همشهری آنلاین: سند توافقنامه جامع همکاری‌های اقتصادی ایران و هند در هفت محور به امضای «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید.

توافق نامه ایران و هند

به گزارش ایرنا، در این سند جامع دو طرف بر همکاری در زمینه انرژی، زیرساخت ، اتصالات، همکاری‌های بانکی، کنسولی، تجارت و گردشگری توافق کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ايران پس از امضای این توافقنامه اظهار کرد، امضای این توافقنامه گام مهمی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و هند است.

علی طیب نیا افزود: این توافقنامه حاصل سه کارگروه تجارت، انرژی و زیر ساخت است که می‌تواند به توسعه همکاری‌های دو کشور کمک موثری کند.

وی خاطرنشان کرد: هندی‌ها علاقه‌مند به همکاری در بخش توسعه بندرچابهار و ایجاد شبکه راه آهن برای اتصال این کشور به آسیای میانه هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، ایجاد خط اعتباری برای ایران را از دیگر بندهای این توافقنامه دانست و گفت: براساس این بند همکاری در بخش‌های پتروشیمی‌، نفت و فولاد گسترش می‌یابد.

وی، توافق در خصوص همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای را یکی از بندهای مهم این توافقنامه عنوان کرد و گفت: با امضای این توافقنامه فعالیت بانک‌ها و شرکت‌های بیمه از سر گرفته می‌شود.

طیب نیا با ابراز خرسندی از امضای این توافقنامه اظهار امیدواری کرد که این توافقنامه بتواند موانع و مشکلات موجود بر سر راه تجارت و بازرگانی بین ایران و هند را برطرف کند.

وی افزود: تمام تلاش ما در مذاکرات و توافقات صورت گرفته رساندن مذاکرات از مرحله گفت‌و‌گو به عمل است و دو طرف عزم و اراده جدی برای اجرای این توافقنامه دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به شرایط پس از برجام و ایجاد زمینه گسترش مناسبات اقتصادی بین ایران و هند اشاره کرد و گفت: طرف هندی با ابراز خرسندی از توافق برجام و حذف تحریم‌ها آن را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور دانسته است .

براساس توافقنامه صورت گرفته در بخش همکاری‌های بانکی قرار است بانک‌های پاسارگاد و پارسیان با ایجاد شعبه در بمبئی و دهلی و بانک سامان نیز به صورت یک بانک مستقل در هند فعالیت کنند.

همچنین در این توافقنامه قرار شد، محدودیت‌های بانکی بین دو کشور برداشته شود و یک بانک هندی نیز در ایران شعبه داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با هیات همراه از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، بنادر، بانک مرکزی و وزارت نفت برای شرکت در کمیسیون اقتصادی ایران و هند جمعه گذشته (4 دي) وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

کد خبر 319745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha