همشهری آنلاین: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار مبتلایان به ایدز / اچ.آی.وی در سه ماهه چهارم سال گذشته (۱۳۹۳) را ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، عباس صداقت گفت: براساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا اول فروردین سال 1394 در مجموع 29 هزار و 414 نفر افراد مبتلا به ایدز/«اچ.آی.وی» در کشور شناسایی شده‌اند که 88 درصد آنان را مردان و 12 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تاکنون 6990 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 6202 نفر از افراد مبتلا به «اچ.آی.وی» جان خود را از دست داده‌اند.

صداقت ادامه داد: 45.6 درصد از مبتلایان به «اچ.آی.وی» که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، علل ابتلا به «اچ.آی.وی» در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد(66.6 درصد)، رابطه جنسی (14.5 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.4 درصد) بوده و راه انتقال در 16.7 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

وی تاکید کرد: راه انتقال 0.8 درصد از این موارد، مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.

صداقت ادامه داد: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال 1393 گزارش شده، اعتیاد تزریقی 43.7 درصد، برقراری روابط جنسی 37.3 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک چهار درصد را تشکیل داده است.

وی افزود: در 15 درصد از موارد شناسایی شده در این سال، راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده، در ضمن 72.6 درصد موارد شناسایی شده در این سال را مردان و 27.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 302123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha