رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران که به دعوت شورای پاپی واتیکان و به نمایندگی از شهردار و مدیریت شهری تهران در اجلاس شهرداران، استانداران، فرمانداران و مقامات بلند پایه شهری و محلی پیرامون پدیده‌های بردگی نوین و قاچاق انسان، نابرابری‌های اجتماعی و تغییرات اقلیمی در واتیکان شرکت کرده بود، با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان ومیزبان اصلی این اجلاس، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالمقيم ناصحي در اين اجلاس ضمن ارائه پيام شهردار تهران، با پاپ فرانسيس و برخي ديگر از مقامات شهري شركت‌كننده در اجلاس، ديدار و گفت‌وگو كرد. درپيام محمدباقر قاليباف شهردارتهران به اين اجلاس آمده است: كره زمين در وضعيتي قرارداردكه بايدهرچه زودتر جوامع بشري به تغييرشيوه زيست خود بپردازند.

اگر در اوضاع و احوال كنوني درك ذهني خود را از توسعه و به‌ويژه توسعه شهرها با مدل‌هاي متداول كنوني تغيير ندهيم بحران‌ها و چالش‌هاي پيش‌رو بسيار بزرگ‌تر و گسترده‌تر در انتظار ما خواهند بود. جهان امروز با سيستم‌هاي ارتباطي گسترده، جهان شبكه‌اي شده است و برداشت ذهني من از اين جهان اين است كه بحران‌ها و ناپايداري‌ها محصور در مكان‌ها نيستند، بلكه در يك وضعيتي بسيار سيال و جابه‌جا‌شونده در شبكه‌ها به سمت و سوي هر مكان جغرافيايي ممكن است گسيل شوند.

در ادامه آمده است: چالش‌هاي ژئوپليتيك‌ دراغلب اوقات سبب فجايع بزرگ انساني خواهد شد. هم‌اكنون اگر به دقت به وضعيت چالش‌هاي ژئوپليتيك‌ پيچيده جهان نگاهي بيندازيم متوجه خواهيم شدكه بخش اعظم اين چالش‌ها سبب شكل‌گيري بردگي جديد شده‌اند يا اينكه به وضعيت بردگي جديد دامن مي‌زنند. كاملا آشكار است كه چالش‌هاي شمال آفريقا محصور در مكان محلي نخواهدبود و همچنان كه هم‌اكنون شاهد هستيم و اتحاديه اروپا و كلانشهرهاي آن با ابعاد گوناگون و پيامدهاي آن همچون مهاجرت‌هاي گسترده و وضعيت بردگي جديد مواجه است. علاوه براين در مناطقي همچون آسياي جنوبي نيز اين منازعات كه بعضي اوقات جنبه‌هاي مذهبي هم پيدا مي‌كنند شرايط را براي بردگي جديد بيشتر فراهم مي‌سازند.

کد خبر 301895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha