همشهری آنلاین: بی بی سی اعلام کرد توافق هسته‌ای بازار نفت جهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

oil

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، در سه روز گذشته قیمت جهانی نفت در آستانه رسیدن به توافق هسته‌ای ایران، سیر نزولی داشته است. اگر تحریم‌های ایران برداشته شود، نفت ایران نیز با حجم بیشتری در بازارهای جهانی وارد خواهد شد و درنتیجه قیمت نفت نیز کاهش خواهد یافت.

به نظر می رسد گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین به مرحله نهایی و گشایش نزدیک شده است. شش قدرت جهان ازجمله آمریکا، روسیه و انگلستان در حال گفت‌وگو با ایران هستند تا فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را محدود کنند و درمقابل آن، نیز تحریم‌های این کشور کاهش پيدا كند.

سوال مطرح این است که اگر تحریم‌ها برداشته شود یا کاهش یابد، تاثیر آن بر بازار جهانی نفت به چه صورت خواهد بود. به گفته وزیر نفت ایران، تحریم‌ها سبب از دست رفتن ماهیانه چهار تا هشت میلیارد دلار درآمد نفتی ایران شده است.

تحریم‌ها سبب کاهش 70 درصدی ارزش واحد پولی ایران، ریال، شد و تورم در این کشور افزایش پيدا كرد به‌طوری‌که در زمان اوج تورم در سال 2013، نرخ تورم ایران به 40 درصد رسید.

از آن تاریخ، میزان تورم در ایران کاهش یافته و به حدود 25 درصد رسیده است. این وضع برای مردم ایران بسیار مشکل‌آفرین است. آنها باید به شدت تقلا کنند تا بتوانند خودشان را با قیمت‌های فزاینده و روبه افزایش منطبق کنند.

دولت ایران امیدوار است با توافق هسته‌ای، هزینه‌های زندگی در این کشور برای مردم عادی ایران کاهش پيدا كند.

کد خبر 301009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha