دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج مطالعه‌ای جدید روی ۶۵۷ داوطلب مصرف‌کننده داروی پیشگیری از ابتلا به HIV نشان می‌دهد ۲.۵ سال استفاده مداوم و روزانه از این دارو باعث شده داوطلبان،حتی افرادی که در محیط‌های به شدت آلوده قرار داشتند، ۱۰۰ درصد از ایدز در امان باشند.

قرص

براساس گزارش ساينس الرت،‌ قرص‌هاي تروادا از سال 2012 وارد بازار‌هاي آمريكا شده‌اند و دوره‌هاي آزمايشي آن در سرتاسر جهان، آفريقا، آسيا، آمريكاي جنوبي و استراليا در دست اجرا هستند. اين قرص‌ها براي اثرگذار بودن بايد به صورت دقيق و روزانه مصرف شوند.

باوجود نتايج اميدواركننده‌اي كه اين دارو از خود نشان داده، دانشمندان نسبت به اغراق‌ درباره توانايي‌هاي اين دارو در مبارزه با شيوع HIV مشكوكند، زيرا قدرت اين دارو به محض اينكه يك روز مصرف نشود، به شدت كاهش پيدا مي‌كند.

اين قرص به عنوان يك داروي پيشگيرانه يا PrEP شناخته مي‌شود و براساس گزارش جديد محققان مركز پزشكي سان‌فرانسيسكو، اين مطالعه اولين تلاش براي درك بهتر استفاده از اين دارو در جهان حقيقي است و نشان مي‌دهد دارو از توانايي بالاي درمان به واسطه پيشگيري از آلودگي به HIV حتي در آلوده‌ترين محيط‌ها برخوردار است. 

مطالعه‌اي مشابه كه در سال 2012 روي 2499 داوطلب انجام شده‌بود نيز نتايجي تقريبا مشابه را نشان مي‌دهد،‌در آن مطالعه توانايي پيشگيري دارو از ابتلا به ايدز 99 درصد اعلام شد اما همين نتيجه باعث شد سازمان غذا و داروي آمريكا قرص توادا را تاييد كرده و روانه بازارها سازد.

مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريكا مي‌گويد اين دارو نشان داده مي‌تواند خطر آلودگي به HIV را تا 92 درصد كاهش دهد،‌ اما تنها زماني كه هر‌روز مصرف شود، و اين همان مشكلي است كه دانشمندان را نسبت به دارو مضنون ساخته‌است. زيرا براي حفظ اثرگذاري، انسان‌ها بايد به صورت مداوم و دقيق هر روز اين قرص را مصرف كنند، كه با در نظر گرفتن شرايط متنوع زندگي و درآمد‌هاي متفاوت خانواده‌ها،‌به نظر نمي‌آيد پايبندي به مصرف اين دارو چندان قابل اطمينان باشد.

مشكل مطالعه جديد درباره كارايي دارو اين است كه نتيجه مطالعه مشروط به اين است كه داوطلبان براي مابقي عمر خود با دقتي بسيار بالا هرروز دارو را مصرف كنند، امري كه در جهان حقيقي چندان عملي نيست و حتي در برنامه‌هايي كه به افراد براي مصرف دقيق دارو پول پرداخت شده نيز بي‌نظمي‌هايي در مصرف دارو مشاهده شده‌است.

کد خبر 306382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha