محمدامین خرمی: طی سال‌جاری میلادی نزدیک به ۲۵۰هزار نفر که بیشترشان از اتباع کشورهای خاورمیانه و آفریقا هستند، از آب‌های مدیترانه عبور کرده‌اند و خود را به اروپا رسانده‌اند؛ موضوعی که باعث شده این روزها اروپا در کنار بحران یونان و سقوط یورو، با بزرگ‌ترین بحران پناهجویان پس از جنگ جهانی دوم هم روبه‌رو شود.

پناهندگان

اين دو بحران اكنون اتحاديه اروپا را با چالش و سرگيجه‌اي كم‌سابقه روبه‌رو كرده است.طبق اعلام سازمان ملل از ابتداي سال‌جاري، يعني حدود 8ماه، نزديك به هزار و 900نفر از پناهجويان در تلاش براي رسيدن به اروپا، در ميانه امواج مديترانه جان خود را از دست داده‌اند. بسياري از آنها مسير شمال آفريقا و ليبي به سمت جزاير جنوبي ايتاليا را انتخاب مي‌كنند تا شايد بتوانند به زندگي بهتري در اروپا دست پيدا كنند.

همچنين، اتباع كشورهايي چون سوريه، عراق، افغانستان و پاكستان، مسير تركيه و يونان را انتخاب مي‌كنند. طبق جديدترين گزارش كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) تقريبا نيمي از 250هزار نفري كه خود را به اروپا رسانده‌اند، وارد جزاير يونان شده‌اند. 5جزيره لسبوس، كاس، كايوس، ساموس و كرت جزايري يوناني هستند كه بيشترين تعداد پناهجويان وارد آنها شده‌اند. به اين ترتيب يونان كه خود با بحران اقتصادي، بيكاري و خطر ورشكستگي روبه‌روست، با سيل پناهجويان هم مواجه شده‌است.

  • جزيره كاس، كانون بحران

طبق گزارش UNHCR، تنها طي‌ماه گذشته ميلادي حدود 50هزار نفر وارد جزاير پنجگانه يونان شده‌اند كه در نزديكي خاك تركيه قرار دارند. بيشتر اين افراد از درگيري و جنگ داخلي در كشورهاي سوريه، عراق و افغانستان گريخته‌اند. طبق قوانين اتحاديه اروپا كه يونان نيز عضوي از آن است، به وضعيت افرادي كه به‌عنوان آواره يا پناهجو خود را به خاك يكي از كشورهاي اروپايي مي‌رسانند بايد رسيدگي شود.

به اين ترتيب مشكل اروپايي‌ها تنها بار مسئوليت مرگ پناهجويان در آب‌هاي مديترانه نيست بلكه بايد به آنها كه از اين آب پرخطر عبور مي‌كنند و خودشان را به اروپا مي‌رسانند رسيدگي كنند. جزيره كاس در يونان يكي از كانون‌هاي اين بحران است. هواي اين جزيره بسيار گرم است، غذا و آب كافي وجود ندارد و سازمان‌هاي بين‌المللي هنوز نتوانسته‌اند شرايط مناسبي را براي اسكان پناهجويان فراهم كنند.

اين افراد در چادرهاي موقت، در ساختمان‌هاي نيمه‌كاره و حتي در پياده‌روها و خيابان‌هاي كاس در شرايط بدبهداشتي به‌سرمي‌برند. طي روزهاي اخير در چند مرحله درگيري‌هايي ميان ساكنان جزيره كاس و پناهجويان گزارش شده است. همچنين به گفته شاهدان عيني در چندين مرحله قايق‌هاي كوچك لاستيكي پناهجوياني كه تلاش داشته‌اند خود را از بدروم به كاس برسانند غرق شده است. روز يكشنبه تعداد زيادي از پناهجويان افغان و پاكستاني با سنگ و شيشه به كشتي‌اي كه از سوي دولت يونان براي خارج كردن پناهجويان سوري وارد كاس شده بود حمله كردند.

  • بحران پناهجويان، بزرگ‌تر از بحران يونان

همزمان با وخيم‌تر شدن بحران پناهجويان و ناتواني اتحاديه اروپا در مديريت وضعيت موجود، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان پيش‌بيني كرد ممكن است شرايط به‌گونه‌اي پيش برود كه اين بحران براي اتحاديه اروپا به چالشي بزرگ‌تر از بحران اقتصادي يونان تبديل شود. اتحاديه اروپا ماه‌هاست كه با بحران يونان ورشكسته و وضعيت بد يورو دست به گريبان است و هنوز نتوانسته شرايط را به‌طور كامل كنترل كند.

مركل همچنين با انتقاد از افزايش حمله به كمپ‌هاي موقت و خانه‌هاي پناهجوياني كه در آلمان اسكان داده شده‌اند، گفت: «اين كارها شايسته كشور ما نيست.» طي ماه‌هاي اخير بيش از 200بار به سكونتگاه‌هاي پناهجويان در آلمان حمله شده و خانه‌هاي آنها به آتش كشيده شده است. مركل گفت:‌‌ «بحران پناهجويان مي‌تواند پروژه بعدي اتحاديه اروپا باشد تا نشان دهيم آيا واقعا توانايي انجام اقدامات مشترك را داريم يا خير.»

از ابتداي سال‌جاري ميلادي، بيش از 300هزار نفر در آلمان درخواست پناهندگي داده‌اند كه نيمي از آنها از جنوب شرق اروپا هستند. پيش‌بيني مي‌شود آلمان تا پايان سال نزديك به 600هزار درخواست پناهندگي داشته باشد؛ موضوعي كه مسئولان دولتي اين كشور اعلام كرده‌اند براي آن آمادگي لازم را ندارند. فرانسه هم با مشكل مشابهي روبه‌روست و در روزهاي اخير براي مقابله با هجوم پناهجويان به تونل مانش كه اين كشور را به انگليس متصل مي‌كند، مجبور به اعزام نيروي نظامي و استقرار تجهيزات دفاعي در اين منطقه شده ‌است.

فرانسه و انگليس براي حل اين مشكل از اتحاديه اروپا درخواست كمك كرده‌اند.ايتاليا با كمك اتحاديه اروپا، واحد ويژه گشت و نجات دريايي براي رسيدگي به وضعيت پناهجوياني كه از طريق قايق و از راه مديترانه خود را به اين كشور مي‌رسانند تشكيل داده ‌است.گزارش اخير كميسارياي عالي پناهندگان نشان مي‌دهد جنگ و درگيري در جهان تا پايان سال 2014، باعث آواره شدن 60ميليون نفر شده است. بر اين اساس، طي 5سال گذشته، 15درگيري جديد در جهان رخ داده يا آتش آنها شعله‌ورتر شده تا اين عده كه خود مي‌توانند بيست‌وچهارمين كشور پرجمعيت دنيا را تشكيل دهند مجبور به ترك شهر و حتي كشور خود شوند. آتش جنگ و درگيري در گوشه گوشه جهان ادامه دارد و بحران پناهجويان و آوارگان همچنان بدون راه‌حل گريبانگير جهان است.

کد خبر 304238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha