طرح نصب درهای بازشو ایمنی در ایستگاه‌های مترو (psd) از سوی کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر ارائه شد، اما طراحان این موضوع که احمد دنیامالی و محسن سرخو بودند، در جریان بررسی این طرح نه‌تنها از سوی همکاران خود در شورا بلکه از سوی نمایندگان شهرداری حاضر در جلسه نیز مورد حمایت قرار نگرفتند.

شورای شهر

اين درحالي است كه آبان‌ماه سال گذشته اعضاي شوراي شهر ‌طرح يك‌فوريتي پيشنهاد داده بودند كه براساس آن بايد همه ايستگاه‌هاي مترو و خطوط جديد آن به درهاي بازشو ايمني مجهز شوند. حتي همه كميسيون‌ها جز كميسيون سلامت موافقت خود را با اين طرح اعلام كردند. مخالفت كميسيون سلامت هم به اين دليل بود كه چون چنين موضوعي در برنامه 5ساله دوم شهرداري وجود دارد اساسا نيازي به طرح مجدد آن نيست.

پيشنهاد احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران وحمل ونقل اين بود كه طرح مورد نظر از امسال تا پايان سال 95به‌صورت پايلوت در خطوط ايستگاهي خط 7و متروي فرودگاه مهرآباد به اجرا درآيد. نظر محسن سرخو هم اين بود كه براي درهاي حفاظ ريلي يك سال و نيم است جلسات متعدد گذاشته شده و در دراز مدت مي‌تواند به مكانيزه كردن كل سيستم حركت قطارها و حذف راهبر، كنترل گردش هوا، افزايش سرعت قطار و... منجر شود. به گفته وي در كوتاه‌مدت نيز از بروز سوانح براي مردم يا خودكشي‌ها جلوگيري مي‌كند؛ ضمن اينكه هزينه‌هاي اجراي طرح از قبيل جذب آگهي روي درهاي حفاظتي تأمين مي‌شود.

بعد از اين توضيحات معصومه آباد، نخستين كسي بود كه درمخالفت با آن سخن گفت. نظر وي اين بود كه اساسا چنين موضوعي در برنامه 5ساله دوم با ذكر جزئيات وجود دارد و چون اين برنامه كاملا عملياتي است لزومي ندارد دوباره يك طرح ديگر براي آن بياوريم؛ ضمن اينكه اساسا شوراي شهر نمي‌تواند يك برنامه اجرايي بياورد و اين كار مربوط به شهرداري است. آباد همچنين از هزينه بالاي اجراي اين طرح سخن گفت و مبلغ آن را 1000ميليارد تومان اعلام كرد وگفت: در كل دنيا 3 تا 5درصد از اين درها استفاده شده است.
تا اينجاي كار همچنان روساي كميسيون‌ها با اين طرح موافقت داشتند تا اينكه مهدي چمران، رئيس شورا احداث و تكميل مترو را واجب‌تر از نصب درهاي حفاظتي دانست. وي گفت:‌ «اين كار اعتبارات زيادي لازم دارد. مي‌توانيم با اين اعتبار يك خط به خطوط مترو اضافه كنيم؛ بنابراين در اين شرايط سخت فاينانس و بي‌پولي نصب اين درها اولويت ما نيست.»

  • درهاي دردسرساز

از همين جا صداي اعتراض ساير اعضا نيز بلند شد. به‌عنوان مثال تندگويان گفت: «ما نبايد براي ناهنجاري‌هاي اجتماعي و اينكه احتمال دارد يكي خودكشي كند برنامه‌ريزي كنيم. البته اجرا به‌صورت محدود و پايلوت بد نيست اما در سراسر خطوط اصلا نيازي نيست زيرا خود اين درها در مواقع بروز بحران دردسر مي‌شود.به‌نظرم لازم است تست بحران هم از اين درها گرفته شود.» نظر قناعتي نيز اين بود كه توسعه خطوط مترو و متعاقب آن كاهش آلودگي هوا كه به نجات جان انسان‌ها منجر مي‌شود مهم‌تر از خودكشي يك نفر است. به گفته وي، مديريت شهري اول 150كيلومتر مترويي كه در تعهد دارد را تكميل كند بعد سراغ مسائل جانبي آن كه نصب اين درهاست برود. ‌اسماعيل دوستي هم پيشنهاد داد اين طرح تنها در فرودگاه امام كه 2 ايستگاه دارد به‌صورت پايلوت اجرا شود و درسال‌هاي بعد براساس توان شهرداري تصميم گرفته شود كه چه كار بايد كرد.

غلامرضا انصاري در اين ميان با بيان اينكه حفظ جان و امنيت اجتماعي شهروندان ضروري است گفت كه خودكشي چهره كلي و فضاي عمومي جامعه را مخدوش مي‌كند و براي پيشگيري از چنين حوادثي لازم است كه اينگونه درها نصب شود؛ در مورد جبران هزينه‌ها نيز از طريق شركت‌هاي تبليغاتي و جذب آگهي مي‌توان اقدام كرد.

نظر مجتبي شاكري اين بود كه اين طرح مسكوت بماند تا پيوست‌هاي مورد نياز در مورد هزينه‌ها و عملكرد اين درها بيايد، نقاط ضعف روشن شود، بعد تصميم گرفته شود ضمن اينكه طرح مورد نظر درصورت اجرا بايد يكپارچه ديده شود تا معني پيدا كند. تقي‌پور هم گفت: «اين كار لازم است اما در اولويت نيست بعد هم درصورت اجرا به‌صورت BOT بايد عمل شود.» حبيب كاشاني ضمن تأييد نظر تقي‌پور درباره BOT كردن هزينه‌ها كه به معني پرداخت از طريق تبليغات محيطي است اظهار كرد: «اگر قرار باشد اين اتفاق بيفتد اول بايد هزينه‌هايش بررسي شود. اين اعتبارات بايد در بودجه سال94 طراحي مي‌شد.»

  • طرح پايلوت در خط مهرآباد

هنگامي كه تشكري‌هاشمي، معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران به‌عنوان نماينده شهرداري پشت جايگاه قرار گرفت در رد اين طرح سخن گفت و افزود: «تعداد خودكشي‌هاي صورت گرفته در ايستگاه‌هاي مترو در سال 92يك مورد، در سال 93، 4 مورد و در سال 94هم يك مورد بود. آيا اين تعداد كشته‌شده دليل كافي است كه بخواهيم كل مجموعه مترو را با هزار ميليارد تومان به چنين درهايي مجهز كنيم؟» وي با استناد به گزارش اتحاديه حمل ونقل بين‌المللي گفت‌كه در كل دنيا تنها 40كيلومتر psd يا در حفاظتي در ايستگاه‌هاي مترو نصب شده يعني در دنيا اين مسئله اضطراري نيست؛

ضمن اينكه چنين درهايي معايبي دارد كه ازجمله آنها گراني، عدم‌هماهنگي با سيستم ريلي، افزايش ريسك تعميرات و استهلاك و نگهداري سيستم، گرمايش و سرمايش و اختلال در جريان هواست؛ علاوه بر آن سيگنالينگ تمام خطوط بايد تغيير كند. از نظر تشكري‌هاشمي در تهران 4نسل قطار وجود دارد كه فقط در مورد يك نسل از قطارها امكان استفاده از اين درها وجود دارد. وي خواستار آن شد كه مطالعات دقيق‌تري صورت گيرد تا اعتبارات مترو به‌صورت بي‌محابا هزينه نشود. نظر وي اين بود كه اين طرح به‌صورت محدود در متروي مهرآباد به اجرا درآيد زيرا طول خط مستقل بوده و قطار ويژه دارد. دنيامالي، اما گفت: «اصلا نصب اين درها بحث سيگنالينگ نياز ندارد، بحث 4نسل قطار هم اشتباه است زيرا موضوع سخت‌افزاري نيست بلكه نرم‌افزاري است. درمورد تعداد درها نيز اطلاعات غلط داده شد.

من 5سال معاون راه‌آهن ايران و 5سال عضو هيأت مديره مترو بودم. چرا شوراي شهر اعتباري براي حرف‌هاي من قائل نيست؟ من اين حرف‌ها را با ملاحظات اقتصادي زده و به اين نتيجه رسيدم كه در خط درحال احداث 7 اجرايش كنيم. اصلا مگر در برنامه 5ساله شهرداري بحث ايمني مطرح نشده چرا بعد ازيك سال ونيم اجرا نشده است؟» در نهايت پيشنهاد مهدي چمران به رأي گذاشته شد. چمران پيش از راي‌گيري گفت: «اين اختلافات ما را ملزم مي‌كند كه مطالعات‌مان را تكميل كنيم؛ بنابراين شهرداري تهران مطالعات تكميلي اين طرح را دراجراي ماده 9تبصره يك برنامه پنجم انجام دهد و بعد براي تصويب به شوراي شهر تهران ارائه كند و تنها خط مهرآباد به‌عنوان پايلوت پيشنهاد مي‌شود.» اين پيشنهاد با رأي اكثريت اعضا به تصويب رسيد.

  • تدوين سامانه تنقيحي مصوبات شورا

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در نطق پيش از دستور خود به وضعيت نظارت نه در سطح شوراي شهر كه در ابعاد كشوري انتقاد كرد وگفت: نظارت يك حلقه مفقوده است و ما با ناكارآمد بودن نظارت مواجه هستيم و بايد اقدامي كنيم تا بتوانيم نظارت را به يك توانمندي برسانيم.

سروري در جلسه ديروز شورا گفت: نظارت بايد چابك و هوشمند باشد و رسيدن به چنين نظارتي در مدت زمان كوتاهي امكان‌پذير نيست. به گفته رئيس كميسيون نظارت و حقوقي امروز با قانون‌دانان قانون‌شكن در جامعه مواجهيم كه منافع خود را تأمين مي‌كنند.
وي افزود: اينكه يك نظارت موردي در مسائل داشته باشيم مؤثر نيست و بايد در فرايندهاي شهرداري نظارت كنيم و مانع اتحاد نفع و سود مجري و متولي شويم. وي از تدوين سامانه تنقيحي مصوبات خبر داد وگفت: اين اقدام بزرگ در 2سال اخير انجام شده است و در حال به نتيجه رسيدن است و با اين سامانه هوشمند اعضاي شوراي شهر به تمام مصوبات و سوابق دسترسي خواهند داشت.

  • تذكرات اعضا

اعضاي شوراي شهر روز گذشته نيز تذكرات خود نسبت به موضوعات شهري را در جلسه علني شوراي شهر مطرح كردند. در جدول زير اين تذكرات را بخوانيد.

 

جدول

کد خبر 299011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha