سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشور سلطنتی بلژیک یکی از کشورهای اروپای شمالی است که از بنیانگذاران اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که از ۵۰ سال پیش از میلاد مسیح قوم سلت در آن زندگی می‌کردند.

بلژیک

بلژیک با هلند، آلمان، لوکزامبورگ و فرانسه همسایه است و همچنین یکی از بنیانگذاران پیمان آتنلانتیک شمالی (ناتو) است. بروکسل پایتخت این کشور، مقر اصلی اتحادیه اروپا است.

آب و هوای معتدل و مرطوب و پربارانی دارد و سرزمینی کم ارتفاع است که جلگه‌ها بیش از نیمی از آن را پوشانده‌اند.

بلژیک برای سالیان متمادی جزو خاک کشورهایی چون فرانسه، هلند و اسپانیا بود. سرانجام در سال ۱۸۳۰ برای نخستین بار استقلال یافت.

در نیمه دوم قرن نوزدهم صنایع بلژیک پیشرفت فراوانی کرده و فکر ایجاد مستعمره نخستین بار توسط لئوپولد دوم، پادشاه آن زمان بلژیک به مرحله اجرا درآمد و کنگو، رواندا و بروئنی به تدریج جزو مستعمرات بلژیک شدند.

کنگو تا سال ۱۹۶۰ مستعمره بلژیک بود. کشورهای رواندا و برونئی هم تا سال ۱۹۶۲ میلادی مستعمره بلژیک بودند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، پس از تغییر قانون اساسی این کشور دارای یک دولت فدرال شد. در قانون اساسی این کشور بلژیک کشوری فدرال توصیف شده که از سه جامعه فلاندرز زبان، آلمانی زبان و فرانسه زبان تشکیل شده است.

این کشور به سه منطقه  تقسیم شده است: فلندر در شمال که مردمان آن به زبان هلندی صحبت می‌کنند؛ والونیا در جنوب که فرانسه زبان‌ها در آن زندگی می‌کنند و بروکسل که زبان‌های هلندی و فرانسه هر دو زبان رسمی هستند. در بخش والونیا ۷۰ هزار آلمانی زبان زندگی می‌کنند.

سیاست در بلژیک

پادشاه بلژیک آلبرت دوم است اما قدرت سیاسی محدودی دارد. در نظام بلژیک، نخست‌وزیر رئیس دولت است. این کشور دو مجلس سنا و شورای نمایندگان دارد.

جهان

هرکدام از جوامع و مناطق بلژیک بنا به وضعیت حقیقی و حقوقی خود، از نظر قانونگذاری و اجرای قانون به صورت مستقل عمل می‌کنند. به همین خاطر شورایی متشکل از رؤسای قانونی جوامع و مناطق وجود دارد که قوانین یکسانی را برای همه کشور تصویب می‌کند.

هرکدام از سه جامعه بلژیک مسئولیت مسائل فرهنگی، آموزشی، زبانی و امور انسانی منطقه خود را دارند. مناطق سه گانه هم مسئولیت اقتصاد، انرژی، حمل‌ونقل و خدمات دولتی، برنامه‌ریزی شهری را به عهده دارند.

کاری که دولت فدرال انجام می‌دهد تنظیم روابط خارجی، مسائل حقوقی و اموردفاعی است. دولت فدرال همچنین مسئولیت وضع قوانین کلی و تعیین خط مشی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را نیز به عهده دارد.

به گزارش بی.بی.سی تنش بین دو گروه زبانی فرانسه و هلندی گاهی بالا می‌گیرد و گروه دست‌راستی هلندی خواهان استقلال منطقه فلندر می‌شود. با این حال رای‌گیری‌ها نشان می‌دهد اغلب بلژیکی‌ها طرفدار دولت فدرال هستند.

اقتصاد در بلژیک

بلژیک در یک منطقه بسیار صنعتی واقع شده است. اقتصاد بلژیک بر پایه بخش خصوصی می‌چرخد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۵/۳۴۲ میلیارد دلار بود.  نرخ تورم در این کشور ۸/۱ درصد است.

۴/۹میلیون نفر نیروی کار دارد که یک درصد آنها در بخش کشاورزی، ۵/۲۴درصد در بخش صنعت و ۷۴ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند. نرخ بیکاری در این کشور ۱/۸ درصد است و چهار درصد مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

   صادرات بلژیک شامل ماشین آلات، مواد شیمیایی، الماس، آهن و مواد غذایی است که به کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، انگلستان ، آمریکا  و ایتالیا صادر می‌شود.

واردات به این کشور شامل ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، الماس (تراش‌نخورده)، مواد غذایی، محصولات نفتی و تجهیزات حمل‌ونقل است که از کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایرلند  و آمریکا وارد می‌شود.

مردم بلژیک

جمعیت این کشور ۱۰ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۲۲۶ نفر در سال ۲۰۰۷ میلادی بود که میانگین سنی آنها ۱/۴۱ سال است. امید به زندگی در بلژیک ۹۲/۷۸ سال است.

قانون اساسی بلژیک بر جدایی دین ازسیاست و دولت از کلیسا تاکید کرده است. به همین دلیل در کشور بلژیک دین رسمی وجود ندارد ولی کلیسای کاتولیک دربیشتر نقاط کشور نمایندگی دارد.

ارتباطات در بلژیک

در بلژیک ۴.۷۱۹ میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد و ۹.۶۶ خط تلفن همراه. ۲۵ ایستگاه تلویزیونی در آن فعال است. بلژیک بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی یک رسانه واحد دولتی ندارد، بلکه رسانه دولتی آن به دو بخش تقسیم می‌شود که هر یک رادیو و تلویزیون خود را دارد.

۹۵ درصد از بلژیکی‌ها از تلویزیون‌های کابلی استفاده می‌کنند که از این نظر رتبه اول را در دنیا دارند. سیستم تلویزیونی بلژیک قرار است تا سال ۲۰۱۱ میلادی به سیستم دیجیتال تبدیل شود.

بلژیک در یک نگاه

مساحت ۳۰،۵۲۸ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۰،۵۸۴،۵۳۴ نفر
پایتخت بروکسل
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی be.
پیش شماره ۳۲+

کد خبر 38226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز