عباس ثابتی‌راد: رئیس قوه قضاییه از ورود سازمان بازرسی و دادستانی برای پیگیری کوتاهی دستگاه‌های متولی در حادثه سیلاب تهران خبر داد.

آيت‌الله صادق آملي لاريجاني رئيس دستگاه قضا با اشاره به وقوع سيل اخير در بعضي مناطق كشور و با تسليت به خانواده‌ها و بازماندگان قربانيان اين حادثه خواستار نظارت بيشتر سازمان‌هاي متولي به‌منظور جلوگيري از ساخت و سازهاي بي‌رويه در حريم و بستر رودخانه‌ها شد و افزود: حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله در تمام دنيا پيش مي‌آيد و مهم اين است با تدبير مناسب تبعات وقوع چنين حوادثي را كم كنيم نه اينكه با تصرفات غيرقانوني و غيرمعقول در بستر و حريم رودخانه‌ها، جنگل زدايي و ساخت‌وساز در چنين مناطقي خودمان را در معرض آسيب قرار دهيم.آيت‌الله آملي لاريجاني جلوگيري از تلفات و خسارات سنگين در وقوع چنين حوادثي را به افزايش نظارت در حوزه ساخت و سازها و جلوگيري از تصرفات غيرقانوني و غيرمنطقي در حريم رودخانه‌ها و جنگل‌ها و مناطق طبيعي و در كنار آن همكاري مردم و گسترش فرهنگ ساخت و سازهاي قانوني و احترام به محيط‌زيست طبيعي مرتبط دانست و گفت: البته هرقدر هم كه نظارت‌ها تشديد شود اگر همكاري عمومي نباشد و ساخت و سازها نه در حاشيه رودخانه‌ها كه حتي در بستر رودخانه‌ها صورت گيرد اگر هر 20سال يا 30سال هم حوادث طبيعي رخ دهد باز هم تلفات آن سنگين خواهد بود.رئيس قوه قضاييه خواستار توجه و نظارت بيشتر دستگاه‌هاي متولي ازجمله سازمان محيط‌زيست و وزارت جهادكشاورزي در روند تخريب جنگل‌ها و ساخت و سازهاي بي‌رويه و غيرقانوني شد و از تشديد نظارت‌هاي قوه قضاييه ازجمله سازمان بازرسي كل كشور و دادستاني‌هاي سراسر كشور براي كاهش اينگونه تخلفات خبر داد.

آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: دستگاه قضايي اگرچه در اين موضوع متولي و مجري نيست اما مي‌تواند دخالت كند و از طريق سازمان بازرسي كل كشور دستگاه‌هاي متولي را مواخذه كند كه چرا كوتاهي كردند و مانع تخريب محيط‌زيست و ساخت و سازهاي غيرمنطقي نشدند و در كنار آنها دادستاني كل كشور هم بايد دادستاني‌هاي سراسر كشور را نسبت به پيگيري چنين تخلفاتي از سوي افراد متخلف و كوتاهي مسئولان اجرايي در رسيدگي و نظارت‌هاي خود، به‌صورت فعال‌تري وارد عمل كند.‌

  • سيلاب؛ تهديد آينده تهران

مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور هم با انتقاد از برخي ساخت‌و سازهاي صورت گرفته در ارتفاع 1800متر حريم شهر تهران به همشهري گفت: آينده سيل‌خيزي در تهران بسيار فاجعه‌بار‌تر خواهد بود چرا كه رفتار مناسبي با اقليم خود نداشته‌ايم. اسماعيل كهرم با اشاره به اينكه پوشش گياهي در مناطق كوهستاني باعث كاهش بروز سيل مي‌شود، افزود: به‌عنوان نمونه در پارك ملي گلستان هنگامي كه سيل رخ مي‌دهد در پايين دست حتي پل‌هاي عظيم بتني نيز تاب مقاومت در برابر سيلاب را ندارند. دليل اين اتفاق اين است كه ما در طول ساليان گذشته آبخيزها را تهي از درخت كرده‌ايم. به گفته وي اين اتفاق در مورد تهران نيز رخ داده است؛ چراكه ما به ارتفاعات بالاي 1800متر يورش برده‌ايم و ساخت‌وساز را تا آنجا گسترش داده‌ايم.

اين اظهارنظر مشاور رئيس سازمان محيط‌زيست پس از واقعه سيل مناطق شمال غربي تهران البته تكرار آينده‌نگري‌هاي وي در ساليان گذشته بود. كهرم در سال‌هاي گذشته با انتقاد از ساخت و سازها در مناطق مرتفع پايتخت بروز چنين اتفاقاتي را هشدار داده بود.

به اعتقاد كهرم رفتار درست با ارتفاعات بالاي 1800متر متضمن حفظ تهران است، بنابراين بايد با درختكاري و جنگل‌كاري جلوي بروز چنين اتفاقاتي را گرفت. وي هشدار داد: در آينده اگر وضع به همين شكل ادامه يابد، شاهد اتفاقات سهمگين‌تر و سيل‌هاي مخرب‌تر در زمان‌هاي نزديك به‌هم خواهيم بود و اين تهديدي جدي براي پايتخت است.

به گفته كهرم با استقرار مديريت يكپارچه شهري مي‌توان اميدوار بود كه كار ساماندهي و پيشگيري از بحران‌هاي مشابه را يك نهاد به‌صورت مستقل انجام دهد و ميزان خرابي‌ها و ويراني‌ها نيز كاهش يابد. مشاور رئيس سازمان محيط‌زيست كشور اظهار داشت: تاكنون تحقق مديريت يكپارچه شهري تنها در حد حرف بوده است و فارغ از اين ضرب‌المثل تاريخي است كه «به عمل كار بر‌آيد به سخنداني نيست».

  • عامل اصلي سيلاب‌ها

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران نيز علت اصلي سيلاب اخير را تخريب منابع طبيعي و محيط‌زيست كشور دانست و گفت: طي نيم قرن اخير 30درصد اراضي جنگلي كشور تخريب شده است. علي محمد شاعري، با بيان اين مطلب اظهار داشت: متأسفانه در سال‌هاي اخير مراتع كشور به‌شدت از بين رفته به‌طوري كه بيش از 90درصد پوشش گياهي و مراتع در شرايط ضعيف و در حال تخريب قرار دارند. وي با بيان اينكه سالانه حداقل 50هزار هكتار بيابان‌زايي داريم، افزود: طي 50سال گذشته حدود 6ميليون هكتار اراضي جنگلي در كشور از بين رفته است به‌عبارتي سالانه حدود 100هزار هكتار جنگل از سال1340 تاكنون در كشور تخريب شده است. وي با بيان اينكه سيل اخير در تهران و برخي از شهرهاي كشور يكي از رخدادهاي طبيعي به شمار مي‌رفت افزود: متأسفانه شاهد اين بوديم كه به‌دليل تخريب محيط‌زيست بارندگي‌ها تبديل به روان آب‌ها و سيلاب‌ها شد و خسارات مالي و جاني متعددي به بار آورد.

  • احداث حوضچه‌هاي آرامش در مسير روددره‌ها

رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران پيش‌تر گفته بود: با توجه به عملكرد موفق شهرداري تهران در مهار سيلاب‌ها، اين نهاد با ساماندهي رود‌دره‌ها و نيز تعبيه حوضچه‌هاي آرامش كارنامه موفقي داشته است.احمد دنيامالي ضمن اشاره به درگذشت تعدادي از شهروندان در سيل اخير اظهار داشت: به همه خانواده‌هايي كه در اين حادثه عزيزان‌شان را از دست دادند تسليت عرض مي‌كنم.وي تصريح كرد: ‌فارغ از اينكه چه‌كسي مسئول اين موارد است، اعتقاد دارم كه ما و دولت مسئوليت مشترك داريم و اگر به اين موارد توجه نشود شاهد اتفاقات ديگري خواهيم بود.دنيامالي گفت: در يك دهه گذشته شايد شورا و شهرداري توجه ويژه‌اي به روددره‌ها در تهران داشته است كه با تعبيه حوضچه‌هاي آرامش، باعث شده است تا آسيب‌ها كاهش پيدا كند.رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران اضافه كرد: اگر چه هزينه‌هاي زيادي براي اين حوضچه‌ها از سوي شهرداري انجام گرفته است اما عملكرد خوبي در اين زمينه داشته‌ايم و باعث شده كه به شهر آسيبي نرسد. وي در ادامه با اشاره به همراهي و همكاري شوراي شهر تهران با سازمان مديريت بحران كشور، تصريح كرد: ما آمادگي داريم تا خواسته‌هاي مديريت بحران را تا آنجايي كه بتوانيم محقق كنيم و كمك‌هايي را داشته باشيم.دنيا‌مالي افزود: پيشنهاد مي‌كنم حوزه عمراني شهرداري با همكاري وزارت نيرو يك كار مدلينگ در اين زمينه انجام دهند چرا كه شايد در آينده نتوانيم جوابگوي بحران‌ها باشيم.

کد خبر 302184

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha