دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

محمد مجد: همه ساله‌ ماه مبارک رمضان که فرا‌می‌رسد با خودش خیرات و برکات فراوانی را برای روزه‌داران عزیز این‌ماه به ارمغان می‌آورد.

نمایشگاه قرآن

برگزاري نمايشگاه قرآن نيز كه طي سال‌هاي اخير به يك سنت تبديل شده از جمله حسنات اين‌ماه عزيز است. بيست وسومين نمايشگاه بين‌المللي قرآن، امسال هم با بخش‌هاي متنوع و جذاب، با شعار «همدلي و همزباني در پرتو قرآن» كار خود را آغاز كرده است. براي اينكه از كيفيت و چند و چون اين نمايشگاه معنوي باخبر شويد توصيه مي‌كنيم اين گزارش را بخوانيد.

  • كي، كجا و چطور برويم؟

بيست وسومين نمايشگاه بين‌المللي قرآن، امسال با مشاركت باغ موزه دفاع‌مقدس و باغ كتاب برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه كار خود را از روز چهارشنبه، سوم‌تيرماه آغاز كرده و فعاليتش را تا بيست وسوم تيرماه (بيست وهفتم رمضان) به‌مدت 20شب ادامه خواهد داد. ساعت كار نمايشگاه هم از 7بعدازظهر تا 12شب است. براي اينكه در نمايشگاه قرآن امسال حضور پيدا كنيد بهترين وسيله نقليه درون‌شهري، متروي خط يك است. شما مي‌توانيد در ايستگاه شهيد حقاني يا شهيد همت از مترو پياده شويد و با توجه به تابلوهاي هدايتگر مسير به سمت نمايشگاه بياييد. ضمن اينكه در ۴نقطه شهر تهران نيز اتوبوس‌هايي براي رساندن شهروندان به اين نمايشگاه نوراني درنظر گرفته شده است. همچنين در مبادي ورودي ايستگاه متروي شهيد حقاني نيز ون‌هايي فعال هستند تا شما را زودتر و آسان‌تر به محل اصلي نمايشگاه برسانند. البته ساعت كار مترو در اين شب‌ها افزايش نخواهد يافت. با اين حال، مسئولان مترو تدبيري انديشيده‌اند تا حدفاصل حركت قطارها در ساعت‌هاي اوج كار نمايشگاه به حداقل برسد. اگر به هر دليلي ترجيح داديد كه با خودروي شخصي‌تان به نمايشگاه بياييد، اين را بدانيد كه بايد وارد بزرگراه حقاني (مسير غرب به شرق) شويد و خودرويتان را در محل پاركينگ ايستگاه مترو پارك كنيد.

  • خارجي‌ها هم آمده‌اند

غرفه‌هاي بخش بين‌الملل نمايشگاه قرآن امسال فعاليت خود را از پنجم‌ماه مبارك رمضان شروع كرده و كارشان تا 10روز ادامه خواهد داشت. كشورهايي مانند عراق، سوريه، بوسني، فرانسه، پاكستان، اندونزي، تركيه و افغانستان با عرضه محصولات مختلف مهمان‌هاي خارجي‌ماه مهرباني هستند. امسال هم از هنرمندان كشورهاي مسلمان دعوت شده تا جديدترين محصولاتشان را در عرصه‌هاي قرآني در معرض ديد عموم قرار بدهند.‌در بخش پژوهش‌هاي قرآني هم 8مهمان از كشورهاي هلند، نيوزيلند، تركيه، اندونزي و مالزي دعوت شده‌اند. آشنايي با كتابت قرآن‌هايي كه در خارج از كشور به چاپ مي‌رسند يا نرم‌افزارهاي جديد قرآني كه توسط شركت‌هاي خارجي تهيه شده‌اند از ديگر مزيت‌هاي بازديد از بخش بين‌الملل نمايشگاه قرآن خواهد بود.

  • حتما بچه‌ها را هم بياوريد

مسئولان برگزاركننده نمايشگاه قرآن امسال، برنامه‌هاي پر و پيماني را براي كودكان و نوجوانان علاقه‌مند به قرآن درنظر گرفته‌اند. براي همين بهتر است طوري برنامه‌ريزي كنيد تا آنها هم فرصت حضور در برنامه‌هاي نمايشگاه را پيدا كنند. نمايشگاه امسال فعاليت‌هاي كودكانه خود را در قالب 13عنوان برنامه تعريف كرده كه رسالت بيشتر آنها سوق دادن كودكان به خواندن و ارتباط
برقرار كردن با قرآن كريم است. از مهم‌ترين برنامه‌هاي نمايشگاه امسال براي كودكان مي‌توان‌ قصه‌گويي، شعرخواني، برگزاري مسابقات قرآني، علمي، فرهنگي و ورزشي، كاردستي، بازي و سرگرمي، آشنايي با قرآن، حديث و تاريخ اسلام، كارگاه‌هاي ادبي و خاطره‌نويسي، خوشنويسي، سفالگري و نقاشي را نام برد. به‌عنوان مثال در بخش مسابقه نمايشگاه، هر شب چند نفر يا گروه با توجه به توانايي‌هاي خود در زمينه آشنايي بيشتر با قرآن به رقابت مي‌پردازند. در اين فعاليت ايجاد ميل و رغبت در كودكان نسبت به كسب دانش و بينش قرآني مدنظر است. از سوي ديگر، نرم‌افزارها و محصولات قرآني ويژه‌اي در غرفه‌هاي ويژه گروه سني كودكان و نوجوانان با قيمت مناسب عرضه شده كه آنها را ترغيب به تلاوت يا حفظ قرآن خواهد كرد. بخش «شهر فرشته‌ها» هم قرار است به ارائه آثار نمايشي مربوط به قصه‌هاي قرآني در حوزه نمايش‌هاي كودك بپردازد.

  • غرفه ويژه عفاف و حجاب

بخش عفاف و حجاب نمايشگاه قرآن هم از ديگر غرفه‌هاي پرطرفدار است. امسال دومين همايش عفاف و حجاب نيز در همين نمايشگاه برگزار خواهد شد. غرفه‌هاي فروش محصولات حجاب و عفاف با توجه به سليقه مخاطبان سعي كرده‌اند جديدترين كارها را براي عرضه به مخاطبانشان رونمايي كنند. اين محصولات با تخفيف ويژه نمايشگاهي به بازديدكننده‌ها عرضه مي‌شود. بخش ديگر، بخش فروش و عرضه محصولات قرآني است كه توسط ناشران و موسسات هنري در حوزه حجاب و عفاف ارائه مي‌شود. غرفه‌اي براي فروش پارچه چادرمشكي در اين بخش درنظر گرفته شده كه تخفيفات ويژه‌اي به بازديدكنندگان ارائه مي‌دهد. كارگاهي هم در كنار اين غرفه برپا مي‌شود كه افراد مي‌توانند در صورت خريد پارچه، چادر را به‌صورت آماده از كارگاه تحويل بگيرند.

  • فضاي سرباز و سرپوشيده

از آنجا كه محل نمايشگاه قرآن امسال در باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ‌كتاب و مسير بين آنها برگزار مي‌شود بخشي از آن به‌صورت مسقف و بخش ديگر روباز طراحي شده است. فضاي مسقف باغ كتاب با وسعتي برابر 8هزار مترمربع در ۲ طبقه پذيراي مهمان‌هاي قرآني خواهد بود. ضمن اينكه خيابان حدفاصل باغ موزه دفاع‌مقدس و باغ كتاب كه به نام گذر فرهنگ و هنر شناخته مي‌شود به محل عرضه محصولات هنري در نمايشگاه امسال تبديل شده است. ديگر غرفه‌هاي نمايشگاه به وسعت 12هزار مترمربع در فضاي باز طراحي و اجرا شده است. براي برگزاري نمايشگاه امسال، 45نهاد و تشكل قرآني دست به‌دست هم داده‌اند تا ميزباني مناسبي از علاقه‌مندان به كتاب وحي داشته باشند. بخش حوزوي با 23غرفه محصولات 80موسسه قرآني را عرضه كرده است و به‌نظر مي‌رسد تعداد موسسه‌هاي تخصصي حوزوي رشد دوبرابري نسبت به سال گذشته داشته است. تجليل از خادمان قرآن و عترت، برگزاري شب شعر حوزه و معرفي مفسراني كه به ارائه آثار برجسته در حوزه مفاهيم قرآني پرداخته‌اند ازجمله برنامه‌هاي مهم بخش حوزوي است. نكته مهم درباره نمايشگاه امسال اين است كه در هر شب، 70مشاور ديني براي ارائه مشاوره‌هاي قرآني در بخش‌هاي مختلف نمايشگاه حضور دارند و به سؤال‌هاي متنوع مخاطبان پاسخ مي‌دهند.

  • غرفه رسانه‌هاي ديجيتال

بخش ديگر نمايشگاه امسال مربوط مي‌شود به غرفه رسانه‌هاي ديجيتال نمايشگاه كه در آن فعاليت‌هاي رسانه‌اي چه در حوزه شبكه‌هاي اجتماعي و چه در حوزه اپليكيشن و سي‌دي‌هاي مختلف نقد و بررسي مي‌شود. اين بخش با هدف افزايش سطح آگاهي‌هاي مردم در زمينه فرهنگ قرآني با استفاده از رسانه‌هاي ديجيتال و معرفي مجموعه فعاليت‌هاي رسانه ديجيتال در حوزه قرآن و عترت به‌كار خود ادامه مي‌دهد. در اين بخش مي‌توانيد با نرم‌افزارهاي رسانه‌اي حوزه قرآن و عترت آشنا شويد، شيوه كار با برنامه‌هاي كاربردي رسانه‌هاي هوشمند و همراه حوزه قرآن را ياد بگيريد و از جديدترين بازي‌ها و سرگرمي‌ها و نرم‌افزارهاي ويژه كودكان و نوجوانان در حوزه قرآن و عترت مطلع شويد و با پايگاه‌هاي اينترنتي تخصصي قرآني ارتباط برقرار كنيد.

  • كوتاه از نمايشگاه قرآن امسال

بخش هنري نمايشگاه كه از بخش‌هاي جذاب و پراستقبال نمايشگاه است، با مشاركت هنرمندان پيشكسوت و ۱۱۴ اثر جمع‌آوري شده از مجموع آثار هنرمندان در نمايشگاه عرضه مي‌شود.

بيش از 1400عكس براي حضور در مسابقه از سوي عكاسان به دبيرخانه بخش هنري نمايشگاه قرآن ارسال شد. در نهايت 40عكس براي ارائه در جشنواره عكس بخش هنري نمايشگاه انتخاب شده و در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

از نويسندگان و تصويرگران كتاب كودك و نوجوان دعوت شده تا با حضور در غرفه كودك و نوجوان، در نشست‌هاي تخصصي و كارگاه‌ها شركت كنند.

جلسات رايگان مشاوره پايان‌نامه‌هاي ميان‌رشته‌اي قرآن در غرفه جهاددانشگاهي در نمايشگاه بين‌المللي قرآن برگزار مي‌شود. هر شب از يك استاد براي ارائه مشاوره دعوت مي‌شود. از استاداني براي اين منظور بهره برده مي‌شود كه تخصص‌هاي ميان رشته‌اي دارند.

کد خبر 299520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha