چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که دولت ترکیه طی روزهای گذشته همزمان با بمباران شمال سوریه و عراق بر ایجاد یک منطقه حائل در سوریه پافشاری و اصرار داشته اما وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته به‌صورت رسمی توافق با آنکارا در این رابطه را تکذیب کرد.

مقام‌های ترکیه به دنبال تشکیل منطقه‌ای حائل در شمال سوریه هستند که در آن تنها گروه‌های مسلح مورد حما

مقام‌‌هاي تركيه اعلام كرده بودند كه با آمريكا درباره ايجاد اين منطقه حائل و پرواز ممنوع در شمال سوريه به توافق رسيده‌اند اما معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز گذشته در نشست با خبرنگاران اين مسئله را رد كرد و گفت: هيچ توافقي براي ايجاد منطقه حائل در سوريه با تركيه وجود ندارد.

با وجود اين واكنش دولت آمريكا اما احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه روز گذشته بار ديگر بر لزوم ايجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه تأكيد كرد. فريدون سينيرلي اوغلو معاون وزير امور خارجه تركيه هم در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان ترك اعلام كرد كه آنكارا و واشنگتن توافق كرده‌اند كه منطقه‌اي حائل در منطقه مرزي سوريه با تركيه به طول 98كيلومتر و عرض 45كيلومتر ايجاد شود و نيروهاي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه حفاظت از آن را بر عهده داشته باشند. وزارت امور خارجه تركيه در بيانيه‌اي تأكيد كرده كه اين منطقه توسط نيروهاي مخالف سوري اداره مي‌شود و دفاع هوايي مورد نياز از آن توسط آمريكا و تركيه فراهم خواهد شد.

مارك تونر، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اما در واكنش به اين مسئله روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: ما به صراحت در نشست‌ها گفته‌ايم كه قرار نيست هيچ منطقه خاصي تحت عنوان امن يا پرواز ممنوع در كار باشد و تنها بحث ما تلاش براي پاكسازي منطقه از داعش است.

طرح مقام‌هاي تركيه اين است كه با حملات هوايي مشترك با آمريكا و خروج نيروهاي داعش از شمال سوريه منطقه‌اي پرواز ممنوع و امني براي گروه‌هاي مخالف و افراطي سوريه كه مورد حمايت اين كشور هستند، فراهم كنند. تركيه نمي‌خواهد نيروهاي كرد هم در اين منطقه حضور داشته باشند.
ايجاد اين منطقه، همراه با سركوب نيروهاي كرد سوريه كه نقش مهمي در نبرد عليه داعش داشته‌اند به تركيه امكان مي‌دهد كه به حمايت لجستيكي از گروه‌هاي افراطي براي تغيير رژيم در سوريه بپردازد. مقام‌هاي تركيه همچنان بر سرنگون كردن دولت بشار اسد پافشاري مي‌كنند.

  • تأكيد نخست‌وزير تركيه بر منطقه حائل

نخست‌وزير تركيه روز گذشته بار ديگر اعلام كرد كه كشورش بر ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه تأكيد دارد. داوود اوغلو در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي به بهانه «حفاظت از غيرنظاميان» ايجاد منطقه حائل در شمال سوريه را لازم دانست و حتي اعزام نيروي نظامي به اين منطقه را رد نكرد. نخست‌وزير تركيه اعزام نيروهاي تركيه به داخل خاك سوريه را مردود ندانست اما اعلام كرد كشورش تقويت گرو‌ه‌هايي كه او آنها را «مخالفان ميانه رو سوري» خواند،ترجيح مي‌دهد.

دولت تركيه طي روزهاي گذشته علاوه بر بمباران مواضع احتمالي داعش در سوريه اقدام به بمباران شمال عراق به‌عنوان پناهگاه‌‌ نيروهاي پ‌ك‌ك كرده كه با واكنش جدي دولت عراق به‌خاطر نقض حاكميت اين كشور روبه‌رو شده است.

  • مخالفت آمريكا با طرح تركيه

هر چند آمريكا با استفاده از پايگاه هوايي اينجرليك و فرستادن جنگنده‌هاي خود در حال همكاري با تركيه براي بمباران مواضع داعش در شمال سوريه است اما طي روزهاي گذشته مقام‌هاي واشنگتن با طرح تركيه براي ايجاد منطقه حائل مخالفت كرده‌اند. علاوه بر واكنش اخير و رد توافق با تركيه، دولت آمريكا چند روز قبل هم گزارش‌ها درباره اينكه پنتاگون به نيروهاي كرد سوري اجازه نخواهد داد در منطقه حائل حضور داشته باشند را تكذيب كرد.

يك مقام دولت آمريكا در مصاحبه با خبرگزاري آناتولي تأكيد كرد: آمريكا خود را موظف مي‌بيند كه به حمايت از نيروهاي ضد‌داعش ازجمله كردهاي سوريه و عرب‌ها و تركمن‌ها ادامه دهد تا داعش از مناطق شمالي سوريه بيرون رانده شود. اين در حالي است كه كردهاي سوريه طي حملات تركيه بارها هدف حمله جنگنده‌هاي آنكارا قرار گرفته‌اند. دولت تركيه از قدرت گرفتن كردها و پيروزي‌هاي آنها در مقابل داعش ازجمله در كوباني دل خوشي ندارد و آن را در تضاد با امنيت ملي خود مي‌پندارد.

نخست‌وزير تركيه در مصاحبه با بي‌بي سي اما اين مسئله را كه كشورش با كردها در جنگ است رد و استدلال كرد كه كشورش فقط عليه يك گروه تروريستي (پ‌ك‌ك) عمل مي‌كند. از زمان آغاز حملات تركيه اما گزارش‌هاي متعددي درباره هدف قرار گرفتن غيرنظاميان كرد در داخل خاك سوريه توسط نظاميان تركيه منتشر شده است.

  • ضربه استراتژيك به تركيه با هدف قرارگرفتن خط لوله‌ها

روزنامه حريت روز گذشته در گزارشي از ضربه استراتژيك و ويران‌كننده به منافع ملي تركيه با هدف قرار گرفتن خطوط لوله انتقال نفت و گاز در اين كشور خبر داد. طي هفته‌هاي گذشته و شروع حملات تركيه چندين بار خطوط لوله انتقال انرژي در شرق و جنوب شرق تركيه هدف حمله قرار گرفته‌اند كه موقعيت تركيه را كه هميشه تلاش داشته كريدور انتقال انرژي در منطقه باشد، زير سؤال برده است. تركيه هميشه علاقه‌مند بوده كه مسير عبور خطوط لوله مهم و راهبردي انتقال انرژي باشد اما نبود امنيت در تركيه حالا مسئله‌اي است كه كشورها به آساني از آن نخواهند گذشت.

کد خبر 303779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha