همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: باید از جمود فکری و عصبیت فاصله بگیریم و با تکیه بر فرهنگ قرآنی و عترت بتوانیم زندگی خودمان را تنظیم کنیم چرا که موفقیت و پیشرفت ما در گرو اجرای احکام قرآنی است.

به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف طی سخنانی در چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی که با عنوان «عمری با قرآن» برگزار شد، با بیان اینکه مهم ترین کار فرهنگی ما در شهرداری تهران توجه مردم و شهروندان به مسایل و فرهنگ قرآنی است، گفت: حدیث معروف ثقلین به منظور توجه به قرآن و عترت مبنای رشد، تعالی و توفیق ما در ابعاد مادی و معنوی خواهد بود و معتقدیم که زیست مومنانه تنها از همین راه امکان پذیر است.

وی در ادامه تاکید کرد: مهم ترین بحث این است که بتوانیم موضوع «هذا ذکر مبارک» را در جامعه حفظ کنیم. بنابر این آنچه بیش از هر چیز باید مورد توجه قرار دهیم این است که بتوانیم برداشت درستی از قرآن داشته باشیم.

شهردار تهران عنوان کرد: شاید خیلی افراد باشند که حرف از قرآن بزنند و قرآن را خوب تلاوت کنند، همانطور که امروز در سراسر دنیا مراکز و مدارس متعددی وجود دارند که افراد در آن ها حافظ و قاری قرآن می شوند، اما عصبیت و جهالت خودشان را نسبت به قرآن دارند. همانطور که در صدر اسلام نیز در حادثه صفین و حکمیت آن زمان از معارف و معانی قرآن بازماندند.

قالیباف تاکید کرد: امروز شاهد این زمینه عصبیت و جهالت هستیم و شاید حتی در بعضی جاها این عصبیت بیشتر باشد. در حوادثی که امروز در منطقه و کشورهای اسلامی از جمله گروه داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق وجود دارد، شاهد هستیم که آن ها هم فهم درستی از قرآن ندارند. با وجود اینکه وقتی این افراد دستگیر می شوند شاید بسیاری از آن ها حافظ و قاری قرآن باشند و حرف از قرآن بزنند. همچنین جریان الشباب در سومالی بوکوحرام در نیجریه نیز نتیجه همان جهالت، عصبیت و برداشت غلط از قرآن است.

شهردار تهران با بیان اینکه قرآن در حقیقت همان ذکر مبارک است، تصریح کرد: از وقتی که قرآن بر نبی مکرم اسلام (ص) نازل شد، در حقیقت برای همه جامعه بشری - و نه تنها برای مسلمانان- خیر و برکت آورد. حتی اگر وضع فرهنگی خود جزیره العرب را بررسی کنید، شاهد هستید که قرآن چه تحول عظیمی را ایجاد کرد.

وی افزود: البته قرآن در کنار رحمت و خلق نیکوی پیامبر بود. همانطور که نبی مکرم اسلام (ص) مکارم اخلاق را فلسفه بعثت می دانند و می بینیم که جامعه آن روز را از چه وضعیتی به چه وضعیتی تبدیل کردند. به نحوی که پس از آن همه جامعه بشری دچار تحول و پیشرفت شده است.

قالیباف تاکید کرد: قرآن کتاب زندگی و کتاب پیشرفت است و البته باید به برداشت درست و صحیح از قرآن نیز توجه داشته باشیم. ما نیز باید توجه کنیم که امروز این کتاب آسمانی را در زندگی خود به کار بگیریم و از بعضی سنت هایی که قرآن را بیشتر در وقت سفر یا در مراسم های شادی و عزا استفاده می کنیم، فاصله بگیریم. در حقیقت قرآن کتاب قبرستان نیست بلکه کتاب دنیا، زندگی، موفقیت و پیشرفت است.

شهردار تهران تاکید کرد: از همین منظر است که بنده و امثال بنده هم مکلف هستیم که اگر در مجموعه هایی مثل شهرداری تهران کار فرهنگی انجام می هیم، اساس و جوهره کار فرهنگی ما برخاسته از فرهنگ قرآنی باشد. حتی هنر هم ابزاری برای توسعه فرهنگ قرآنی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

وی گفت: باید از جمود فکری و عصبیت فاصله بگیریم و با تکیه بر فرهنگ قرآنی و عترت بتوانیم زندگی خودمان را تنظیم کنیم چرا که موفقیت و پیشرفت ما در گرو اجرای احکام قرآنی است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجلیل از تعدادی از پیشکسوتان قرآنی در این همایش ایراز داشت: بدون شک این افراد از بزرگ ترین سرمایه های اجتماعی و قرآنی ما به شمار می روند و برای جوانان در این زمان الگو هستند.

شهردار تهران تصریح کرد: ما سال هاست که در شهرداری تهران به موضوع قرآن متمرکز هستیم اما شاید هر سال بر اساس پیشنهادات و تجربیات پیشکسوتان قرآنی و همچنین با ابزار و اهدافی که برای پیشرفت فرهنگ قرآنی وجود دارد، کارهای جدیدی را شروع کنیم. در این راستا شورای عالی قرآن در شهرداری تشکیل شده است و امیدوارم این توفیق را داشته باشیم که از نظرات و همراهی های شما استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه شمیم وحی از سوی شهرداری تهران، تاکید کرد: این نمایشگاه در حقیقت نگاهی برای توجه به مسایل قرآنی در شهر تهران نه تنها در ایام ماه مبار رمضان بلکه در تمامی طول سال است چرا که ماه رمضان ماه مقصد نیست، بلکه ماه مبدا است .

شهردار تهران گفت: در نمایشگاه شمیم وحی بیش از ۱۴۶۰ تشکل قرآنی در تهران حضور داشتند اما در طول سال نیز باید این ارتباط منسجم را با همه تشکل ها به صورت مداوم داشته باشیم تا روز به روز خدمت بیشتری به جامعه اسلامی و قرآنی داشته باشیم.

قالیباف عنوان کرد: بدون شک ماه مبارک رمضان ماه کرامت، مهربانی و رحمت، معرفت و ضیافت الهی است، اما اینطور نباشد که احساس کنیم ماه مبارک رمضان آمد و تمام شد بلکه ازقضا ماه مبارک رمضان ماه مبدا ما است و باید پایه ای باشد تا در طول ۱۱ ماه دیگر نیز بتوانیم در رفتار و کردار خودمان به همین صورت حرکت کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: اگر بر معرفت و شناخت قرآن تاکید می شود باید به این نکته هم توجه داشت که همه چیز قرآن، حتی خواندن ساده قرآن، نگاه کردن به قرآن و وجود قرآن در اتاق منزل هم اثرگذار است. اما اثر اصلی آن است که فهم درستی از قرآن داشته باشیم، در غیر این صورت به همه نماد هایی که مد نظر ما بوده و به صورت واقعی هم اثرگذار هستند، توجه داریم.

وی گفت: امیدوارم کار قرآنی در سازمان فرهنگی و هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به گونه ای باشد که مجموعه شخصیت های قرآنی درگیر این کار باشند و پیشکسوتان قرآنی، شورای عالی قرآن را در شهرداری اداره کنند؛ ما هم منتظر نظرات، پیشنهاد ها و حرف های شما عزیزان هستیم.

کد خبر 299982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha