عباس ثابتی راد: بزرگ‌ترین بیمارستان خاورمیانه، بزرگ‌ترین مرکز همایش علمی و فرهنگی پایتخت و ساختمان پارلمان شهری در کنار یک المان شهری ایران اسلامی در بوستان ولایت در دست طراحی است که پس از تأیید شورای شهر به اجرا درخواهد آمد.

احداث پارلمان شهری از برنامه‌های مدیریت شهری برای بوستان ولایت

مشاور شهردار تهران در طرح توسعه بوستان ولايت با اعلام اين مطلب گفت: 3اقدام اساسي در بوستان ولايت صورت خواهد گرفت كه به نوعي باعث تحول در كل پايتخت خواهد شد. عليرضا نادري با اشاره به احداث بزرگ‌ترين مجموعه درماني خاورميانه در بوستان ولايت گفت: بوستان ولايت در مناطقي قرار گرفته است كه به لحاظ سرانه خدمات بهداشتي از مناطق برخوردار نيست، همچنين اين مجموعه در مسير ورودي شهر تهران از فرودگاه امام خميني قرار دارد.

بنابراين با احداث يك مجموعه درماني مناسب و بزرگ علاوه بر خدمات دهي به مناطق همجوار اين بوستان، زمينه را براي توريست سلامت نيز همواره مي‌كنيم. هرچند احداث اين مركز درماني حتي در روزهاي بحران نيز مي‌تواند كمك زيادي به شهر تهران كند. البته در حال حاضر آخرين مراحل مطالعاتي اين طرح در دست انجام است.وي با اشاره به احداث بزرگ‌ترين مركز همايش علمي و فرهنگي پايتخت نيز اظهار داشت:

سال‌هاست ما در انديشه احداث يك المان و نشانه شهري مناسب براي پايتخت ايران اسلامي هستيم. براي اين منظور درنظر گرفته شده تا يك مركز همايش‌ها با گنجايش 5هزار نفر به همراه سالن‌هاي جانبي براي اين محدوده احداث كنيم.به گفته نادري در حال حاضر در كشور هنوز يك مركز همايش بزرگ و بين‌المللي كه بتواند ميزبان فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزشي باشد، نداريم. به‌عنوان مثال عمل‌هاي جراحي بزرگ در كشور در حال انجام است كه نيازمند ارائه آن به‌صورت همزمان براي قشر پزشكان است. با احداث اين مجموعه چنين امكاني را براي شهر تهران برقرار ‌مي‌شود.

مشاور شهردار تهران در ادامه تصريح كرد: واقعيت اين است كه مركز تجمع جهان شيعه كشور عزيزمان است و حتي بسياري از مسلمانان جهان به پايتخت كشور نگاه ويژه دارند. بنابراين يك نماد يادماني با چنين ديدگاهي نيز در اين مجموعه احداث خواهد شد. به گفته وي احداث پارلمان شهري در ‌ بوستان ولايت از ديگر برنامه‌هاي شهرداري در اين مجموعه است. نادري در اين‌باره گفت: در دروازه ورودي بوستان ولايت و در كنار بزرگراه نواب طرح احداث ساختمان پارلمان شهري نيز مورد نظر است. در تمام دنيا چنين بنايي وجود دارد كه در آنجا شهروندان مي‌توانند از نزديك شاهد فعاليت نمايندگان منتخب‌شان در شورا‌‌‌ي شهر باشند.

از اين‌رو احداث‌ ‌ پارلمان شهري ‌ ‌City Hall از ديگر برنامه‌هاي مديريت شهري در اين مجموعه است.به گفته نادري كل مساحت بوستان ولايت تقريبا 300هكتار است و سطح اشغال تمامي اين بناها در نهايت به 10درصد خواهد رسيد و 90درصد اين محدوده نيز فضاي سبز و عرصه باز و عمومي است و كاربري مسكوني در اين مجموعه ديده نشده است. مشاور شهردار تهران به پيشينه فعاليت در بوستان ولايت و آزادسازي اين مجموعه اشاره كرد و گفت:

به استناد مصوبه مجلس، تمام پادگان‌ها بايد از تهران خارج ‌شوند. براساس اين مصوبه 30درصد از اراضي پادگان‌ها در اختيار مالك قرار مي‌گرفت و مابقي آن در اختيار شهرداري براي اجراي طرح‌هاي شهري و تأمين خدمات موردنياز شهري بوده‌است. وي در ادامه افزود: به استناد همين قانون در سنوات گذشته بين شهرداري و ناجا توافقي صورت گرفت تا بوستان ولايت با اين شرايط به تملك شهرداري در‌آيد. پس از آن در كميسيون ماده 5مصوبه‌اي به تصويب مي‌رسد كه براساس آن اين محدوده كه متعلق به پادگان قلعه‌مرغي تهران بود، تا 25درصد سطح اشغال پيدا مي‌كند كه براي كاربري اداري، تجاري و ورزشي و بخشي هم مسكوني اختصاص مي‌يافت و 75درصد بقيه نيز براي توسعه فضاي سبز و باز به‌كار مي‌رفت.

نادري گفت: در سال 93با توجه به تلاش‌هاي شهرداري تهران، 10درصد سهم مالك از ناجا خريداري شد و كل 300هكتار در اختيار شهرداري تهران قرار گرفت. بر اين اساس شهرداري تهران به‌منظور تغيير در مصوبه كميسيون ماده 5اقدام كرد و سطح اشغال را از 25درصد به 10درصد كاهش داد. در واقع پس از تملك كامل، شهرداري داوطلبانه اين مصوبه را كاهش داد. بنابراين بحث كاربري اداري و تجاري و مسكوني ديگر براي اين مجموعه چندان قابل تصور نيست.

  • جايي براي توسعه خدمات شهري

پيش‌تر رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران درباره تعيين تكليف زمين‌هاي بوستان ولايت گفته بود: تا آنجا كه اطلاع دارم طرح شهرداري براي اين زمين‌ها تا ۸۰ درصد آماده شده و پس از ارائه و تصويب در شورا عمليات اجرايي آن آغاز مي‌شود. وي در پاسخ به اين پرسش كه چه ميزان از اين زمين‌ها كاربري تجاري مسكوني دارند، گفت: عده‌اي در خواب مي‌ديدند كه بخشي از اين زمين‌ها كاربري مسكوني و تجاري داشته باشد و حتي در سايت سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري نيز چنين كاربري تعريف شده بود كه شورا سريع به آن واكنش نشان داد و در حال حاضر اين زمين كاربري فضاي سبز دارد.

کد خبر 303422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha