دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری فرانسه با تاکید بر لزوم تشکیل دولت منطقه یورو، از شهروندان اروپایی خواست تا بار دیگر به پروژه اروپایی که به واسطه بحران یونان تضعیف شده است، اعتماد کنند.

درخواست اولاند برای ایجاد دولت منطقه یورو

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در واقع ایده‌ای را مطرح کرد که زمانی از سوی ژاک دولر، رئیس سابق کمیسیون اروپایی بیان شده بود.

اولاند گفت: باید دولت منطقه یورو تشکیل شود که بودجه خاص خود را داشته باشد و علاوه بر این شامل پارلمانی باشد که از روند کنترل دموکراتیک آن اطمینان حاصل کند.

به گفته رئیس‌جمهوری فرانسه، 19 کشور عضو منطقه یورو پیوستن به این اتحادیه مالی را انتخاب کرده‌اند چراکه به نفع آنهاست و هیچ‌کس مسوولیت خروج از آن را برعهده نمی‌گیرد. این انتخاب نیازمند یک سازمانی مستحکم است که باید از کشورهایی که درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند، حفاظت کند.

اعضای حوزه یورو در حال حاضر در هیاتی غیررسمی موسوم به «گروه یورو» گردهم آمدند که متشکل از وزرای دارایی کشورهای عضو است و ریاست آن را یرون دیسلبلوئم، وزیر دارایی هلند برعهده دارد.

فرانسوا اولاند در مقاله‌ای برای نشریه دودیمانش نوشت: آنچه ما را تهدید می‌کند، زیاده‌روی در اروپا نیست بلکه کمبود است. اروپا اجازه داده است که نهادهایش ضعیف شوند. 28 عضو اتحادیه اروپا به شدت تلاش می‌کنند تا زمینه مشترکی را برای ادامه بیابند. پارلمان‌ها بسیار از روند تصمیم‌گیری فاصله دارند.

دیدگاه اولاند درباره دولت منطقه یورو با انتقاد فوری از سوی نیکولاس سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه و رئیس حزب اصلی اپوزیسیون راست میانه فرانسه روبه‌رو شد.

سارکوزی گفت: گمان نمی‌کنم که ما به یک پارلمان نیاز داشته باشیم. ما باید سیاست‌های اقتصادی را به نحوی هماهنگ کنیم که قدرتمندتر شویم. سیاست اقتصادی فرانسه باید به نحوی باشد که مغایر سیاست اقتصادی سایر کشورهای عضو یورو نباشد.

کد خبر 301507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha