یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

معصومه آباد: امسال‌ شادی و سرور عیدفطر با سکوتی مرگبار گره خورد؛ سکوتی که باز هم انگشت غفلت را به سوی عدم‌آمادگی شهر، شهروندان و نهادهای اجرایی در پیشگیری از حوادث غیرمترقبه نشانه گرفت.

عدم عبرت از حادثه طوفان سال گذشته كه جان 5شهروند را گرفت، اين بار با هجوم سيلاب آن هم در حريم رودخانه، ركورد بالاتري را از ناكارآمدي در آمادگي بموقع پيش از وقوع بحران‌هاي احتمالي، با 12كشته، 82مجروح و ده‌ها تن مفقود به ثبت رساند. شكسته شدن آب بند كارگاه چيني‌ها در پروژه آزادراه تهران- شمال، ريزش تونل و آبگرفتگي در فيروزكوه، هراز و امامزاده داوود، تخريب 2پل بر اثر طغيان رودخانه، وقوع سيل در منطقه طالقان و مفقود شدن ۵۰دستگاه خودرو در سيل محور كرج - چالوس محدوده آسارا از ديگر پيامدهاي اين حادثه تلخ بود كه تنها محدود به استان تهران و البرز نبود بلكه منجر به ايجاد سيل و آبگرفتگي منازل و معابر 7 استان ديگر كشور شد.

اما سؤال اينجاست كه چطور توده‌هاي پرفشاري با چنين وسعت تأثيري به كشور راه مي‌يابند درحالي‌كه هيچ‌گونه زنگ هشداري براي اعلام آمادگي در برابر بحران‌هاي احتمالي در كشوربه صدا درنمي‌آيد؟! پاسخ آن از 2حالت خارج نيست: يا با نقص در پيش‌بيني و اطلاع‌رساني بموقع مواجه هستيم يا آنكه فاقد قدرت نظام دهي به سيستمي يكپارچه به‌منظور ايجاد آمادگي در برابر ايجاد بحران احتمالي هستيم. بحران هواشناسي مستلزم زنگ هشدار سريع براي تمام سازمان‌هاي متولي است و لازم است پيش از حادثه همه ارگان‌ها حتي با فرض احتمالي بودن در حالتآماده باش قرار گيرند؛

نه آنكه در عين ناباوري، سازمان‌هاي امداد و نجات با تماس‌هاي مردمي به صحنه حادثه روانه شوند؛ اين فاجعه است! اگرچه، سيلاب هم گذشت اما سؤال‌هايي هنوز هست كه مي‌بايست مسئولين پاسخگويي به آن را بر خود واجب بدانند: آيا سازمان هواشناسي به رسالت‌هاي خود با نگاه حفظ جان انسان‌ها از مخاطرات طبيعي مي‌نگرد يا دچار روزمرگي در ارائه گزارش‌هايي بي‌ثمر در لحظات پاياني وقوع بحران‌هاست؟ درصورت هرگونه هشدار هرچند محتمل، چرا هيچ آمادگي براي مقابله با بحران احتمالي و ايجاد ستادهاي بحران و امدادرساني در طول مسير انجام نشد؟

متأسفانه اين روزها اپيدمي مرگباري گريبانگير شهر شده است تا جايي كه حوادثي كه شايد در زمره شرايط بحراني نيز به‌حساب نيايد خطر آفرين و مرگبار مي‌‌شوند؛ باد و باران شديدي كه مي‌توانست با اعلام سازمان هواشناسي و برنامه‌ريزي بموقع حداقل مانع تردد خودروها از محورهاي پرخطر يا مانع اسكان مسافرين در حريم بستر رودخانه شود و همين اقدامات ساده مي‌توانست به‌صورت چشمگيري از سهم سنگين تلفاتي كه هنوز آمار نهايي آن گزارش نشده است، بكاهد.

  • رئيس‌كميته‌ايمني شوراي شهر

 

کد خبر 302038

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha