همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: سبک اکشن گونه‌ای است که در آن روند بازی بیشتر بر روی حالت‌های فیزیکی شخصیت بازی متمرکز می‌باشد و عمده درگیری‌ها بر پایه‌ی تیر‌اندازی و مشت و لگد طراحی شده است.

سبک اکشن

بازی Space Invaders از نخستسن نمونه‌های ابتدایی سبک اکشن به شمار مي‌رود  که در سال 1978 طراحی شد و انتشار این بازی همزمان با شروع دوران اوج سبک arcade بود.

این بازی توانست مورد پسند عامه قرارگیرد و نتیجه‌ی طراحی این بازی این بود که صنعت بازی بتواند سبک اکشن را توسعه بدهد به نحوب كه سبک arcade را در آن زمان تحت کنترل خود در آورد.

در کنار بازی Space Invaders دو بازی Asteroids در سال 1979 و Pac-Man در سال 1980 تبدیل به الگوی طراحی سبک اکشن شدند.

بازی Space Invaders در اکثر مواقع الگوی سبک Shooter شد و همچنین بازی Donkey Kong که در سال 1981 منتشر شد که قالب سبک platform گردید.

این سبک شامل زیر شاخه‌های گوناگونی مانند; fighting، shooter، platform هست که این سبک‌ها ازجمله مهمترین زیر شاخه‌های سبک اکشن است.

در بازی اکشن بازیکن باید مراحل یا گروهی از مراحل را به پایان برساند. و پس از به اتمام رساندن این مراحل باید به یک boss enemy مبارزه کند. این boss enemy از دیگر دشمنان قویتر و سرسختر است.

از دیگر نکاتی که بازیکن می‌تواند در این سبک انجام دهد جمع‌آوری آیتم و برای آفزایش سطح است.

در سبک اکشن حملات دشمنان به آواتار باعث می‌شود تا از میزان سلامت آواتار کاسته شود و وقتی این میزان سلامتی آواتار از حد معینی فراتر برود آواتار میمیرد و یا به اصطلاح بازی Game Over می‌شود.

مبارزات در سبک اکشن بیشتر بر روی مهارت‌های فیزیکی آواتار خلاصه می‌شود. این سبک میتواند با مسابقه دادن و حل کردن پازل ترکیب شود.

در سبک اکشن بازیکن ممکن است با چالش ها یا تاکتیک‌ها روبرو شود که در این حالت از روند بازی؛ بازیکن باید قدرت تمرکز و سرعت عمل داشته باشد.

سبک اکشن

  • طراحي بازي

ماجراجویی بازیکن در سبک اکشن زمانی که همه مرحله‌ها به پایان برسد تمام می‌شود.اکثر مرحله‌های اصلی بازی گروه بندی شده که هر مرحله شامل تنوع در مبارزات است.

در بازی اکشن قدیمی زمانی که بازیکن در انجام مرحله Game Over می‌شود سیستم بازی بازیکن را مجبور می‌کرد تا از اول مرحله بازی را طی کند.

ولی امروزه بازی‌ها قابلیت Save Mode وجود دارد که با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نیست بازی از مرحله شروع شود.

مرحله در یک بازی اکشن می‌تواند خطی یا غیر خطی باشد و حتی در بعضی از موارد به صورت میانبر طي گردد. برای چنین حالتی بازیکن باید به جستجوی وسیع‌تر و در بعضی از مواقع باید به مکان‌های پنهان رجوع کند.

در بعضی از موارد مرحله به گونه‌اي طراحی می شود که بازیکن را در محدودیت زمانی قرار می دهد. این یعنی این که این محدودیت طوری است که بازیکن باید در این بازه مرحله را به اتمام برساند.

در اکثر بازی‌های اکشن بازیکن یک آواتار را کنترل می‌کند که این آواتار به عنوان شخصیت اصلی کاراکتر‌ها است.

در این سبک آواتار قابلیت حرکت و مانور را دارد ودر بعضی از بازی‌ها قابلیت جمع آوری اشیا در ان ها دیده می‌شود و این آواتار‌ها در حمله و دفاع محدود هستند.

در خیلی از بازی‌های اکشن می‌توان از حملات قدرتمندی استفاده کرد که این حملات می‌تواند همه‌ی دشمنان در در هنگام مبارزه از بین ببرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های آواتار‌ها در این سبک  power-up شدن است و این قابلیت به این معنی است که توانایی‌های بازیکن افزایش پیدا می‌کند.

دشمنان در این سبک اصولا از یک الگوی از پیش تعین شده پیروی می‌کنند.

حملات دشمنان می‌تواند به صورت تکی و یا موجی از دشمنان باشد که حالت موجی شکل زمانی اتفاق می‌افتد که بازیکن به آخر مرحله رسیده باشد.

بازیکن پس از فارغ شدن از این حملات باید مقابل یک Boss Fight بایستد که این Boss Fight قدرتمند‌تر و سرسخت‌تر از سایر دشمنان است. در بسياري از بازی‌های اکشن آواتار میزان سلامتی دارد که این میزان تحت شعاع حملات دشمنان است.

این سبک شامل زیر شاخه های متعدی است که در جدول زیر به نمایش گذاشته شده است.

نام سبک

ردیف

Beat 'em ups

1

Fighting

2

Platform

3

Shooter

4

Action role-playing

5

Action-adventure

6

 

سبک اکشن

کد خبر 301197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha