همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران، تهرانگردی متفاوتی را از ساعت ۶ عصر تا سحر داشت و از مکان‌هایی چون امامزاده اسماعیل، منزل شهید بهشتی، کتابخانه ملی، نمایشگاه قرآن و پل طبیعت دیدن کرد و به گفتگو با شهروندان تهرانی پرداخت.

 

 

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، غروب روز جمعه 5 تير ماه تهرانگردی خود را از ساعت شش عصر آغاز کرد و تا سحر ادامه داشت. منزل استاد حسین استادولی از مترجمان و قرآن پژوهان تهران، نخستین محلی بود که تهرانگردان برنامه خود ا آغاز کردند. مسجد جامعی در ابتدای این دیدار، با اشاره به اینکه استاد ولی فعالیت‌های قرآنی خود را از سال ۷۱ آغاز کرده و تاکنون آثار و کتب بسیاری را تقدیم جامعه فرهنگی ایران کرده است.گفت: استاد ولی تاکنون ۴کتاب قرآن را ویرایش و یک کتاب قرآن ترجمه کرده است که تمامی این کتب به عنوان کتاب سال برگزیده شدند. ویرایش ترجمه هایی چون مرحوم مجتبوی، آیت‌الله مشکینی و علی موسوی گرمارودی، از جمله این آثار است. ضمن اینکه بسیاری آثار دیگر همچون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز به قلم او ترجمه یا ویرایش شده است.

استاد ولی نیز در این دیدار عنوان کرد: اولین لوح خود را در سال ۶۳ از آقای مسجدجامعی گرفته‌ام اما ارزش لوح‌های آن زمان با لوح‌هایی که امروزه اهدا می‌شود متفاوت شده است.

این استاد زبان و ادبیات عرب در پاسخ به این سوال مسجد جامعی که در کدام محله های تهران زندگی کردید، پاسخ داد: من در سرآسیاب دولاب به دنیا آمدم. بعدها در خیابان سیروس، کوچه حمام گلشن، 17 شهریور و علی آباد زندگی کردم و از سال 63 این خانه را که در قلهک واقع است، خریدیم و حدود 31 سال است که در این محله ساکن هستیم.

مقصد بعدی احمدمسجدجامعی امامزاده اسماعیل زرگنده از نوادگان امام زین العابدین «ع» بود. به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران: «در گذشته این مکان، قبرستان بوده و چند قبر از جمله نریمان از شهرداران سابق تهران، در آنجا بود. ولی امروز پارک تفریحی شده است و تنها در محوطه امامزاده اسماعیل، مقبره چند شهیدگمنام قرار دارد و اثری از سنگ قبرهای قدیمی که همه از محلی های زرگنده بودند، نیست.» او همچنین با حضور بر سر مزار شهدای گمنام ضمن قرائت فاتحه ای، یاد آنها را گرامی داشت.

اما یکی از مناسبت های این هفته تهرانگردی، نزدیکی سالروز هفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی بود. تهرانگردان به همین مناسبت، به خانه شهید آیت الله دکتر سیدمحمد حسین بهشتی که به موزه سرا تبدیل شده بود، رفتند. در این دیدار که حجت الاسلام دعایی، علیرضا بهشتی پسر آیت‌الله بهشتی، عبدالحسین مختاباد و جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ کشور تهرانگردان را همراهی می‌کردند، احمد مسجد جامعی پس از بازدید از کتابخانه آیت الله بهشتی و مروری بر خاطرات تصویری شهید بهشتی و توضیحات فرزند این شهید، از ماکت یک مرکز اسلامی که قرار است در هامبورگ ساخته شود، رونمایی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به همراه تهرانگردان پس از منزل شهید بهشتی، راهی سینما فرهنگ شدند و پس از صرف افطار دراین سینما، از بخش های مختلف آن بازدید کردند. مسجد جامعی در این بازدید گفت: سینما فرهنگ از سال 48 توسط خلیل وثوقی افتتاح شد و در سال 54 توسط وزارت فرهنگ آن موقع به قیمت 9 میلیون تومان، خریداری شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب این سینما یک سال بسته بود و از سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، تا دوره بیستم آن، پس از آنکه یک سالن به سینما اضافه شد، در اختیار این رویداد هنری قرار گرفت و امروز نیز زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی فارابی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در پایان بازدید از این سینما و پس از حضور در سالن های پر از جمعیت سینما فرهنگ، به نکته ای جالب اشاره و عنوان کرد: یکی از نکات جالبی که در این بازدید شنیدیم این است که هنوز قبض های آب و برقی که برای سینما می‌آید، به نام خلیل وثوقی است که پس از گذشت نیم قرن، در نوع خود جالب است.

مسجد جامعی که در شب بازی والیبال ایران و لهستان تهرانگردی خود را برگزار کرده بود، در گشت و گذار در محله قلهک و زرگنده از نتیجه بازی جویا می شد و پس از آنکه متوجه پیروزی والیبال ایران شد، به شهروندان تهرانی و اعضای تیم ملی والیبال تبریک گفت.

اما اتفاقی که به صورت تصادفی تهرانگردان با آن مواجه شدند، تجمعی در کنار چاهی در خیابان شریعتی بود، که عضو شورای اسلامی شهر تهران، خواست از اتفاق افتاده جویا شود. پس از حضور احمد مسجد جامعی و مواجهه با مسئولان مترو و شهرداری و همچنین حضور مدیر شرکت آب و فاضلاب تهران، متوجه شد که آبهای سطحی وارد ریل های مترو شده اند. مسجد جامعی درباره این اتفاق گفت: به گفته مسئولان آب و فاضلاب و متروی تهران، آب های سطحی وارد ریل های مترو شده اند که البته پس از اطلاع از این ماجرا تمامی عوامل دست به کار شده و آب را تخلیه کرده اند واختلالی به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: هنوز دلیل اصلی این پس زدگی آب مشخص نشده و تا زمانی که بررسی های کارشناسان انجام نشود، نمی توان گفت عامل این اتفاق چیست. مسئله ای که وجود دارد این است که شهرداری، آب و فاضلاب استان تهران و شرکت مترو کارشناسان خود را در محل حاضر کرده اند تا هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.

احمد مسجد جامعی سپس به نمایشگاه قرآن رفت و پس از دیدار با مسئولان نمایشگاه، به پل طبیعت رفت تا از نزدیک با شهروندانی که تا پاسی از شب در پارک آب و آتش و پل طبیعت حضور داشتند، دیدار کند. بررسی زندگی شبانه مردم تهران در شبهای ماه مبارک رمضان، از اهداف اصلی این هفته تهرانگردی بود.

وی در اینباره تاکید کرد: هدف از برگزاری برنامه تهرانگردی در شب این بود که نشان دهیم تهران، در شب‌های ماه رمضان نه تنها تعطیل نشده بلکه مردم از این فرصت برای سپری کردن اوقات فراغت خود استفاده می کنند و همچنان شب‌های تهران یکی از شلوغ ترین شب ها است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ایستگاه پایانی بازدیدهای خود به کتابخانه ملی رفت. احمد مسج جامعی در این بازدید با اشاره به اهمیت ایجاد کتابخانه‌های شبانه روزی در پایتخت گفت: کتابخانه ملی تنها کتابخانه شبانه روزی پایتخت است که از ساعت 8 صبح تا 8 شب و 22تا 7صبح در ایام ماه مبارک رمضان، برای مراجعه عموم مردم باز است که براساس آمار مسئولان این کتابخانه بین ۴۵ تا ۶۰ نفر مراجعه کننده در این شبها دارد و از آنجایی که افراد زیادی از مسیرهای مختلف برای استفاده از خدمات این کتابخانه به این مرکز مراجعه می کنند، لازم است کتابخانه های شبانه روز دیگری نیز در شهر ایجاد شود.

وی در پایان این دیدار تصریح کرد: در زمانی که من به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کردم چندین کتابخانه شبانه روزی ایجاد شد که متاسفانه بعدها تعطیل شدند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰