شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود مطلبی درخصوص سازه بی‌مجوز میدان سپاه منتشر کرد.

سازه

محمدباقر قاليباف كه مطلب خود را با عبارت «دلسوزانه با برادرانم» آغاز كرده آورده است: «يكي از مطالبات عمومي از نهادهاي نظامي دراين سال‌ها، ‌خروج پادگان‌ها از داخل كلانشهرها بوده است. در سال‌هاي گذشته با تدبير مقام معظم رهبري و همكاري نيروهاي مسلح حداقل در 2مورد، ‌پادگان‌ها از داخل شهر تهران به‌منظور حفظ و حراست از محيط‌زيست و زندگي مردم به خارج از شهر منتقل شده‌اند.

در چنين شرايطي، در قلب شهر تهران اسكلت‌هاي ساختماني عظيم در ميدان سپاه بالا رفته است كه حتي براي ساخت آن مراحل قانوني لازم هم طي نشده است. تا به امروز نيز مجموعه مديريت شهري تهران، دادگاه نظامي و رئيس ديوان عدالت اداري مخالفت قانوني و حتي دلسوزانه خود را با ادامه ساخت اين بنا اعلام كرده‌اند ولي متأسفانه همچنان كار ساخت‌وساز اين ساختمان ادامه دارد.» شهردار درادامه اين مطلب خود نوشته است:

«از نهادي كه هميشه در راه دفاع از سرزمين مردم و حقوق آنها پيشقدم بوده است انتظار مي‌رود كه اين بار نيز در برابر قانون و احقاق حقوق مردم پيشتاز بوده و براي احترام به حقوق عمومي، اقدام به توقف احداث و تخريب اين سازه كند. بنده نيز اگر جاي اين دوستان و همرزمان سابقم بودم نه‌تنها جلوي احداث اين سازه غول‌آسا را مي‌گرفتم، بلكه راهي هم براي بازديد همه مردم به عمارت تاريخي كلاه فرنگي باز مي‌كردم.»

  • در انتظار رأي نهايي مقامات قضايي

نادر نوروزي، مديركل حقوقي شهرداري تهران نيز در واكنش به ساخت‌وساز در ميدان سپاه با تأكيد بر اينكه هرگونه ساخت‌وساز در اماكن نظامي بايد طبق ضوابط و با اطلاع و اجازه شهرداري انجام شود، تعيين تكليف و قضاوت نهايي درخصوص ساخت‌وساز در ميدان سپاه را با مقامات قضايي دانسته است. وي گفته تاكنون تعامل شهرداري تهران با نيروهاي مسلح تعامل مفيد و مؤثري بوده كه منجر به احداث اتوبان‌ها، بوستان‌ها و مجموعه‌هايي كه مورد استفاده شهروندان تهراني قرار مي‌گيرد، شده است.

وي گفته است: بايد تأكيد كنم كه شهرداري تهران به‌عنوان نهاد كنترل‌كننده ساخت‌وساز در شهر تهران و مرجع صدور پروانه‌هاي ساختماني به موجب قانون شهرداري‌ها، در واقع مجري طرح جامع و طرح تفصيلي شهر تهران است در همين حال تمام ارگان‌ها و اماكن نظامي نيز در طرح مذكور قرار دارند و مشمول مقررات و مصوبات طرح مورد نظر هستند كه مصوب شوراي‌ عالي شهرسازي و معماري است. مديركل حقوقي شهرداري با بيان اينكه پادگان ولي عصر در پهنه G (فضاي سبز عمومي) قرار گرفته تأكيد كرد: ساخت‌وساز در اين پادگان طبعاً مطابق مقررات پهنه مذكور است و ميزان تراكم و سطح اشغال آن تعيين و مشخص شده كه شهرداري هم موظف به رعايت موارد فوق‌الذكر است.

وي با اشاره به اينكه به‌منظور تسهيل در ساخت و سازهاي ضروري در اماكن نظامي به‌ويژه اماكن و پادگان‌هاي مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تفاهمنامه‌اي بين شهرداري تهران و سپاه پاسداران منعقد شده است كه هرگونه ساخت‌وساز در اماكن نظامي بايد طبق ضوابط و تراكم مجاز با اطلاع و اجازه شهرداري انجام شود اظهار كرد كه در حال حاضر ساختماني كه بخشي از آن اجرا شده از نظر سطح اشغال و تراكم بيش از تراكم مجاز پهنه است. ضمناً از ديدگاه مقررات مربوط به حريم آثار ميراث فرهنگي نيز ارتفاع طبقات بايد حداكثر 16متر باشد كه پيش‌اسكلت اجرا شده چندين طبقه بيش از حد مجاز‌است.

  • هشدارهاي متناوب

به گفته نوروزي پس از آغاز اقدامات اجرايي، بارها توسط شهرداري ناحيه، مراتب غيرمجاز بودن ساخت‌وساز و درخواست توقف آن به سازندگان ابلاغ شده است اما متأسفانه توجهي به ابلاغ‌ها نشده و متعاقباً براساس تكليف مقرر در قانون شهرداري و درخواست شوراي‌عالي شهرسازي و معماري مراتب توسط شهرداري منطقه‌7 از مرجع قضايي دادسراي ناحيه 7ويژه شهرداري‌ها پيگيري شده و بدواً دستور توقف توسط معاون دادستان و رياست دادسراي ناحيه 7صادر شده است كه به‌علت استنكاف سازندگان از اجراي دستور مقام قضايي پرونده به شعبه سوم دادسراي نظامي تهران ارجاع شده و در همين شعبه نيز بازپرس دستور توقف عمليات اجرايي را تا تعيين تكليف صادر كرده است.

  • ديدار با وزير دفاع براي حل مشكل سازه بي‌مجوز

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر در گفت‌وگو با همشهري اظهار داشت: در ارتباط با اين سازه ديداري با وزير دفاع داشتم. البته همه بر اجراي قانون تاكيد دارند و بايد جبران خسارت وارده به نهاد نظامي نيز در نظر گرفته شود. وي همچنين درباره ارتفاع اين سازه ، مقدار مجاز آن را 16 متر اعلام كرد.

کد خبر 300759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha