مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

«طهران در قصر» جشنواره‌ای است که از امروز در باغ موزه قصر برپا می‌شود تا علاقه‌مندان به تاریخ و هویت پایتخت بتوانند پس از بازدید از این نمایشگاه حال و هوای قدیم را تجربه کنند.

باغ موزه

  اين جشنواره از يكشنبه 25 مرداد به‌مدت 45روز و از ساعت17 تا 24 هر شب ميزبان علاقه‌مندان است. حسين هوشيار، مدير باغ موزه قصر روز گذشته در نشست خبري با اعلام اين خبر تأكيد كرد: با توجه به معماري و فضاي موجود در باغ موزه قصر اين جشنواره با محوريت بازسازي طهران قديم برگزار مي‌شود و بهانه‌اي است براي اينكه دوباره به اصالت و مختصات فرهنگي طهران سال‌هاي گذشته توجه شود.

اين جشنواره كه در بخشي از محوطه باز اين مركز فرهنگي آماده‌سازي شده بخشي از نقاط مركزي شهر طهران ازجمله بازار و گذرهاي آن را شامل مي‌شود. ساختار پايه‌اي اين فضا در بازسازي معماري مناطق طهران به‌صورت كاربردي طراحي شده و در نقاط مختلف اين محوطه نيز رخدادهاي مرتبط با نوع فعاليت، حال و هواي دهه‌هاي پيشين طهران را در ذهن مخاطب تداعي خواهد كرد.

بخشي از بازار طهران قديم كه در ضلع شمال شرقي باغ‌موزه قصر آماده‌سازي شده، نشانگر مشاغل و مكان‌هايي چون حمام و خزينه‌هاي عمومي، قهوه‌خانه و نقاشخانه كه در طهران قديم رواج داشته خواهد بود و در هر يك از اين نقاط فعاليت مرتبط با آن به‌صورت زنده بازسازي و در معرض نگاه مخاطبين قرار خواهد گرفت.

اين فضا كه در بخشي از پياده راه محوطه باغ‌موزه ايجاد شده علاوه بر تمركز بر معماري به‌جامانده از دوره‌هاي پيشين، با بهره‌گيري از مشاوره‌هاي فني تعدادي از استادان طهران‌شناسي، بخشي از مختصات فرهنگي طهران قديم را نيز يادآوري خواهد كرد كه ازجمله آنها مي‌توان به طبق‌كشي و دست‌فروشي اشاره كرد.

همچنين در اين جشنواره برخي از آيين‌ها و بازي‌هاي سنتي طهران قديم همچون ترنابازي و تئاتر روحوضي و سياه‌بازي نيز كه اغلب در مكان‌هاي عمومي همچون قهوه‌خانه‌ها به اجرا در مي‌آمده‌اند، دوباره‌سازي خواهند شد. هوشيار در بخش ديگري از سخنان خود به بخش ويژه تجليل از علي حاتمي اشاره كرد كه در حاشيه اين جشنواره برگزار مي‌شود. به گفته هوشيار توجه ويژه اين كارگردان نامي كشور به فرهنگ ايراني و طهران قديم از دلايل برگزاري اين مراسم است چه آنكه در فيلم‌هاي مختلف حاتمي ازجمله مادر، كمال‌الملك و دلشدگان مي‌توان اين توجه را مشاهده كرد. تجليل از مرحوم مرتضي احمدي نيز از ديگر بخش‌هاي اين جشنواره است.

کد خبر 304020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha