پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: بلاد بورن (blood borne) توسط هیدتاکا میازاکی خلق شده است. طراح نامدار بازی‌های ویدیویی کامپیوتری که در کارنامه او آثاری مانند روح شیطانی (demon's souls) و سری بازی های روح های سیاه (dark souls) به چشم می‌خورد.

در سال 2009 بازی Demon's Souls بدون حاشیه و کاملا آرام منتشر شد در ناباوری همگان توانست بسیاری از جوایز سبک RPG را کسب کند. این آخرین اثر پر استقبال ميازاكي نبود،چراكه در سال 2011 نيز و با با انتشار بازی روح‌های سیاه (dark souls) اين اقبال دوباره روي داد. حتی این بازی توانست در  video games awards 2011 با عناوینی همچون Batman Arkham city و The Elder Scrolls Skyrim به رقابت بپردازد.

جالب اينكه این همه‌ی ماجرا نیست. میازاکی شماره دوم بازی روح‌های سیاه را طراحی کرد و توانست سری بازی‌های dark souls را به عنوان یکی از پرچمداران اصلی سبک RPG معرفی کند.

بعد از 6 سال طراحی باعنوان‌هایی همچون Demon's Souls و سری Dark Souls حالا میازاکی تمام تجربه خود را به کار گرفته است و از این میراث گران‌بهای خود دست به خلق يك بازی به نام Blood Borne زده است.

 در بررسی داستان، مواردي همیشه مورد انتقاد دلواپسان اين سری قرار می‌گیرد. تعداد زیادی از کسانی که بازی‌های قبلی را تجربه‌ کرده‌اند به خاطر عدم حضور شیوه‌های متداول روایت داستان و نبود کات‌- سین‌های مفصل و دیالوگ‌های کلاسیک پرسش و پاسخ بین شخصیت‌ها، عناوین این سری را بدون داستان می‌دانند. اما باید گفت طبق روال همیشگی، اینبار هم داستان عضو جدا نشدنی بازی محسوب می‌شود.

داستان Blood Borne در شهری به نام Yharnam جریان دارد. که این شهر با معماری گوتیک Gothic طراحی شده است.در این شهر از خون به عنوان ابزاری برای پیشرفت‌های پزشکی استفاده می‌شود. با گذشت زمان بسياري از مردم به این شهر مراجعه کردند تا بیماری‌های خود را با استفاده از روش یاد شده معالجه کنند.

 ماجراجویی شخصیت بازی از این جا شروع می شود كه در این شهر نوعی مریضی به اسم Pale Blood (خون بی رنگ) وجود دارد.

وقتی شخصیت بازی برای کشف این موضوع به شهر Yharnam سفر می‌کند، متوجه می‌شود که اکثر مردمان این شهر به نوعی بیماری plagued With An Endemic Illness (بیماری خون از راه منتقله) مبتلا و خوي وحشي‌گري گرفته‌اند.

حال با توجه به این شرایط شخصیت بازی باید در کوچه و خیابان‌های این شهر ترسناک به کاوش بپردازد و با هیولا‌های ترسناک مبارزه كرده تا راز این بیماری را کشف کند.

از اصلی‌ترین نکاتی که شاید باعث شود blood borne بهتر از بازی‌های هم سبک خود باشد صداگذاری گیم پلی آن است.

  • ويژگي‌ها

1- در مجموع می‌توان گرافیک این بازی را خیلی خوب دانست و نه خیلی عالی؛ که می‌تواند جزو خوب‌های کنسول‌های نسل جدید باشد.

در برسی گرافیک بازی یک سری حفره‌هایی وجود دارد مانند افت فریم گرافیک، دیر لود شدن یا اصلا لود نشدن بافت‌های بازی، متاسفانه یکی از مشکلاتی که روي اعصابتان راه میرود Loading های طولانی و بی مورد بازی است که در حالت آنلاین تا مرز 45 ثانیه به طول مي‌انجامد.

2- ولی این مشکلات در برسی صدا‌گذاری بازی به چشم نمی‌خورد، صدا‌گذاری که میتوان آن را شاهکار دانست. صدا گذاری محیط بازی، صداپیشگی‌ هیولاهای بازی حتی صدای تنفس خود شخصیت بازی عالی و خارق‌العاده است.

3- در بحث گیم پلی باید گفت که این بازی شبیه به به دیگر ساخته های میازاکی دارد مانند demon's souls و dark souls است.

4- بلاد بورن از دید سوم شخص و ترکیب سبک اکشن نقش آفرینی (Action Role Playing) همراه است، اگر بخواهیم به جزییات طراحی سبک بپردازیم حتی میتوان گفت درون مایه‌های از سبک Hack and Slash در بازی دیده می‌شود. بازیکن در blood borne خودش باید راه بازی را انتخاب کند یعنی اینکه در بازی GPS وجود ندارد نا موقیت شما را در بازی نشان دهد .

این در حالی است که در هر کدام از راه‌ها و مکان‌هایی که بازیکن قدم میگذارد باید با هیولا‌ها و گاهی هم با Boss ‌هایی مبارزه کند. در حین بازی بازیکن می‌تواند به جمع آوری بپردازد که با استفاده از آیتم های بدرد بخور می‌تواند شخصیت بازی را قوی‌تر کند .

  • نبردها

اما یکی از بحث‌های مهم در گیم پلی این بازی بحث نبرد‌ها است. در برسی نبرد‌ها باید گفت که این بازی واقعا بی‌نظیر است، چرا؟ به این دلیل که ممکن است شما در طی بازی به هجوم هیولا های ترسناکی روبه روشوید واگر بتوانید با دعا دعا کردن از این حملات فارغ شوید احتمال اینکه با یک Boss  مبارزه کنید زیاد است.

بلاد بورن

blood borne از آن سبک بازی‌ها نیست تا دشمنی را دیدید به سمت آن حمله کنید و او را نابود سازید. به این دلیل که میزان سلامت  شخصیت بازی محدود و تعداد دشمنان زیاد است. در این بازی نبرد‌ها تن به تن و گاهی هم به صورت گروهی هیولا‌ها به بازیکن حمله میکنند.

نکته مثبتی که در اینجا به چشم میخورد این است که نبرد‌ها خیلی سریع و روان اجرا می‌شود. اکثرا بازیکن در مقابل با دشمنان باید برای این که از حملات آن‌ها در امان باشد میتواند از توان جاخالی دادن استفاده کند، که این برخلاف ساخته‌های قبلی میازاکی است.

دیگر در blood borne لازم نیست پشت یک سپر مخفی شوید و به دور دشمن بچرخید و نقطه‌ی ضعف طرف مقابل را پیدا کند.

وقتی بازیکن هیولایی را در در بازی نابود میکند به عنوان جایزه آیتمی به او تعلق میگیرد. که یکی از این آیتم‌ها Regain است که با استفاده ازاین آیتم میتوان میزان سلامت از دست رفته را برگرداند.

وقتی بازیکن بازی را به اتمام می‌رساند، یک حالتی به اسم New Game Pluse در بازی قابل اجرا میشود و از حالت اصلی بازی سختر است.

در ابتدای بازی بازیکن باید به ساخت آواتار خود بپردازد که در کلاس شکارچی (The Hunter) است.

بازیکن می‌تواند آواتار مورد نظر در بازی را را طراحی کند. به عنوان مثال میتواند انتخاب کند که شخصیت بازی زن باشد یا مرد یا انتخابات ظاهری دیگری داشته باشد.

در بلاد بورن چیزی به عنوان checkpoints وجود ندارد یعنی این که مانند دیگر بازی‌های رایانه بعد از چند دقیقه checkpoints ندارد. ولی برای این که این مشکل حل شود در بازی سیستمی به عنوان hunter dream وجود دارد که در این سیستم بازیکن باید به دنبال فانوس‌هایی در بازی به گردد و آن‌ها راروشن کند تا اگر در ادامه بازی بازیکن جان به جان آفرین تسلیم کرد بازی از اول شروع نشود.

در این بازی بازیکن می‌تواند فقط دو سلاح حمل کند، یک سلاح گرم و دیگری سرد است.

اکثر سلاح‌های سرد در بازی می‌توانند به دوحالت تغیر شکل بدهند. این تغیرات در حالت ظاهری سلاح باعث می‌شود تا بازیکن در حالات مختلف مبارزه از سلاح خود استفاده کند.

البته این تغیرات با محدودیت‌هایی همراه است که در حالت اول مثلا وقتی تیغه کوچک است توانایی ضریه زدن سریع به دشمنان دارد. ولی در حالت دوم که تیغه بزرگتر می‌شود سرعت حرکت پایین می‌آید ولی ضربات قوی‌تر میشود.

البته ای کاش در طراحی سلاح‌های بازی؛ سلیقه‌ای بیشتری به خرج داده می‌شد تا جذابیت بازی را بیشتر می‌کرد. متاسفانه در blood borne تعداد سلاح‌ها محدود است. شاید همین محدودیت باعث می‌شود که این بازی جالب به نظر برسد.

و در آخر باید گفت که میازاکی تمام تجربه خود را به کار گرفته تا یک میراث خونین طراحی کند و باید گفت که موفق بوده است. به غیر از یک سری مشکلات گرافیکی و ایراد‌های سختگیرانه از گیم پلی چیزی برای انتقاد وجود ندارد.

ولی باید این نکته را دانست که ساخته‌های میازاکی از سختی وحشتناکی برخوردار است. پس اگر صبر و شکیبایی ندارید به دنبال این بازی نروید چون باعث دلزدگی از این میراث خونین میشوید.

 نکات مثبت و منفی  بازی ميراث خونين روح سياه

نکات مثبت

وجود داستان قوی و جذاب

سریع بودن نبرد ها

صدا کذاری عالی بدون نقص و وحشتناک

نکات منفی

دیده شدن باگ های گرافیکی

نبود تنوع در Comboها

یک نواخت بودن سلاح های بازی

 امتیاز  وب سایت های معتبر گیم در باره بازي

وب سایت

امتیاز

Game Rankings

91

Metacritic

92

Game Informer

9.75/10

Game Spot

9/10

IGN

9.1/10

کد خبر 302773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha