جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ایتالیایی موسسه بین‌المللی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در شهر تریئسته در شمال این کشور با همکاری دکتر «مائورو جاکا» موفق به کشف مخفیگاه ویروس ایدز در درون سلول‌ها شدند.

به گزارش ایرنا، یکی از بزرگترین موانع ساخت دارو برای درمان ویروس HIV مربوط به مخفی شدن این ویروس پس از نفوذ به سلول‌ها و گم شدن رد آن بوده و همچنین دلیل انتخاب تنها برخی از 20 هزار ژن انسانی که این ویروس خطرناک آنرا برای نفوذ و مخفی شدن انتخاب می‌کرد، یک معما بود.

داروهای کنونی نیز تنها قابلیت کند کردن تکامل نفوذ ویروس ایدز در داخل سلول‌ها را داشته و توان درمان آن را ندارند ولی محققان ایتالیایی با تصویربرداری از هسته سلول‌های آلوده، متوجه شدند که این ویروس از طریق ادغام «دی ان آ» خود در مجاورت پوسته خارجی سلول و نزدیکی ساختار قطب هسته‌ای، آنرا آلوده می‌کند.

این کشف مهم ایتالیا حاکی از معماری هسته لنفوسیت‌ها و مناطقی است که ویروس HIV انرا جهت ادغام و پنهان شدن انتخاب می‌کند که مانع تاثیر داروها برای درمان ان می‌شود.

از آغاز دهه 80 میلادی، زمانی که بیماری مسری ایدز توسعه یافت 78 میلیون نفر به آن مبتلا شده و 39 میلیون جان خود را از دست دادند و تا کنون هیچ یک از بیماران درمان نشدند. دانشمندان از همان زمان متوجه شدند که این ویروس خود را در داخل سلول‌ها مخفی می‌کند اما تا کنون کسی موفق به کشف مخفیگاه آن و اینکه چگونه این پدیده صورت می‌گرفت، نشده بود.

این کشف که در مجله علمی بین المللی Nature منتشر شده است، تاثیر مهمی در راه توسعه داروهایی با توان ضربه دقیق و هدفمند این ویروس در سلول‌های آلوده خواهد داشت.

اکنون 35 میلیون نفر در جهان مبتلا به ویروس HIV هستند و به عقیده Unaids (نهاد سازمان ملل مربوط به این بیماری) این بیماری مسری رو به رشد همچنان بالاترین شمار قربانیان را در جهان به خود اختصاص داده است.

در سال 2013 میلادی بیش از دو میلیون نفر در جهان مبتلا به این ویروس شدند که از این تعداد 240 هزار نفر کودک هستند. همچنین حدود 13 میلیون بیمار ایدز به دارو و امکانات پزشکی دسترسی دارند.

در سال 2013 میلادی شمار کل افراد مبتلا به ایدز به 24 میلیون و 700 هزار نفر رسید که زنان بیش از نیمی از آن را تشکیل داده و کودکان نیز به حدود 3 میلیون نفر می‌رسند. این در حالی که شمار مرگ و میرهای ناشی از این ویروس 39 درصد کاهش یافته است.

کد خبر 289770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha