همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که در هند به سر می برد در نخستین دیدارش صبح امروز با «نارندرا مودی » نخست وزیر هند دیدار و با وی درخصوص توسعه روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.

ظریف با نخست وزیر هند دیدار کرد

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، دراین دیدار مودی و ظریف بر ضرورت گسترش بیش از پیش روابط دو کشور با توجه به فضای ایجاد شده حاصل از توافق هسته ای و رفع تحریم ها تاکید کردند.

همچنین دو طرف آمادگی خود را برای همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم اعلام کردند.

ظریف جمعه شب در بدو ورود به فرودگاه ایندیرا گاندی دهلی نو در گفت وگو با خبرنگاران ، توسعه روابط دوجانبه بین ایران و هند را مهمترین هدف سفر خود به دهلی نو عنوان کرد و افزود:فضای جدید بعد از توافق هسته ای فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو کشور فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد:این سفر فرصت مناسبی برای گسترش روابط دو کشور بعد از توافق هسته ای و حذف برخی از موانع را فراهم می کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: دراین سفر در خصوص مسائلی که در منطقه با آن مواجه هستیم از قبیل مبارزه با افراط گرایی و خشونت و کمک به یکدیگر در سطح بین المللی بحث و تبادل نظر می شود.

وی افزود:تمرکز اصلی این سفر توسعه روابط دوجانبه و افزایش همکاری با استفاده از فضای جدید است .

  • نخست وزیر هند: برای آغاز مرحله جدیدی از روابط با ایران آماده شده ایم

نخست وزیر هند با اشاره به نتایج دیدار خود با دکتر روحانی در حاشیه اجلاس اوفای در روسیه اظهار کرد:بعد ازاین دیدار همه مسوولان کشور را برای آغاز دور جدیدی از روابط با ایران آماده کرده ام .

به گزارش خبرنگار ایرنا، نارندرا مودی روز جمعه در دیدار با محمد جواد ظریف در دهلی نو افزود: من به شدت تحت تاثیر افکار مثبت و سازنده دکتر روحانی در اجلاس اوفا قرار گرفتم و جدیت ایشان را برای توسعه روابط بین دوکشور احساس کردم .

وی،همکاری در زمینه چابهار ،راه آهن ایران به آسیای میانه و کریدور شمال و جنوب را از جمله زمینه های همکاری های دو کشور عنوان کرد .

نخست وزیر هند در ادامه این دیدار خواستار برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک برای توسعه روابط دو کشور شد و با اشاره به نزدیکی دیدگاههای ایران و هند در زمینه افغانستان،سوریه و منطقه بر ادامه رایزنی ها بین دو کشور برای برقراری صلح و ثبات درمنطقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران که روز سه شنبه دومین دور سفر منطقه ای خود را بعد از توافق هسته ای، از کشور لبنان آغاز کرده است، بعد از سفر به سوریه و پاکستان و ملاقات با مقامات این کشورها، پنجشنبه شب وارد دهلی نو شد.

دیدار با حامد انصاری معاون رییس جمهوری، سوشما سواراج وزیر امور خارجه ، نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی ، حمل و نقل و بزرگراهها ،اجیت دووال مشاور امنیت ملی و گفت وگو باخبرنگاران از دیگر برنامه های ظریف در سفر به دهلی نو اعلام شده است.

سفر ظریف به هند، دومین سفر رییس دستگاه دیپلماسی ایران به این کشور در دوره ریاست جمهوری «حسن روحانی» است.

نخستین سفر ظریف به هند نهم و دهم اسفند ماه سال 1392 انجام شد. وی در آن سفر با «سلمان خورشید» وزیر امور خارجه وقت هند و «مان موهان سینگ» نخست وزیر وقت هند، «حامد انصاری» معاون رییس جمهوری و رییس مجلس علیای هند دیدار و گفت و گو کرده بود.

کد خبر 303848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha