حامد فوقانی : سریال پایتخت ۴ از سری‌های پیشین، بیشتر به موضوعات شهری و اجتماعی در قالب طنز پرداخته است.

paytakht ۴

توجه به موضوعات زيست‌محيطي در سري‌هاي اول تا سوم اين سريال پربيننده، با واكنش‌هاي مثبتي از سوي جامعه و البته مسئولان امر مواجه شد و نيز حسابي جريان‌سازي كرد. البته در اين مجال قصد نداريم كه به نقد و بررسي اين سريال يا موضوعات محيط‌زيستي آن بپردازيم. موضوع اصلي به واگذاري امور شهري به‌دست خود مردم برمي‌گردد؛ يعني دقيقا همان چيزي كه سريال پايتخت 4و انتخاب هما (ريما رامين‌فر) به‌عنوان يك‌عضو شوراي شهر با آن شروع شد و همچنان يكي از محورهاي اصلي آن به‌حساب مي‌آيد.

در اين سريال، شوراي شهر به‌عنوان يك‌نهاد نظارتي و البته تصميم‌گير در امور اجرايي، به‌نمايش درآمده تا هم شهروندان با جايگاه قانوني و تأثيرگذار آن آشناتر شوند و هم مسئولان براي جلوگيري از قانون‌شكني‌ها و سبك‌تر كردن بار مسئوليت خود به شوراها و البته مصوبات آنها جدي‌تر نگاه كنند. اين همان چيزي است كه به صراحت در اصل هفتم قانون اساسي طبق دستور قرآن كريم بدان اشاره شده و آمده كه شوراها، مجلس، شوراي استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظاير اينها به‌عنوان اركان تصميم‌گيري و اداره امور هستند.

در سريال پايتخت 4، با وجود همه اصرارهايي كه در ساخت‌وساز غيرمجاز در يكي از ارتفاعات خوش‌و‌آب و هواي شهرستان علي‌آباد از‌سوي چند نفر وجود دارد اما شوراي شهر دوره چهارم آنجا، به‌عنوان نهادي منتخب از جامعه به نمايش درآمده كه درصدد است تا جلوي اين ساخت‌‌وسازها را بگيرد. نمايش تصاويري از سوي هما در يكي از سكانس‌هاي اين سريال، موضوع جدي گرفته شدن طرح جامع و تفصيلي را كه مي‌تواند در آينده به توسعه پايدار شهر كمك كند، به‌خوبي بازگو مي‌كند؛ آنجا كه در نمايش نقشه طرح تفصيلي، محدوده بنفش رنگ به محدوده غيرمجاز ساخت‌وساز معنا مي‌شود.

در واقع سريال مي‌خواهد اهميت اين مسئله را در همه شهرهاي كشور، به‌ويژه كلانشهرها نشان دهد. صدالبته كه در اجراي درست و صحيح طرح جامع و تفصيلي و همينطور طرح‌هاي موضوعي و موضعي بحث فقط به مديريت شهري برنمي‌گردد و اتفاقا سريال به‌طور واضح نشان مي‌دهد كه همه نهادها به‌طور يكپارچه بايد جلوي ساخت‌وسازهاي غيرمجاز را بگيرند وگرنه مديريت شهري در اين امر دست‌تنهاست.

در قسمتي از سريال كه نقي، ارسطو و بائو، خانمي را براي فروش يك آپارتمان غيرمجاز در يك پهنه سبز مرتفع همراهي مي‌كنند، تردد آنها از جلوي نگهباني محيط‌زيست و ديالوگ‌هاي برقرار شده بين‌شان با مأمور دقيقا گوياي اين واقعيت است كه كوتاهي دستگاه‌هاي مختلف چقدر مي‌تواند به ساخت‌وسازهاي غيرقانوني و سپس تضعيف نهادهايي مثل شورا و شوراياري بينجامد. با اين تفاسير و درحالي‌كه هنوز سريال به اتمام نرسيده، اميدواريم طبق آنچه تاكنون به نمايش درآمده، شاهد هرچه بيشتر تأثيرگذاري نهادهاي محلي باشيم.

کد خبر 300761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha