همشهری آنلاین: رژیم غذایی نقشی اساسی در سلامت دندان‌های ما ایفا می‌کند. غذاهایی که می‌خورید و نوشابه‌های که می‌نوشید اثر مستقیم بربر میزان بروز و پیشرفت پوسیدگی دندان هم می‌گذارند.

این تأثیر به این عوامل بستگی دارد:

-  شکل غذا (مایع، جامد، چسبنده بودن)، میزان مصرف غذاها و نوشابه‌های شیرین و میزان مصرف غذاها و نوشابه‌های اسیدی.

- اجزاي غذاها از لحاظ مواد مغذی.

- ترکیب غذاهایی که همراه هم می‌خورید و ترتیب غذاهایی که پشت سر هم می‌خورید.

رعایت این توصیه‌هاي غذايي به سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌هایتان کمک می‌کند:

-  غذاهای سالم را از پنج گروه غذایی عمده: سبزی‌ها، گوشت بدون چربی، غلات کامل و لبنیات کم‌چربی انتخاب کنید.

-  میزان قندهای اضافه‌شده به غذاها و نوشیدنی‌ها را محدود کنید. برای این کار از جمله به برچسب غذاها و نوشابه‌های آماده را از لحاظ میزان قند افزوده‌شده نگاه کنید. معمولاً میزان قند در رده‌های اول لیست اجزای غذایی روی برچسب می‌آید و ممکن است به‌جای کلمه قند (sugar) نام شیمیایی قند آورده شود که معمولاً به ose ختم می‌شود.

- مصرف اسنک‌ها یا میان‌وعده‌ها را محدود کنید. خوردن یک وعده غذایی کامل، به‌جای خوردن اسنک‌ها، تولید بزاق را بهبود می‌بخشد. بزاق نقش مهمی در محافظت دندان‌ها از پوسیدگی دارد.

- هنگامی اسنک می‌خورند، به‌جای شیرینی و چیپس انواع سالم‌تر را انتخاب کنید، برای مثال نان و پنیر، ماست، آجیل.

HealthDay

کد خبر 304584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =