همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران، با حضور در منطقه ۲، ضمن بازدید از باغات محله اسلام آباد و سایر محله های این منطقه، با شهروندان به گفتگو پرداخت.

مسجد جامعی

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، به همراه تیم تهرانگردی خود با حضور در منطقه 2 به بوستان گفتگو رفت.

وی در این بازید از مکان‌هایی چون نگارستان شهر که به عنوان کوشک ایرانی در باغ ایرانی این بوستان وجود داشت و باغ مجسمه، دیدن کرد. مسجد جامعی در این بازید عنوان کرد: این بوستان از شمال به پل حکیم و از جنوب به خیابان جواد فاضل، ختم می شود که نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای منطقه و پر کردن اوقات فراغت مردم دارد. مساحت این بوستان 144580 متر مربع است که 7 هکتار آن به کاشت 100 گونه گیاه فصلی و دائمی اختصاص یافته است.

او ادامه داد: طبق گفته مسئولان شهرداری منطقه، فاز دوم این بوستان از پل حکیم آغاز می‌شود که به عنوان باغ گل، قرار است پس از پایان کار، مورد بهره برداری قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در این بوستان سعی شده است با بهره گیری از فرهنگ و معماری ملل مختلف، سبک های طراحی مناظر گوناگون به شهروندان شناسانده شود. طراحی کاشت بوستان نیز تا حد امکان درست متناسب با شرایط اقلیمی منطقه است.

مسجد جامعی در ادامه با اشاره به باغ مجسمه و آثار موجود در آن که گویا در ادامه ساخت، این باغ نیمه کاره رها شده است، بیان کرد: تعدادی مجسمه از شخصیت های مختلف تاریخی چون سیمون بولیوار و سعدی شیرازی در باغ مجسمه وجود دارد که به دلیل نامگذاری این پارک، هر کدام تفکرات مختلفی دارند. البته در زیر آثار نام هنرمند آن درج نشده که کمی به کیفیت اثر لطمه زده است.

وی در پایان بازدید از بوستان گفتگو و پس از دیدار با اهالی محله گیشا در این بوستان، تصریح کرد: شهروندان ما در این منطقه از فضای مشجر و امنیتی که این بوستان دارند، ابراز رضایت کردند. همچنین با صحبتی که با برخی از آنان داشتیم که می گفتند ورزش صبحگاهی در پارک ها باب شده است، پیشنهادی مطرح شد که ورزش عصرگاهی نیز در پارک ها و بوستان های برقرار شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به محله اسلام آباد در این منطقه رفت و از باغات آن دیدن کرد. یکی از محل هایی که اعضای تیم تهرانگردی در آن حاضر شدند، باغی بود که در آن استخر هندی‌ها قرار داشت. عضو شورای اسلامی شهر تهران، درباره نامگذاری این محل به نام هندی‌ها، گفت: پس از جنگ جهانی دوم، انگلیسی‌هایی که به ایران آمدند، در ارتش خود سربازهای هندی داشتند که این محل را برای استراحت و ورزش آنها در نظر گرفته بودند و از همان زمان به این نام مشهور شد.

مسجد جامعی سپس در تصفیه خانه ای که در همین محله قرار داشت رفت و با حضور تعدای از شهروندان، در جریان مشکلاتی که این تصفیه خانه و باغات بلاتکلیف این محله ایجاد کرده بود، قرار گرفت. به گفته شهروندان این محله، باغات اسلام آباد به دلیل وسیع بودن و نداشتن نظارت درست، توسط نهادهای ذی‌ربط، به محل ناامنی برای ساکنان منطقه تبدیل شده است. ضمن اینکه بسیاری از درختان اسلام آباد به دلیل بی توجهی خشک شده و در معرض نابودی قرار دارد. احمد مسجد جامعی در این بازدید از مسئولان شهرداری خواست تا این مشکلات را پیگیری و فکری برای حفاظت از درختان و باغات کنند.

وی پس از بازدید از این محله گفت: لوله فاضلاب آتی ساز و هتل های اوین و آزادی منحرف شده و به رودخانه ونک می ریزد که بوی بدی را به همراه داشته و باعث آزار ساکنان محله شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: فاضلابی که در اینجا قرار دارد را با دو راه حل می توان استفاده کرد. یکی راه کوتاه مدت آن است که امروز شاهد آن بودیم و دیگر این بود که به فاضلاب شهری متصل شود که نیاز به همکاری فاضلاب شهری دارد. با عوامل شهرداری صحبتی شد که این امر صورت گیرد و در کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر نیز این مورد، بررسی خواهد شد.

مسجد جامعی بیان کرد: برخی از باغات این محله به دلیل انحراف مسیر قنات، در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند. مقرر شد تا شهرداری توسط تانکرهای آب خود به این باغات آب رسانی کند تا در آینده راهی برای آب رسانی آنها پیدا شود.چون درخت های ارزشمندی در این محل وجود دارد.

بازدید بعدی عضو شورای اسلامی شهر تهران، بوی هنر می داد. تهرانگردان در این بازدید به دیدار محمدرضا فرزانه یکی از نقاشان سبک قهوه خانه ای ایران رفتند و از آثار او در منزل شخصی اش دیدن کردند. مسجد جامعی در این دیدار به خاطره ای از دکتر حسن حبیبی درباره نقاشی های قهوه خانه ای پرداخت و تصریح کرد: در زمان حیات دکتر حبیبی، روزهای پنجشنبه به فرهنگسرای نیاوران می رفتیم و جمعی از هنرمندان نقاشی قهوه خانه ای نیز گرد هم جمع می شدند و کار می کردند.

وی افزود: در آن زمان حدود 100 تابلو تهیه شد که 50 اثر در فرهنگسرای نیاوران و تعدادی دیگر نیز در موزه امیر کبیر و بنیاد ایرانشناسی نگهداری می‌شوند. به این صورت بود که نقاشی قهواه خانه ای احیا شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تاسف درباره اینکه امروزه تنها دو نفر در ایران در این سبک هنری فعالیت می کنند، اذعان کرد: این هنر، هنری نیست که در آموزشگاه و دانشگاه آموخته شود، بلکه از قدیم سینه به سینه منتقل شده تا به امروز رسیده است.

مسجد جامعی پس از بازدید از تابلوهایی که درباره واقعه کربلا بود و چند مجلس را در دل خود جای داده بود، گفت: برخی از نقاشان قهوه خانه ای در مجالس کربلا، رنگ قرمز را با خون انگشتان خود به بوم می زدند و اعتقاد داشتند که با این کار خون خود را به پای امام حسین (ع) می ریزند. همچنین در این دیدار مقرر شد که نمایشگاهی از آثار استاد فرزانه، در یکی از گالری های شهر تهران، به همت شهرداری برپا شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس از بازارچه گیشا واقع در خیابان گیشا بازدید کرد. در این بازدید که با استقبال اهالی این محل همراه بود، کسبه بازارچه به بیان مشکلات خود پرداختند. از جمله این مشکلات نبود سیستم اطفای حریق در بازارچه بود که به گفته آنها، با کوچکترین حریق بازارچه در آتش می سوزد و هیچ امکاناتی برای این مسئله وجود ندارد. یکی دیگر از مشکلات ساکنان و کسبه گیشا، مشکل ترافیکی این محل بود که به دلیل ساختاری که دارد، شاهد ترافیک های سنگینی است. مسجد جامعی دراین باره مطرح کرد: از شهردار منطقه می خواهیم که طرحی برای تامین پارکینگ این منطقه در نظر بگیرند. و سپس در آخرین ایستگاه بازدیدهای این هفته خود به مجموعه شهربانوی این منطقه رفت و با مسئولان این مجموعه دیدن کرد.

در آخرین بازدید عضو شورای اسلامی شهر تهران، به مجموعه شهربانو رفت و از قسمت‌های مختلف این مجموعه دیدن کرد.

کد خبر 297883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha