همشهری آنلاین: شهردار تهران با نگاه به انضباط اجتماعی از دو بعد ذهن و رفتار، اولین گام در تحقق انضباط شهری را «کار جمعی» دانست و با تشریح راهبردهای شهرداری تهران برای انضباط شهری، گفت: انضباط شهری شرط موفقیت در زندگی و حفظ همه سرمایه‌های اجتماعی، منابع انسانی و منابع مادی در شهر است.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر محمدباقر قاليباف طی سخنانی در نشست توجیهی اجرای طرح انضباط شهری که در محل تالار ایران زمین برگزار شد، «تغییر در سبک زندگی» را لازمه «ارتقای کیفیت زندگی» و تحقق اين دو را مستلزم رعايت نظم و انضباط، احترام به حقوق يكديگر و توجه به مسئولیت اجتماعی دانست.

شهردار تهران در برشمردن راهبردهای اصلی اجرای طرح انضباط شهری در منطقه 12 تهران به موارد زير اشاره كرد:

  • اجرای طرح انضباط شهری از سوی افراد با دغدغه و باورمند به انضباط
  • كنار گذاشتن نگاه اداري، بخشنامه‌ای و تبلیغي یکطرفه در اجرای طرح انضباط شهری و اجراي آن در قالب یک موضوع اجتماعی با نیت الهي و خیرخواهانه
  • اول شنیدن نظرات شهروندان و بعد سخن گفتن با شهروندان به صورت بلیغ، فصیح، روان، سديد، محکم، با منطق و کار علمی دقیق، در اوج عقلانیت، ادب و ابراز همدردی با مردم
  • پيگيري رويكرد مفاهمه و تفاهم ميان شهروندان و شهرداري به جاي تفهیم
  • در نظر گرفتن مخاطب‌های متعدد در اجراي طرح انضباط شهري؛ چه افرادي كه در يك محل زندگي مي‌كنند و چه افرادي كه در يك محل فقط كار مي‌كنند
  • رويكرد شهردار تهران در زمينه موفقيت در کارهای فرهنگی و اجتماعی؛ رويكرد تعامل «خانه به خانه» و «چهره به چهره» با شهروندان از طريق ساختار ايجاد شده در سراهای محله
  • بزرگترين نتيجه مورد انتظار از اجراي طرح انضباط شهري براي مجريان طرح: آرامش درونی، ذهنی و روانی

شهردار تهران همچنين با انتقاد نسبت به تلقي «نظامی‌گری» و «کار پادگانی» از نظم، «نجات‌دهنده بودن اخلاق انسان‌ها» را به عنوان تلقي ارزشي از نظم مورد اشاره قرار داد و با تأكيد بر ملازمه تقوا و نظم، شرط امکان تداوم پیشرفت در تهران را «انضباط شهری» دانست.

دكتر قاليباف در برشمردن مصاديق موضوعي انضباط شهری، به موضوعات ترافیکی و کالبدی، معماری، شهرسازی، نمای ساختمانی، میزان بارگزاری‌ها، نظافت و تمیز بودن شهر و ... اشاره كرد.

دكتر قالیباف در تشريح مصداقي ابعاد طرح انضباط شهری نيز اظهار داشت: «ما در اين طرح نمی‌خواهیم سرشماری جمعیت کنیم بلکه می‌خواهیم با انسان‌ها حرف بزنیم. ما می‌خواهیم در خانه‌ای را بزنیم که بچه‌هایش جرأت نمی‌کنند از خانه بیرون بیایند اما ناگزیر هستند در آن محله زندگی کنند. همچنین می‌خواهیم با کارتن‌خواب‌هایی حرف بزنیم که بعضی از آنها تک رقمی‌های کنکور و فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه‌های معتبر هستند. اینها همان کسانی هستند که در خیابان می‌بینید و می‌خواهید از آنها فرار کنید اما در میان آنها کسانی هستند که چند جلد ترجمه کتاب دارند و هم‌رزم من بودند».

وی با تاکید بر این نکته که بی‌توجهی ما به جامعه باعث این اتفاقات شده است و این موضوع روز به روز گسترش پیدا می‌کند، گفت: «بر اساس آمار بازرگانی می‌توان صورتی از وضعیت شهر تهران ترسیم کرد که ببینیم در روز چند صد کیلو برنج در این شهر مصرف می‌شود؛ در این میان چه کسانی این برنج را می‌خورند؟ همچنین می‌توان مشاهده کرد که چه کسانی سه برابر آنچه می‌خورند را دور می‌ریزند اما افرادی هم هستند که در طول یک فصل بو و مزه برنج را نمی‌بینند؛ در این میان ما در شهرداری هستیم و خدا در فردای قیامت بابت این موضوعات از ما مطالبه خواهد کرد».

منبع : سايت خبري شهرداري تهران (تهران سما)

کد خبر 298393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha