شهر وین اتریش هفته گذشته میزبان اجلاسی پشت درهای بسته با حضور مقاماتی از ایران و نمایندگان شرکت‌های کارگزار نفتی غربی مشتاق تعامل تجاری با ایران بود.

نفت

در اين اجلاس 2روزه كه طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته كاملا محرمانه و بدون حضور اصحاب رسانه در هتل پاليس هانسن كمپينسكي واقع در سواحل رود دانوب برگزار شد، دوطرف تمايل‌شان را براي تعامل گسترده تجاري با يكديگر اعلام كردند. اين كنفرانس كه برگزاري آن بدون تبليغات وسيع انجام گرفت، اجلاس سران نفت و انرژي منطقه كاسپين (خزر) جنوبي در سال 2015 نام داشت و نمايندگان شركت‌هاي نفتي از هوستون گرفته تا لندن و وين در آن حضور داشتند.

همچنين ازجمله شركت‌هاي بين‌المللي نفتي كه كارگزاران خود را به اين اجلاس فرستاده بودند، شركت شورون كورپوريشن و آمك فوستر ويلر بودند.به گزارش ايرنا، وال استريت ژورنال درباره اين اجلاس مي‌نويسد: حضور اين شركت‌هاي نفتي در كنفرانسي با محوريت ايران از شكل‌گيري يك افق تجاري جديد در كشوري در حاشيه خليج‌فارس خبر مي‌دهد كه با چشم‌انداز لغو تحريم‌هاي ايران تحقق يافته است.

وال استريت ژورنال ادامه مي‌دهد كه شركت‌هاي كارگزار غربي تماس‌هايي با مسئولان انرژي ايران داشته‌اند. پيتر هارل از مسئولان سابق تحريم‌ها در وزارت خارجه آمريكا و رئيس كنوني شركت مشاوره‌اي استراتژي‌هاي جهاني پيشرفت و موفقيت در اين‌باره توضيح داده است: شركت‌هاي انرژي به وضوح علاقه‌مند به (تجارت با) ايران هستند.سخنگوي شركت نفتي آمك فاستر ويلر هم گفته؛ ما در ايران فعاليتي نداريم و هر زمان تحريم‌ها لغو شد، ممكن است علاقه‌مند به يافتن فرصت‌هايي در ايران باشيم.

سخنگوي شركت شورون هم اعلام كرد: ما هميشه در انطباق كامل با قوانين و مقرارت جاري عمل مي‌كنيم.لولا بورژه سخنگوي كنفرانس درباره آن گفت: اين يك نشست رو در روي تجارت با تجارت است و به صاحب‌نظران و اهل فن اين فرصت را مي‌دهد تا يك شبكه ارتباطي با يكديگر برقرار سازند.مسئولان غربي حاضر در اجلاس در حاشيه آن نسبت به تضمين جذاب بودن افق تجارت با ايران گفتند پيش از اين، جمهوري اسلامي شروطي سخت را براي تجارت شركت‌هاي غربي با ايران پيش روي اين شركت‌ها قرار مي‌داد به حدي كه اين شركت‌ها قادر به جبران هزينه‌هاي كاركردن با ايران نبودند.به گفته اين مقامات، هم‌اكنون شروط قراردادهاي جديد در حال نوشته‌شدن است.

کد خبر 292567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha