یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

۷ سال پس از خداحافظی نخستین سریال فریدون جیرانی از آنتن و ۳ سال و ۲‌ ماه پس از آخرین اجرای فیلمساز و روزنامه‌نگار پیشکسوت در برنامه سینمایی «هفت»، مخاطبان تلویزیون از نخستین شنبه مردادماه می‌توانند به تماشای تازه‌ترین تجربه کارگردانی او از شبکه یک بنشینند.

فیلم

به گزارش همشهري، جيراني پس از ساختن چند فيلم سينمايي، اواسط دهه 80تصميم گرفت بخت خود را در عرصه تلويزيون هم بيازمايد كه حاصل آن شد سريال «مرگ تدريجي يك رويا» با مايه‌هاي غليظ شبه روشنفكري. سردبير پيشين هفته‌نامه سينما پس از اين تجربه نه‌چندان موفق به سينما بازگشت و «قصه پريا»، «من مادر هستم» و «خواب‌زده‌ها» را ساخت كه دومي با كلي جنجال به نمايش درآمد و 2فيلم ديگر با استقبال سرد كارشناسان و مخاطبان مواجه شدند.

  • رنگي به جاي سياه و سفيد

خالق «پارك‌وي» و سه‌گانه «ستاره‌ها» در يكي‌دو سال اخير تمام همت خود را صرف توليد و آماده‌سازي سريالي كرد كه ابتدا گفته مي‌شد قرار است سياه و سفيد روي آنتن برود اما آغاز پخش تيزرهاي «تعبير وارونه يك رويا» نشان داد مديران جديد تلويزيون چندان با اين ايده جيراني كنار نيامده و به نفع تماشاگران تصميم گرفته‌اند. به اين ترتيب، نخستين قسمت اين سريال 20قسمتي ساعت 22روز سوم مرداد از شبكه يك به نمايش درمي‌آيد و جايگزين «پايتخت4» مي‌شود.

جيراني كه در مرگ تدريجي يك‌رؤيا علاقه خود را به لوكيشن‌هاي خارج از ايران نشان داده و بخشي از داستان را در تركيه روايت كرده بود، ترجيح داد يكي‌دو قسمت آخر تعبير وارونه يك‌رؤيا را در كشور ارمنستان مقابل دوربين ببرد و از حضور بازيگران خارجي هم استفاده كند. گروه توليد پس از ورود به ايران، تا روزهاي پاياني خردادماه درگير به پايان رساندن تصويربرداري بودند تا پروژه پيش از اعلام زمان پخش، آخرين مراحل فني را پشت سر بگذارد.

برخي منتقدان حين پخش مرگ تدريجي يك‌رؤيا به داستان به‌شدت ناملموس و غلبه بحث‌هاي فني بر محتوايي خرده گرفتند و استفاده از صداي خاص رضا يزداني را در ترانه پاياني در همين راستا ارزيابي كردند. جيراني با توجه به تجربه رسانه‌اي خود آن زمان چندان به اين نقدها واكنش نشان نداد اما به‌نظر مي‌رسد در نخستين سريال تابستان امسال شبكه يك جانب احتياط را نگه داشته و داستاني باورپذير را براي روايت برگزيده است.

  • روايت يك داستان هسته‌اي

ارتباط داستان تعبير وارونه يك‌رؤيا با پرونده هسته‌اي ايران هم وجهي متمايز از اين سريال را به تصوير مي‌كشد. يك مأمور امنيتي ايران به واسطه يكي از منابع خبري و رابطه‌اي خود در خارج متوجه توطئه ترور دانشمند هسته‌اي مي‌شود اما داستان به اين سادگي‌ها نيست و ماجراها زندگي مأمور امنيتي را هم تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. با پيگيري ماموران، عمليات ترور شكست مي‌خورد اما در ادامه چند ماجراي پيچيده جاسوسي شكل مي‌گيرد.

امير جعفري در نقش مأمور امنيتي، پانته‌آ بهرام، داريوش ارجمند، ثريا قاسمي، فرهاد قائميان، قاسم زارع، فرزين صابوني، الهام كردا، نيما نادري، نگار عابدي، آزاده سُديري، صفا آقاجاني، علي صالحي، كريم اميني، ابراهيم عزيزي، نيلوفر شهيدي، دانيال حسين‌زاده، ستاره حسيني، سهيل ساعي و ساناز حاذق‌سا بازيگران سريال تعبير وارونه يك ‌رؤيا هستند و در كنار آنها چند چهره سرشناس از تئاتر، تلويزيون و سينماي ارمنستان هم حضور دارند.

  • تعبير وارونه جايگزين سريال محبوب

در شرايطي كه ديگر شبكه‌هاي تلويزيوني هنوز براي پس از‌ماه رمضان خود برنامه‌اي رو نكرده‌اند، شبكه يك با «تعبير وارونه يك رؤيا» فعلا گوي سبقت را از رقبا ربوده است. اين شبكه در‌ماه رمضان هم با «پايتخت4» در صدرنظرسنجي‌ها و آمار تعداد مخاطبان نشست و حالا قصد دارد همزمان با به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي، سريالي را روانه آنتن كند كه بيشترين رابطه را با اين پرونده دارد.

کد خبر 300861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha