داستان زندگي اين دانشمند بزرگ جلب كرد و موفق به كسب چهار جايزه اسكار شد. جنيفر كانلي و راسل كرو ايفاگران نقش‌هاي نش و آليشيا در فيلم يك ذهن زيبا و همچنين  ران هاوارد نسبت به اين حادثه واكنش نشان داده و با خانواده‌هاي اين زوج همدردي كرده‌اند. كرو در توئيتر خود اين زوج را ذهن‌هاي زيبا و قلب‌هاي زيبا توصيف كرده‌است.

کد خبر 296131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha