همشهری آنلاین: نارندرا مودی، نخست وزیر هند، پس از دیدار با مقام های ترکمنستان در عشق آباد گفت بندر چابهار و راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، پیوند میان دهلی و ترکمنستان را گسترش خواهند داد.

 نخست وزیر هند: ایران پل روابط با ترکمنستان است

به گزارش ايرنا به نقل از گزارش روز یکشنبه تارنمای اقتصادی «فرست پوینت»، مودی همچنین تاکید کرد که راه آهن سه جانبه ایران-ترکمنستان-قزاقستان که به زودی راه اندازی می شود، بخشی راهبردی از دالان ترابری شمال و جنوب خواهد بود و داد و ستد میان هند با ترکمنستان و کشورهای دیگر را آسانتر خواهد کرد.

نادرندرا مودی همچنین با اشاره به دیدگاه های مشترک عشق آباد و دهلی گفت: ما منافع مشترکی در صلح و ثبات افغانستان و آسیای میانه داریم. همچنین ما انگیزه هایی مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط گری در منطقه داریم.

در دیدار نخست وزیر هند از ترکمنستان، دو کشور هفت قرارداد از جمله در بخش های اقتصادی، دفاعی و گردشگری امضا کردند.

عشق آباد و دهلی، همچنین از طرح هند برای ساخت کارخانه اوره در ترکمنستان استقبال کردند. در بیانیه ای که پس از دیدار سران هند و ترکمنستان منتشر شده، آمده است که دو کشور در حوزه های فناوری اطلاعات، نساجی، شیمیایی و داروسازی، عمران و کشاورزی ظرفیت هایی برای گسترش روابط دارند.

احداث خط لوله تاپی ( اول نام کشورهایی که خط لوله از مسیر آن می گذرد،ترکمنستان، افغانستان،پاکستان و هند) و انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان و پاکستان به هند، از دیگر محورهای گفت و گو میان سران دهلی و عشق آباد بود.

نارندرا مودی دوشنبه هفته پیش با هدف دیداری منطقه ای از آسیای میانه و نیز شرکت در نشست های بریکس و پیمان شانگهای در روسیه، راهی منطقه شد.

کد خبر 300816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha