چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پالایشگاه‌های اروپایی برای از سرگیری خرید نفت ایران به امید کاهش قیمت و افزایش بهره‌وری مصمم هستند.

نفت

ایران و شش قدرت بزرگ جهانی سه شنبه 23 تير به توافقی تاریخی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، که در آن لغو تحریم‌های غربی‌ها بر ضد تهران پیش بینی شده است، دست پيدا كردند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اعلام خبر دستیابی به این توافق، موجب شد بهای جهانی نفت کاهش یابد.

پیش از وضع تحریم‌ها بر ضد صنعت نفت ایران در سال 2012، تهران از تأمین‌کنندگان اصلی نفت شرکت‌های اروپایی بود. این تحریم‌ها موجب شد صادرات طلای سیاه ایران به نصف، یعنی حدود یک میلیون بشکه در روز برسد.

بنا بر اعلام رسانه‌های غربی، یک سخنگوی شرکت نفت یونانی « هلنیک پترولیوم » گفت: «ایران شریک ارزشمند قدیمی ماست... ما بی‌صبرانه منتظر بازگشتش به بازار هستیم.»

مسئولان ایرانی پیشتر وعده دادند در صورت امکان، صادرات نفت به اروپا را افزایش دهند و سهم قبلی خود را در بازار که پیشتر بالای 40 درصد بود، دوباره به دست آورد.

به گفته تحلیلگران، ایران قادر خواهد بود ظرف یک سال پس از لغو تحریم‌ها صادرات نفت خود را به 60 درصد برساند.

شرکت‌های اروپایی، از جمله شرکت‌های ایتالیایی « انی » و « ساراس » از یک سال پیش با شرکت ملی نفت ایران مذاکره می‌کنند.

احسان الحق، تحلیلگر موسسه خدمات مالی و بانکداری « کی.بی.سی بانک » (KBC Bank) بلژیک، می‌گوید :طي دو یا سه ماه پس از لغو تحریم ها، ایران می‌تواند صادرات نفت خود را 300 هزار تا 400 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

او افزود: «این به منزله نفت ارزان‌تر برای پالایشگاه‌های منطقه مدیترانه است. این مسئله به ویژه برای کشورهای کوچکی از جمله یونان که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، اهمیت زیادی دارد.»

کد خبر 301161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha