نهمین کنگره شرکت‌های ملی نفتی جهان در لندن درحالی برگزار شد که کارشناسان و مقامات شرکت‌کننده با ابراز امیدواری نسبت به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تصریح کردند که شرکت‌های بزرگ نفتی لحظه‌شماری می‌کنند تا با لغو تحریم‌ها، به بازار ایران بازگردند.

به گزارش ايرنا، در اين كنگره دوروزه كه چهارشنبه گذشته خاتمه يافت و ميزبان بيش از 30نفر كارشناس، مقامات نفتي و نمايندگاني از شركت‌هاي نفتي بين‌المللي بود، در مورد دستاوردها و چالش‌هاي راهبردي صنعت نفت بحث و گفت‌وگو شد. يك روز پيش از آغاز رسمي اين كنگره، نشست مقدماتي با هدف بررسي وضعيت بازار نفت ايران پس از تحريم‌ها برگزار شد كه در آن كارشناسان به تحليل ظرفيت‌هاي غني انرژي و قوانين و مقررات نفتي در ايران پرداخته و تصريح كردند كه شركت‌هاي بزرگ نفتي آماده از سرگيري مناسبات تجاري با ايران هستند.

پاول استونز كارشناس مسائل نفتي و محقق امور انرژي در انديشكده چاتم هاوس در حاشيه اين كنگره از اشتياق شركت‌هاي بين‌المللي نفتي (اي‌اوسي) براي بازگشت به ايران خبر داد و گفت كه اگر ايران بتواند قراردادهاي نفتي‌اش را اصلاح كند، شركت‌هاي بين‌المللي نفتي بيشتري جذب بازار ايران خواهند شد. سايمن تلينگ كارشناس نفتي پيشين شركت نفتي بي‌پي و مدير اجرايي شركت ار پي اس نيز در حاشيه اين كنگره گفت:

با توجه به منابع غني انرژي در ايران و طولاني شدن توقف همكاري‌ها، به محض لغو تحريم‌ها، شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري به اين كشور سرازير خواهند شد. الهام حسن‌زاده، مديرعامل شركت انرژي پايونيرز گفت: اكنون علاقه‌مندي زيادي ميان شركت‌هاي خارجي براي بازگشت و يا سرمايه‌گذاري در ايران به‌وجود آمده است. لورنت روسكاس، از دست اندركاران اين كنگره گفت: اين واضح است كه اگر توافق هسته‌اي صورت گيرد و تحريم‌ها لغو شود، علاقه زيادي از سوي غرب براي بازگشت به بازار ايران وجود دارد.

کد خبر 298511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha