همشهری‌آنلاین: احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، به همراه رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر و تعدادی از مسئولان فرمانداری، شهرداری و بخشداری کن، به روستای کن و دیگر روستاهای سیل زده اطراف آن رفتند و از نزدیک وقوع حادثه و اقدامات کمک رسانی به آسیب دیدگان را بررسی کردند.

تهرانگردی مسجد جامعی در مناطق سیل زده کن

مسجدجامعی در این بازدید گفت: به دلیل جاری شدن سیل در برخی مناطق شهر و لزوم پیگیری هر چه سریع تر موضوع، برنامه تهرانگردی را تغییر دادیم و به حوزه ای که دچار آسیب شده بود، آمدیم.

  • توجه نکردن به حریم موجب جاری شدن سیل شد

مسجدجامعی درباره علت وقوع حادثه گفت: حجم بارش به گونه ای نبود که چنین سیلی جاری شود و علت اصلی نیاز به ارزیابی دارد. اما آنچه در نگاه اول دیدیم، کارگاه راه سازی چینی ها بود که چندین سال است برای ساخت آزادراه تهران - شمال دایره شده و خاک های دپو شده، سنگ ها و ماشین آلات این کارگاه در حریم رودخانه، موجب شده بود قطعاتی از درختان که سیل با خود آورده بود، مدخل کانال های آب را ببندند و آب بالا بیاید و این مشکل ایجاد شود. حتی سیل یکی از کانتینرهای کارگاه را نیز با خود برده و دست کم دو کارگر چینی جان خودشان را از دست داده اند. کاملا مشخص بود که این کارگاه در حریم رودخانه مشکل ساز است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از طرفی هم شاهد بودیم که بخشی از کوه که پایه های پل روی آن قرار گرفته، ترک های عمودی خورده و خطر آفرین است و حتی حصاری برای جلوگیری از حادثه مقابل آن تعبیه نشده است.

او تاکید کرد: ساخت و سازهای حریم و خانواده هایی که برای اتراق در حریم رودخانه آمده بودند نیز از دیگر مشکلاتی است که می توان به آنها اشاره کرد.

مسجدجامعی افزود: بحث هایی هم درمطرح شده درباره قبل از حادثه و درباره مدیریت کلان مطرح شد که در جای خود قابل بحث است. در بازدیدی که ما داشتیم، دو وجه وجود داشت. یکی تعدادی از افراد که در حریم جان خودشان را از دست داده بودند و به طور مشخص روستاییان بودند و به موردی هم برخورد کردیم که از وقوع سیل آسیب ندیده و بلکه بر اثر استرس ناشی از حادثه از دنیا رفته است.

  • جستجوی غیرمتخصصان عوارض دارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در 9 موردی که در این حوزه اتفاق افتاده بود، کسانی بودند که برای گذران اوقات فراغت به اینجا آمده بودند و البته در محل با گروه هایی برخورد کردیم که در حال جستجو بودند. مثل خانواده ای که اصالتا بستان آبادی بود به همراه همشهریانش برای جستجوی گمشده خود آمده بودند یا دوچرخه سوارانی که در اینجا مفقود شدند و هم تیمی های آنها برای جستجو از فدراسیون دوچرخه سواری آمده بودند که این مورد از فدراسیون دوچرخه سواری تازه گزارش شده بود.

تهرانگردی مسجد جامعی در مناطق سیل زده کن

او در پاسخ به این سوال که آیا همچنان مفقودی وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: می شود این را گفت که هنوز هستند و باید جستجوی بیشتری کرد. گل و لای چندین متر روی هم انباشته شده و گروه های امداد هم فعالند و از سگ های زنده یاب کمک می گیرند ولی هنوز به اطلاعات جدیدی دسترسی پیدا نکرده اند.

مسجدجامعی درباره جستجوی خانواده ها در این منطقه و توصیه سازمان هلال احمر اشاره و عنوان کرد: هر چقدر هم تلاش شود، باید این کار سازمانی باشد. مسئولان هلال احمر معتقد بودند که اقدام و جستجوی غیرمتخصصان ممکن است عوارضی برای خود آنها به همراه داشته باشد که نمونه هایی از این اقدامات را نیز اعلام کردند.

رئیس شورای شهرستان های تهران ادامه داد: به هر حال جستجو برای یافتن افراد مفقود شده در جای خود باقی است و همچنان ادامه دارد و باید به زودی نتیجه معلوم شود. به لحاظ مالی هم آسیب های جدی وارد شده است که باید پیگیری شود.

او این آسیب ها و اقداماتی که باید پس از وقوع سیل در این محل انجام شود را این چنین برشمرد: اولویت در این محل دسترسی به برق و آب آشامیدنی است. با توجه به اینکه این منطقه کوهستانی است باغات از آب جاری در دره با موتور آب تغذیه می شدند، آب رسانی نقش اساسی دارد و نیازمند برق است. راه های آب رسانی و پل ها آسیب دیده اند که در اولویت بعدی قرار می گیرند. بحث دیگری که در این بین وجود دارد، خراب شدن دیوار باغات است که باید دیوارکشی و حریم باغ ها سریع تر تعیین شود.

  • تهران باید دارای سند مشخصی در مدیریت بحران باشد

مسجد جامعی تصریح کرد: قرار شد سندی بین شورای روستاهای حریم، شهرداری، فرمانداری و به طور کلی دستگاه های اجرایی و مدیریت شهری تهیه شود. این سند مبنای عمل قرار گیرد که ما در شورای شهر تهران از این سند حمایت کنیم. برآورد اولیه خسارت وارد شده به شهرداری ها نیز به ما اعلام شده که قرار است دقیق تر و کارشناسی تر اعلام شود تا در جلسات شورا مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که تعطیلات شورای شهر تهران پیش روست، امیدواریم در جلسات هفته جاری بتوانیم همه این اسناد را به تصویب برسانیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه پس از زلزله بم، سندی در خصوص تعیین وظایف سازمان ها در قبل، حین و بعد از حادثه مشخص شد، گفت: این سند دغدغه بسیاری را رفع می کرد و حالا باید مورد بازبینی قرار گیرد که چه مقدار مصوباتش مورد اجرا قرار گرفته و قطعا اگر مشکلی طی سالیان اخیر در زمینه قبل، حین و بعد از بحران ایجاد شده به دلیل عدم اجرایی شدن این سند است و حادثه کن نشان داد که باید شهر تهران و حریم پیرامونی آن نیز دارای سند مشخصی در حوزه بحران باشد.

احمد مسجد جامعی در این برنامه پس از بازدید از روستاهای کن و کشار علیا و سفلی، به خانه تنها قربانی بومی این حادثه که زنی 32 ساله بود رفت و با خانواده وی ابراز همدردی کرد.

  • سازمان مدیریت بحران ناکارآمد است

رحمت الله حافظی نیز در این بازدید با بیان اینکه از تجربیات تلخ حوادث گذشته درس نگرفتیم، اظهار کرد: مدیریت بحران به سه دسته قبل، حین و بعد از حادثه تقسیم می شود که حادثه سیلاب اخیر نشان داد که هیچ اقدام بازدارنده و مداخله کننده ای صورت نگرفته است.

وی با طرح این سوال که ما از سیل تجریش چه درسی گرفتیم، بیان کرد: ستاد مدیریت بحران در زمان بروز حادثه ناکارآمد است و تمامی کارگروه های زیر نظر آن به صورت جزایری و پراکنده عمل می کنند و این در حالی است که برخی از افراد مردم را در تشدید تلفات مقصر می دانند. اما جای سوال است که آیا شما اطلاع رسانی کردید؟ یا اینکه به مردم آموزش داده اید که در زمان بروز حادثه چه رفتاری داشته باشند؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه علت ناکارآمدی سازمان مدیریت بحران، ساختار آن است، تاکید کرد: تا وقتی رئیس سازمان مدیریت بحران در حد معاون وزیر است مشکلی حل نمی شود. چرا که سازمان ها در زمان غیر از بحران پای صحبت سازمان مدیریت بحران نمی نشینند و لازم است جایگاه این ستاد ارتقا پیدا کند و رئیس جمهور ریاست آن را پذیرفته و قائم مقام آن را اداره کند.

  • خانواده مفقودین به بخشداری کن مراجعه کنند

در ادامه بازدید از مناطق آسیب دیده نماینده هلال احمر نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت و خاطرنشان کرد: تقریبا از دقایق ابتدایی وقوع حادثه در صحنه حاضر شدیم و با حدود 140 نفر در قالب 7 تیم تخصصی و 4 تیم به همراه سگ های جستجو و نجات، اقدام کردیم. در دقایق ابتدایی بیش از 20 خانوار را سالم جابجا کردیم.

وی تصریح کرد: وسعت سیل زیاد بود. روستاهایی که بیشترین آسیب را دیدند، روستاهای سنگان و کشار علیا و سفلی هستند. به دلیل اینکه انتهای رودخانه سنگان به کشار می رسد و بعد وارد جاده سولقان می شود.

فرجی به آمار اجساد کشف شده اشاره و عنوان کرد: در دو روز اول به کمک آتش نشانی اجساد بیرون کشیده شد و حدود 9 جسد را کشف کردیم که بیشترین اجساد در پارک جوانمردان بودند.

نماینده هلال احمر منطقه 5 ادامه داد: ما آمار دقیقی از مفقودین حادثه نداریم. در جلسه ای که دو روز پیش با بخشدار داشتیم، مقرر شد که بنری در محل نصب شود تا خانواده هایی که مفقودی دارند، به بخشداری مراجعه کنند. اگر این مفقودین بومی باشند آمار ساده تر به دست می آید. ولی واقعیت این است که ما افراد بومی نداریم و تنها یک نفر منجر به فوت داشتیم. بنابراین آمار زمانی دقیق می شود که افرادی که عزیزانشان را از دست داده اند، با مدارک شناسایی به بخشداری مراجعه کنند تا ما بر اساس آن آمار مفقودین را اعلام کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که پایان عملیات اعلام نشود، ما عملیات پاکسازی را انجام می‌دهیم.

  • تصاوير بازديد احمد مسجدجامعی از منطقه سیل زده كن و سولقان را اينجا ببينيد.
کد خبر 302171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha