همشهری آنلاین: هر کسی که فیلم مستند و ترسناک Super Size Me را (یک تجربه اجتماعی که در آن سازنده فیلم تلاش می‌کند در طول یک ماه غذاهایش را منحصر به خوردن فست ‌فودهای مک‌دونالد کند) دیده باشد، ممکن است به گیاهخواری روی آورد.

vegeterian

تقریباً هرکسی با انگیزه و میل شدید به‌سلامتی به‌طور جدی یک‌بار یا بیشتر به زندگی بدون گوشت فکر کرده است.

دکتر جان سليگبلیک استادیار بالینی تغذیه از دانشگاه بوستون می‌گوید اگر شما درباره محرومیت بدن «برگر دوست» خود تردید کرده‌اید، نگران نباشید. از نظر بیوشیمیایی هیچ‌چیز عمده و چشمگیری در بدن شما رخ نخواهد داد.

البته عدم وقوع هیچ مورد چشمگیر به معنی مفید بودن آن‌ها برای شما نیست. به موارد زیر توجه کنید:

  •  ممکن است تنها چند کیلوگرم از وزنتان را از دست بدهید

نیل برنارد استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه جرج واشنگتن و رییس کمیته‌ای متشکل از پزشکان در ارتباط با پزشکی مسئولانه، گروهی که او برای ترویج رژیم‌های غذایی گیاهی برای پیشگیری از بیماری‌ها تأسیس کرده است، اخیراً همه آزمایش‌ها بالینی انجام‌شده درباره رژیم‌های غذایی گیاهی در ارتباط با کاهش وزن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

یافته‌های او که در ژورنال تغذیه منتشر شده نشان می‌دهند که تمایل به خوردن سبزی‌ها موجب کاهش وزن شما می‌شود حتی اگر کاهش وزن هدف اصلی برای روی آوردن به گیاهخواری نبوده نباشد. متوسط کاهش وزن به‌دست‌آمده به‌وسیله برنارد با روي آوردن به رژيم غذايي گياهي حدود 3.5 کیلوگرم بوده است. شما ممکن است در ابتدا کمی نفخ داشته باشيد و برخی باکتری‌های مفید در روده شما تغيير كند.

دکتر لیز اپلگیت استاد تغذیه ورزشی از دانشگاه کالیفرنیا توضیح می‌دهد که بدن شما آنزیم‌های هضم‌کننده‌ای دارد که هم پروتئین‌های موجود در گوشت و هم سبزی‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد و زمانی که شما خوردن گوشت را متوقف کنید، عملکرد این آنزیم‌ها تغییر نخواهد کرد.

با این وجود او می‌گوید همه کربوهیدرات‌های غیرقابل‌هضم در منابع پروتئینی گیاهی و سایر غذاهای با اساس گیاهی می‌توانند الگوی باکتریایی روده شما را تغییر دهند. پژوهشگران بر این باورند که کربوهیدرات‌های جدید می‌توانند به افزایش جمعیت باکتریایی دستگاه گوارش شما کمک کنند.

چون دستگاه گوارش شما برای سازگاری با این ساکنان جدید به زمان بیشتری نیاز دارد، شما در ابتدا احساس نفخ خواهید داشت؛ اما با کمی صبر با وضعیت موجود تطابق پیدا می‌کنید. علاوه بر این دکتر اپلگیت اشاره می‌کند که رژیم‌های غذایی گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف مرتبط با اندازه دور کمر شما را کاهش می‌دهند.

  • ممکن از خودتان در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کنید

چندین مطالعه بزرگ شامل بیش از 76 هزار زن و مرد، گیاهخواران و غیر گیاهخوارانی با سبک‌های زندگی مشابه را بررسی کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی (ناشی از تنگی شدید یا بسته شدن عروق کرونری) شاید به علت کاهش میزان التهاب در گیاهخواران 24 درصد نسبت به گوشت‌خواران کاهش یافته است.

دکتر امیلی بایلی مدیر تغذیه ورزشی، اختلالات ناشی از خوردن و کنترل وزن در مرکز نوتريفورمانس در سنت لوییس می‌گوید كه خاصيت ضدالتهابي رژیم‌های غذایی گیاهی به‌مرور زمان اثبات شده است (التهاب در بيماري‌هاي قليي نقش مهمي دارد).

  • ممکن است ذائقه چشایی خود را از دست بدهید و این فقط در مورد گوشت قرمز نیست

زینک یا روی یک محرك قوی بیوشیمیایی است که عملکردهای زیادی از جمله تقویت سیستم ایمنی را در بدن انجام می‌دهد؛ اما اين ماده معدنی که در صدف‌ها و گوشت قرمز به‌وفور یافت می‌شوند، برای حس چشایی و شنوایی نيز ضروری است. مطالعه انجام‌شده در موسسه علوم زیستی دانشگاه توکوشیماي ژاپن نشان داده است که کمبود روی عامل اصلی اختلال در ذائقه و حس چشایی است.

جان سلیگبلیک استادیار تغذیه دانشگاه بوستون می‌گوید نتیجه‌گیری نویسندگان این مطالعه درباره اینکه چرا گیاهخواران جدید نیاز به انجام تلاشی ویژه برای دستیابی به سطحی مناسب دارند این است که بیماران مبتلا به اختلال در حس چشایی ممکن است در جذب روی دچار نقص و مشکل باشند.

درحالی‌که لوبیاها، مغزهای خوراکی، غلات سبوس‌دار و ترکیبات لبنی همگی مقدار روی را برای بدن فراهم می‌آورند، اما اسید فیتیک موجود در غلات سبوس‌دار، لوبیاها، حبوبات و دانه‌های خوراکی می‌توانند در جذب روی اختلال ایجاد کنند. در نتیجه ممکن است گیاهخواران نسبت به گوشت‌خواران به 50 درصد روی بیشتر نیاز داشته باشند.

میزان مصرف روزانه توصیه‌شده برای زنان 8 میلی‌گرم است بدین معنی که شما ممکن است بخواهید همه تلاشتان را برای دریافت حداقل 12 میلی‌گرم زینک انجام دهید.

  • عضلاتتان ممکن است به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز داشته باشند

پروتئین‌ها برای ساختار عضلات، حفظ آن‌ها و ترمیمشان بعد از فعالیت ورزشی هستند؛ در این مورد بحثی وجود ندارد، اما در مورد منبع تأمین پروتئین‌ها جای بحث وجود دارد. پروتئین‌های گیاهی و حیوانی هر دو قابل‌استفاده هستند، اما در مورد پروتئین گیاهی زمان بیشتری برای انجام کار مورد نیاز است. دکتر بایلی می‌گوید من به ورزشکاران گیاهخوار توصیه می‌کنم كه پروتئین بعد از ورزش خود را به شکل مایع دریافت کنند، چون مایعات نسبت به پروتئین‌های جامد سریع‌تر در بدن جذب می‌شوند.

یک اسموتی با شیر نارگیل، شیر بادام، شیر شاهدانه یا شیر سویا درست کنید و کربوهیدرات‌ها را به شکل میوه‌های تازه برای دوباره پر کردن ذخایر گلیکوژن بدنتان برای کسب انرژی بعد از ورزش به آن اضافه کنید. برای تهیه اسموتی از سه‌چهارم فنجان ماست بدون چربی، یک عدد موز، نصف فنجان توت‌فرنگی منجمد، نصف فنجان بلوبری منجمد، یک فنجان اسفناج، یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی حاوی دانه کتان، یک قاشق غذاخوری شاهدانه و سه‌چهارم تا یک فنجان شیر با 1% چربی استفاده کنید.

  • ممکن است به مکمل‌های غذایی اما نه به مقدار زیاد نیاز داشته باشید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گیاهخواران همانند گوشت‌خواران تمایل به دریافت مقادیر مشابهی آهن دارند. این موضوع در مورد کلسیم و ویتامین B12 که عملکرد صحیح اعصاب ضروری است نیز صدق می‌کند؛ اما اگر در مورد كمبود هر یک از این مواد مغذی از جمله روی نگران هستید، ممکن است به استفاده از مکمل‌های غذایی نیاز داشته باشید.

Yahoo Health

ترجمه: محمد ملائكه

کد خبر 303342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha