وزیر نیرو می‌گوید: روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه از سال۷۴ آغاز شده و سال به سال ادامه داشته‌است، اما از سال۸۱ به این سو سطح دریاچه از سطح اکولوژی یعنی سطحی که لازم است برای زنده ماندن دریاچه، پایین‌تر آمده و این مشکلات ناشی از مسائل زیست‌محیطی است.

دریاچه ارومیه

به گزارش ايسنا، حميد چيت‌چيان كه در پاسخ به سؤال نماينده اروميه در جلسه علني ديروز مجلس حاضر شده بود، افزود: دانشگاه شريف به‌عنوان معتبرترين دانشگاه ايران براي كارهاي كارشناسي و برنامه‌ريزي جهت حل مشكل درياچه اروميه و همچنين دانشگاه تبريز، دانشگاه اروميه و ساير دانشگاه‌ها در اين موضوع مشاركت مي‌كنند و كار با يك شيوه و روش علمي در حال انجام است. چيت‌چيان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تأكيد بر اتفاق‌نظر صاحب‌نظران دنيا در طولاني‌بودن احياي درياچه‌ اروميه به اقداماتي اشاره كرد كه براي احياي درياچه در دستور كار قرار گرفته است. به گفته وي، لايروبي درياچه‌ها، حفاري حوضه‌هاي آبريز و استفاده از تجهيزات پيشرفته حفاري كه از خارج از كشور تهيه شده، اختصاص برخي از منابع براي درياچه اروميه ازجمله اين اقدامات است و در اين مسير هم كارشناسي‌هاي گروه‌هاي ويژه ادامه دارد.

به گفته وي، بارور‌سازي‌ ابرها در حوزه درياچه اروميه در دستور كار قرار دارد و 25پرواز در اين منطقه براي بارورسازي ابرها انجام شد و اثرگذاري خوبي هم داشته است. وي با بيان اينكه اعتبارات مختلف در مورد درياچه اروميه پيش‌بيني و بخشي از آنها هزينه شده است، تصريح كرد: بسياري از هزينه‌ها مربوط به حفاري تونل‌هاي طولاني انتقال آب به درياچه اروميه بوده كه در اين حوزه حدود 23ميليون يورو هزينه و دستگاه‌هاي مورد نياز خريداري شد و درمجموع 1600ميليارد تومان براي اين پروژه‌ها اختصاص يافت . درصورت تأمين اعتبار نيز شاهد آبگيري يكي از سدهاي استان كردستان براي انتقال آب به درياچه اروميه خواهيم بود.

چيت‌چيان از بررسي طرح انتقال آب خزر به درياچه اروميه خبر داد و تصريح كرد: در سال93 مجموعا مبلغ 315.8ميليارد تومان براي حل مشكل درياچه اروميه هزينه شد و اين مبلغ در سال94 به هزار و 326ميليارد تومان افزايش خواهد يافت و اطمينان داريم با برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته و ادامه اين مسير در آينده و طي 10سال آينده با همدلي دولت و مجلس و همه‌ مردم و جامعه مي‌توانيم معضل درياچه اروميه را برطرف كنيم.

کد خبر 302432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha