همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: سبک ترس و بقا (Survival horror) یکی از زیر شاخه‌های سبک اکشن ماجراجویی است. اصطلاح ترس و بقا (Survival horror) برای اولین بار برای بازی Resident Evil استفاده شد.

این بازی در سال 1996 منتشر شد و تاثیر زیادی از بازی ترسناکی به عنوان Sweet Home گرفته بود.

به جرات می‌توان گفت بازی Resident Evil با عث به وجود آمدن زمینه‌ای برای سبک ترس و بقا گردید. از سال 1996 تا 2005 را دوران طلایی سبک ترس و بقا می‌خوانند. به این دلیل که اکثر بازی‌های منتشر شد در آن زمان در سبک ترس و بقا خلق می‌شدند.

بعد از منتشر شدن بازی Resident Evil در سال 1996، این بازی الگویی برای طراحی دیگر بازی‌ها در سبک ترس و بقا شد.

در طی اوج بازی‌های ترس و بقا گونه‌های مختلفی از این سبک خلق شدند مانند بازی‌های تپه خاموش silent hills و برج ساعت clock tower و توانستد رنگ و بوی تازه‌ای به سبک ترس و بقا بدهند.

بسیاری از بازی‌ها در سبک ترس و بقا تا اواخر سال 2004 همگی از الگوی ثابتی برای طراحی بازی پیروی میکردند.

یکی از نکات قابل ذکر در تاریخچه این سبک کشور ژاپن است که پرچمدار اصلی طراحی این سبک است. دو استودیو Capcom وKonami از مطرح ترین استودیو ها در طراحی این سبک هستند.

در دوران طلایی سبک ترس و بقا اکثر بازی‌ها در سبک سوم شخص طراحی می‌گشتند.

  • تغیر روند طراحی

در سال 2005 کمپانی Capcom بازی Resident Evil 4 را منتشر کرد. در این قسمت از بازی سعی شده بود که سبک ترس و بقا باز تعریف شود. به عبارتی باعث شود که به بازیکن امکانات و فعالیت‌های بیشتری را بدهد.

بعد از این تغیرات، Resident Evil 4 این بازی توانست جایزه بهترین بازی سال و بهترین گرافیک را در همان سال دریافت کند. این تغیر روش بازهم الگوی ساخت بازی‌های جدید در سبک ترس و بقا شد.

به دنبال دوباره سازی سبک ترس و بقا، بازی silent hills: home coming تغیراتی هم مانند اکشن‌تر کردن بازی انجام داد.

بازیهای رایانه ای رزیدنت اویل

بعد از منتشرشدن این دو بازی، نقد‌های مثبت در باره‌ی طراحی بازی Resident Evil 4 از جمله روند سریع تر بازی و دادن فعالیت بازی به بازیکن شد.

چند سال بعد بازی در سال 2008 بازی Dead Space طراحی شد. این بازی در دید سوم شخص طراحی گردید و ژانر ترس‌ و بقا را با سبک علمی تخیلی ترکیب کرد.

بعد از انتشار این بازی استقبال‌های زیادی از این بازی شد. اما برخی از منتقدین بر این باور بودند که این بازی از هسته اصلی سبک ترس و بقا دور شده و بیشتر بر اکشن بازی تمرکز دارد.

  • طراحی روند سبک ترس و بقا

همانطور که از اسم این سبک مشخص است. خط اصلی داستان بازی ترسناک و هیجانی می‌باشد.

درون مایه اصلی داستان بازی‌های این سبک بر پایه ژانر معمایی تعریف می شود یعنی اینکه وقتی بازیکن در خط داستان بازی قرار می‌گیرد نمی‌تواند حدس بزند در ادامه بازی ممکن است چه اتفاقاتی رخ بدهد.

از ویژگی‌های که طراحی این سبک منحصر به فرد می کند، شخصیت‌های قوی در طی داستان بازی است.

این شخصیت‌ها می‌توانند هر جبهه‌ای را در طول بازی بگیرند و تاثیر گذار در داستان بازی باشند.

  • داستان‌ها بازی در سبک ترس و بقا عمدتا به دو حالت نگارش می‌شوند:

1. یکی از این حالت‌ها طوری طراحی می‌شود که در داستان بازی یک شخصیت شیطانی وجود دارد که عامل تمام مشکلات بازی است  مانند بازی Resident Evil 4

2. حالت دیگر این است که  کاراکتر شیطانی در بازی وجود ندارد و بازیکن فقط برای بقا مبارزه میکند مانند بازی The Last Of Us

داستان های طراحی شده در این سبک به صورت غیر خطی طراحی می‌شوند. یعنی تصمیم گیری‌ها در بازی بر عهده بازیکن نیست.

در بحث طراحی گرافیکی این بازی تنوع های زیادی وجو دارد و گرافیک از مهمترین عناصر سازنده این سبک می‌باشد.

صورتگری هیولا‌های بازی باید طوری باشد که بتواند ترس را به بازیکن الغا کند. نمونه دیگری از ویژگی‌های سبک ترس و بقا در خلق جلوه‌های بصری بازی است که دیده می‌شود.

با توجه به رعب ناک بودن داستان بازی طبیعی است مکان‌هایی که داستان بازی در آن جریان دارد از فضای ترس آلود سنگینی برخودار باشد.

اکثر این مکان‌ها با جلوه‌های آخرالزمانی- ساکت و تاریک طراحی می‌شود.

عامل دیگری که باعث می‌شود که گرافیک بازی‌های سبک ترس و بقا بیشتر محرکه ترس باشند طراحی صدا است. طراحی صدا عم از صداس هیولا‌ها و موسیقی طلایه دار این سبک است.

صدا‌های گذاشته شده بر روی هیولا‌ها باید خیلی خاص و طبیعی باشد و هنگام حمله گسترده هیولا‌ها موسیقی می‌تواند بر مخاطب اثر بگذارد.

  • گیم‌پلی سبک Survival horror

سبک ترس و بقا از زیر شاخه های سبک اکشن ماجراجویی است اما با این تفاوت که این گونه دارای الغای ترس است.

در طراحی گیم‌پلی این سبک دوحالت وجود دارد: حالت کلاسیک که به عبارتی همان شیوه قدیمی بازی‌های سبک ترس بقا است که در سال‌های 1996 تا 2004 طراحی می‌شدند.

نوع دوم حالت تغیر یافته این سبک است که موج این نوع طراحی از سال 2005 شرع شد.

  • حالت کلاسیک

در این حالت همیشه کاراکتر اصلی بازی شخصی آسیب پذیر و بدون مهارت مبارزاتی است. این نوع شخصیت‌ها عمدتا  برای زنده ماندن و برای گذراندن مبارزه می کنند.

در این گونه از بازی به دلیل کمبود مهمات و سلاح‌های قدرتمند؛ درگیری با دشمنان به شدت حالت قهرمان گونه‌ای دارد و بازیکن این درگیری را به شدت احساس می‌کند وباید با دقت و تمرکز در لحظه، مراحل را پشت سر بگذارد.

دراین سبک فرد باید به جمع‌آوری آیتم‌ها و مهمات بپردازد تا در ادامه بازی به مشکل برنخورد. توصيه مهم به بازيكنان تازه كار اين است كه در حین بازی بهتر است که دچار درگیری نشوید.

یکی دیگری از تم های گیم‌پلی کلاسیک ترس و بقا تنها بودن بازیکن قابلیت بازیکن در حریان بازی است.

از نظر فنی در این سبک شخصیت‌های غیر خطی یا NPC (نوعی کاراکتر در بازی که نقش سیاه لشکر را دارد) به ندرت یافت می شود.

طراحی گیم‌پلی در این سبک بیشتر بر پایه اصول روانی است ذهنی است. در این سبک بازیکن معمولا با دشمنان زیادی رو به رو می‌شود و می‌تواند از مبارزه کردن اجتناب کند.

  • حالت تغیر یافته یا موج نو سبک ترس و بقا

1. در این حالت شخصیت اصلی بازی فردی با مهارت‌های بالا در مبارزات است.

2. در نوع طراحی عمدتا شخصیت دیگری در کنار قهرمان بازی در داستان قرار دارد که به وی کمک می‌کند.

3. این حالت طراحی از قواعد گیم پلی کلاسیک پیروی میکند.

4. در این گونه در مواقع خاص کمک‌های خاصی به قهرمان بازی می‌شود.

5. یک نکته که تفاوت اساسی با گیم پلی کلاسیک دارد وجو تنوع در آیتم‌های بازی است.

6. آیتم‌های این بازی شامل سلاح و موارد دیگر است.

7. بازیکن در این نوع مدل توانایی آبگریت کردن آیتم‌های خود را دارد.

بازیهای رایانه ای رزیدنت اویل

کد خبر 310372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار