همشهری آنلاین: نخست وزیر یونان پس از انداختن رای خود در صندوق همه پرسی تاکید کرد: ما می‌خواهیم در منطقه یورو باقی بمانیم.

نخست وزیر یونان: در منطقه یورو می مانیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان افزود: ما می‌خواهیم به اصول بنیادین دموکراسی و همبستگی در اروپا بازگردیم.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم پیامی قوی از قاطعیت را بدهیم که نه فقط می‌خواهیم در منطقه یورو بمانیم بلکه با عزت و شرافت در اروپا زندگی کنیم. ما می‌خواهیم همانند عضوی برابر با دیگر اعضا باشیم. بیایید این جلوه دموکراسی را با یکدیگر جشن بگیریم و آن را به بهترین روز برای خودمان و همه کسانیکه در اروپا هستند تبدیل کنیم.

رییس پارلمان اروپا: یونان باید واحد پول جدید معرفی کند

در همين حال مارتین شولتز رییس آلمانی پارلمان اروپا گفت: در صورت پاسخ منفی مردم یونان به همه پرسی امروز درباره بسته کمکی وام دهندگان، آتن باید واحد پول جدید معرفی کند.

به گزارش ايرنا، شولتز در گفت و گو با رادیو صدای آلمان (دویچلند فونک) درباره این که آیا یونان پس از همه پرسی همچنان عضو منطقه یورو خواهد بود، افزود:' اگر پاسخ مردم به این همه پرسی منفی باشد ، آنها باید واحد پول جدیدی ارائه دهند زیرا یورو دیگر به عنوان ابزاری برای پرداخت ها در دسترس نخواهد بود.'

این مقام اروپایی خاطرنشان کرد، از لحظه ای که کشوری واحد پول جدیدی را برای خود معرفی می کند از منطقه یورو خارج شده است. این ها عواملی هستند که به من امید می دهد یونانی ها به همه پرسی پاسخ مثبت دهند.

رییس پارلمان اروپا همچنین در مصاحبه با روزنامه 'دی ولت' آلمان تاکید کرد: 'اتحادیه اروپا مردم یونان را در این شرایط تنها نمی گذارد؛ صرف نظر از اینکه نتیجه همه پرسی چه باشد. اما پیشنهادی که آتن در آخرین لحظات از وام دهندگان دریافت کرد بسیار سخاوتمندانه بود.'

در حالیکه مقامات یونان از جمله 'آلکسیس سیپراس' نخست وزیر این کشور شرایط این بسته کمکی را 'تحقیرکننده' و توهین آمیز دانستند، در نهایت با اعلام برگزاری همه پرسی از مردم یونان خواستند نظر خود را نسبت به ان اعلام کنند.

شولتز یادآور شد: اتحادیه اروپا احتمالا وام های اضطراری به یونان را برای مقابله این کشور با بحران اقتصادی تخصیص می دهد.

مجموع بدهی های یونان 350 میلیارد یورو است که در قالب کمک های مالی از اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا دریافت کرده است.

یونان باید تا پایان ماه جولای (9 مرداد) حدود 7 میلیارد دلار بدهی اش به صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و وام دهندگان این کشور در منطقه یورو را تسویه کند.

این کشور نتوانست در مهلت قبلی بازپرداخت بدهی اش به صندوق بین المللی پول، به تعهداتش عمل کند. یونان می بایست تا 9 تیر(30 ژوئن) یک میلیارد و 600 میلیون یورو بدهی خود را به صندوق بین المللی پول می پرداخت. این کشوراز پنج ماه قبل در حال مذاکره با اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول برای تغییر شرایط بازپرداخت بدهی هایش است.

دولت های پیاپی آتن از سال 2010 به بعد، در ازای دریافت وام، وعده اجرای اصلاحات اقتصادی بنیادین و کاهش شدید هزینه ها را داده اند، اما تدابیر ریاضتی انجام شده، نرخ رشد اقتصادی را کاهش داده و به بیکاری عمده در این کشور جنوب اروپا منجر شده است.

کد خبر 300139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha