چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

یک روز پس از آنکه زنجیره‌ای از حملات در ترکیه باعث کشته شدن ۹ نظامی شد، آنکارا عملیاتی گسترده را با هدف قرار دادن ۱۷ نقطه در داخل خاک این کشور علیه نیروهای پ‌ک‌ک رقم زد.

ترکیه

روز گذشته پس از چندين روز بمباران شمال عراق، جنگنده‌هاي ارتش تركيه دست به عملياتي گسترده در استان هكاري در جنوب شرقي اين كشور زدند. استان هكاري تركيه كه روز گذشته هدف اين حملات قرار گرفت در نزديكي مرز ايران و عراق قرار دارد.

اين حملات پس از آن صورت گرفت كه روز دوشنبه زنجيره‌‌اي از حملات در داخل تركيه باعث كشته شدن 9نظامي اين كشور شد. در مهم‌ترين موارد پاسگاه پليسي در استانبول، پايتخت تجاري تركيه هدف بمبگذاري قرار گرفت و تيراندازي در مقابل ساختمان كنسولگري آمريكا در اين شهر جنجالي شد.

يك گروه تندرو و چپ‌گراي تركيه، مسئوليت حمله به كنسولگري آمريكا در استانبول را برعهده گرفته است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه 2نفر از اعضاي جبهه آزادي‌بخش مردم انقلابي چپ‌گرا در اين حمله دست داشته‌اند. روز گذشته به‌دنبال اين حمله كنسولگري آمريكا در استانبول به‌صورت موقت تعطيل شد.

اين گروه در سال۲۰۱۳ هم مسئوليت حمله انتحاري به سفارت آمريكا در آنكارا را بر عهده گرفته بود. پليس تركيه هويت يكي از عاملان اين حمله را كه پس از زخمي شدن بازداشت شده بود خديجه عاشق 42ساله اعلام كرده است. در استانبول همچنين يك عامل انتحاري خودروي بمبگذاري شده خود را در يك كلانتري منفجر كرد كه كشته شدن 3نفر را به‌دنبال داشت. روز دوشنبه همچنين 4مأمور پليس تركيه در انفجار يك بمب كنار جاده‌اي در استان شرناق جنوب شرق اين كشور كشته شدند. همچنين در دوشنبه سياه براي نيروهاي امنيتي تركيه يك هلي‌كوپتر نظامي در همين استان هدف حمله قرار گرفت. در اين حمله يك سرباز تركيه كشته شده و 7نفر ديگر هم زخمي شدند. دولت تركيه حزب كارگران كردستان تركيه (پ‌ك‌ك) را مسئول اين حملات معرفي كرده است.

  • بالا گرفتن تنش‌هاي داخلي

هدف قرار گرفتن استان جنوب‌شرقي تركيه توسط جنگنده‌هاي اين كشور، از كشيده شدن شعله‌هاي آتش درگيري‌ها به داخل خاك اين كشور خبر مي‌دهد. پيش از اين رهبران احزاب مخالف دولت تركيه هشدار داده بودند كه حملات تركيه به شمال عراق و سوريه مي‌تواند به جنگي داخلي در اين كشور منجر شود.

اوضاع در مناطق جنوب شرقي تركيه اكنون با عمليات ارتش تركيه به‌شدت متشنج است و اين مسئله مي‌تواند به‌تدريج به نقاط ديگر اين كشور كشيده شود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از زمان شروع حملات هوايي تركيه و آغاز تنش‌هاي جديد، 29نفر از نيروهاي نظامي اين كشور در حملات مختلف كشته شده‌اند. روز گذشته هم در حمله افراد مسلح به يك منطقه نظامي در حومه شرناق يك سرباز تركيه‌اي كشته شد.

اين در حالي است كه در صحنه سياسي هم هنوز اختلاف‌ها ادامه دارد و حزب عدالت و توسعه در تلاش است تا شايد بتواند دولتي ائتلافي تشكيل دهد. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه به‌صورت رسمي در صحنه سياسي هم وارد نبرد با كردها شده و 2شكايت عليه رهبر حزب دمكراتيك خلق(حامي كردها) مطرح كرده است.

اين در حالي است كه حزب عدالت و توسعه نشستي حساس را با رهبر حزب جمهوريت خلق براي تشكيل دولت ائتلافي برگزار كرده است. روزنامه حريت گزارش داده كه دوطرف در اين نشست نتوانسته‌اند به يك توافق برسند اما قرار است تصميم نهايي در اين رابطه تا پايان هفته اعلام شود. طي هفته‌هاي گذشته مقام‌‌هاي پايين‌تر 2حزب مذاكراتي طولاني براي ائتلاف داشتند كه هنوز به نتيجه مشخصي نرسيده است. گفته مي‌شود قرار است پنجشنبه و جمعه اين هفته كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوريت خلق و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه مذاكرات جدي داشته باشند تا تكليف اين مسئله مشخص شود.

  • فرار دادستان تركيه به ارمنستان

يك دادستان ارشد تركيه كه رهبري تحقيقات درباره پرونده فساد دولت تركيه را به‌عهده داشت با ترس از بازداشت به همراه چند نفر از همكاران خود به ارمنستان گريخته است. به گزارش حريت، زكريا اوز پس از آن كشور را ترك كرده كه حكم بازداشتي براي او و چند نفر از همكار‌انش به اتهام تلاش براي براندازي دولت صادر شد.

کد خبر 303681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha