عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه خرید حقابه کشاورزان را یکی از راهکارهای مؤثر در تأمین آب دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت که باید زمینه‌های اجرای طرح خرید حقابه در میان کشاورزان استان آذربایجان غربی تقویت شود به‌طوری که کشاورزان برای اجرای این طرح تشویق شوند و همکاری کنند.

دریاچه ارومیه

محمدرئوف سپهرالدين در گفت‌و‌گو با ايسنا، با بيان اينكه همكاري كشاورزان با ستاد احياي درياچه اروميه در مورد خريد حقابه‌ها به نحوه عملكرد دولت در اين زمينه بستگي دارد، افزود: خريد حقابه‌ها از كشاورزان، آنان را با محدوديت دسترسي به آب و به تبع آن محدوديت اشتغال و معاش خود و خانواده مواجه مي‌كند. بنابراين اجراي طرح خريد حقابه منوط به اين است كه در مقابل محدوديت‌هايي كه براي كشاورز ايجاد مي‌شود طرح‌هاي جايگزين وجود داشته باشد.

سپهرالدين با بيان اينكه ستاد احياي درياچه اروميه تا زمان انتقال آب از ارس به اين درياچه مجبور است از آب سدها براي حفظ 5درصد آب آن استفاده كند، گفت: ما مجبوريم بخشي از عوارض و هزينه‌هاي ناشي از خريد حقابه را بپذيريم تا دچار عارضه بزرگ‌تر كه خشكي درياچه و از بين رفتن حيات زارعين و خانواده‌هايشان است، نشويم. بنابراين بايد از طريق اطلاع‌رساني و هماهنگ كردن كشاورزان اين باور را به آنان بقبولانيم. وي در توضيح اين مطلب خاطرنشان كرد: ستاد احياي درياچه بايد اين طرح را با شيب ملايم انجام دهد، يعني به جاي اينكه طي يك سال اقدام به خريد حقابه‌ها كند، 40درصد كاهش آب كشاورزي را طي 5سال عملياتي كند. بنابراين بايد با ديپلماسي كامل و به‌تدريج و با شيب كم اقدام به خريد حقابه از كشاورزان كرد تا در زمينه‌هاي زراعي و دامي تأثير منفي نگذارد و تبديل به فاجعه نشود.

سپهرالدين در ادامه با اشاره به هدررفت 5تا 10درصدي آب كشاورزي، اظهار كرد: نصب كنتورهاي هوشمند و اختصاص سهميه آب متناسب با نوع كشت، مديريت آب توسط كشاورز و اصلاح روش‌هاي كشاورزي ازجمله اقدامات اصلاحي است كه مي‌توان با جايگزين كردن آبياري باراني به جاي پخش كردن آب در سطح مزرعه راندمان را به 70درصد و با روش آبياري قطره‌اي راندمان را به 90درصد رساند.

کد خبر 301915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha