شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا با استفاده از داروی درمان گلوکوم، موفق به درمان بیماری سل شدند.

تزریق

به گزارش ایرنا به نقل از ساینس، سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه‌ها حمله می‌کند.

مطالعات محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که ترکیب ethoxzolamide که برای درمان گلوکوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، توان رشد باکتری سل را در سلول‌های سیستم ایمنی از بین می‌برد و عفونت را خاموش (shut down) می‌کند.

نتایج اولیه این آزمایش روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان به باکتری سل آلوده هستند؛ ولی در بیشتر موارد، این عفونت تحت کنترل سیستم ایمنی است و زمانی که سیستم ایمنی ضعیف می‌شود، باکتری از تحت کنترل خارج شده و سبب بیماری می‌شود.

در این گزارش آمده است که در سال 2013 میلادی، 1.5 میلیون نفر بر اثر سل جان خود را از دست دادند که از این میان 360 هزار نفر مبتلا به ایدز نیز بودند. سل یکی از مهمترین دلایل مرگ افراد مبتلا به ایدز است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سل دومین علت مرگ ناشی از عامل عفونی است. میزان مرگ‌ومیر ناشی از سل از سال 1990 میلادی تا کنون 45 درصد کاهش یافته است.

حدود سه میلیون مورد مبتلا به سل در سال 2013 تشخیص داده نشد و همین باعث افزایش آمار تلفات در این سال شد. در ادامه این گزارش آمده است:

  • بسیاری از افراد مبتلا به سل در سال 2013، ساکن جنوب شرق آسیا و غرب اقیانوس آرام بودند.
  • 24 درصد از مبتلایان به سل ساکن هند هستند.
  • بیش از 20 درصد مواد ابتلا به سل در سراسر جهان بر اثر استعمال سیگار است.
  • 11 درصد از مبتلایان ساکن چین هستند.
  • آفریقا بیشتر آمار قربانیان را به خود اختصاص داده است.
  • طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی هزینه درمان سل سالانه حدود 8 میلیارد دلار است که کمبود بودجه 2 میلیارد دلاری در سال وجود دارد.

با توجه به اینکه بیماری سل نسبت به داروهای مختلف مقاوم است و درمان آن با دشواری صورت می‌گیرد، پیشگیری و ریشه‌کن کردن آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق نهادها و دولت است.

بیماری سل می‌تواند سال‌ها در ریه شخص، بدون هیچ علامت ظاهری نهفته باشد و افراد دیگر را مبتلا کند. در برخی کشورهای دنیا قانونی وجود دارد که بر اساس آن معلمان، پرستاران و پزشکان وارد شده از کشورهای دیگر از نظر بیماری سل مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند و در صورت آلوده نبودن، اجازه ورود به کشور را دارند.

با توجه به آمارگیری انجام شده توسط پایگاه Philippines Star، یک سوم جمعیت جهان حامل باکتری نهفته و ضعیف بیماری سل هستند. میزان این باکتری نهفته خطری برای فرد حامل در برندارد و تنها در 5 درصد موارد فعال می‌شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه Antimicrobial Agents and Chemotherapy منتشر شده است.

کد خبر 301999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha