مردم افغانستان با حمله و انفجار غریبه نیستند اما روز گذشته وقتی در جریان پخش مستقیم جلسه پارلمان این کشور، نمایندگان‌شان را در میان دود و آتش حملات طالبان دیدند بهت‌زده شدند.

حمله طالبان به پارلمان افغانستان روی آنتن

حتي در مقياس‌هاي امنيتي افغانستان هم حمله به پارلمان در روز معرفي وزير دفاع جديد و روي آنتن پخش زنده مسئله‌اي نيست كه بتوان از كنار آن به سادگي گذشت.

رئيس پارلمان افغانستان در جلسه روز گذشته مشغول سخنراني اوليه براي آغاز جلسه معرفي وزير دفاع بود كه انفجار مهيبي صحن مجلس را لرزاند و نمايندگان در ميان فرياد «نترسيد، نترسيد» رئيس پارلمان به‌دنبال پناهگاهي براي نجات جان‌شان كرسي‌هايشان را خالي كردند. در ابتدا برخي تصور مي‌كردند كه مشكل از برق ساختمان پارلمان است اما خيلي زود مشخص شد كه نيروهاي امنيتي با حمله‌اي تمام عيار مواجه شده‌اند. عمليات انتحاري طالبان با انفجار مهيب خودرويي بمبگذاري شده در بيرون ورودي پارلمان افغانستان شروع شد و پس از آن حداقل 6نفر از نيروهاي طالبان با تسليحات سبك و سنگين و همچنين انفجارهاي انتحاري حمله تمام عيار به ساختماني كه بايد يكي از امن‌ترين نقاط يك كشور باشد را ادامه دادند. طالبان در تماس ذبيح‌الله مجاهد سخنگوي اين گروه با رسانه‌ها مسئوليت اين حمله را پذيرفته است.

قرار بود در جلسه روز گذشته راي‌گيري درباره صلاحيت نامزد وزارت دفاع با حضور معاون دوم رئيس‌جمهور صورت بگيرد و به همين‌خاطر بيشتر از هر روز ديگري نماينده در صحن مجلس افغانستان حضور داشت. نيروهاي طالبان كه اين روزها رقابت سختي براي حفظ قدرت خود در مقابل داعش دارند اما از پخش زنده اين جلسه بيشترين استفاده تبليغاتي را كردند. تدابير امنيتي روز گذشته به‌خاطر حضور نيروهاي حفاظت معاون دوم رئيس‌جمهور بيشتر از معمول بود اما نيروهاي طالبان با رفتن به ساختمان نيمه كاره مجاور پارلمان تيراندازي و حملات خود را گسترش دادند. 3ساعت طول كشيد تا سرانجام نيروهاي امنيتي افغانستان توانستند 6عامل اين حمله را هدف قرار دهند. آخرين گزارش‌ها از زخمي شدن حداقل 30نفر ازجمله 5زن و 2كودك خبر مي‌دهد. وزارت كشور افغانستان اما اعلام كرده كه هيچ نماينده‌اي در اين حمله آسيب نديده است. سرور دانش، معاون دوم رئيس‌جمهور و معصوم استانكزي، نامزد وزارت دفاع هم كه به پارلمان رفته بودند هم آسيبي نديده‌اند. برخلاف حملات ديگر طالبان كه نيروهاي اين گروه به‌دنبال تلفات بالا هستند در عمليات روز گذشته كسي كشته نشد اما استفاده تبليغاتي اين گروه از پخش زنده تلويزيوني و نمايش ترس نمايندگان با هيچ حمله ديگري قابل مقايسه نيست.

  • حمله و مذاكره، همزمان

عمليات روز گذشته مدت كوتاهي پس از آن صورت گرفت كه طالبان افغانستان در نامه‌اي سرگشاده براي ابوبكر بغدادي، رهبر داعش اعلام كرد كه نيازي به حضور اين گروه در افغانستان نيست و داعش نبايد در افغانستان موازي‌كاري كند. بسياري اعتقاد دارند كه با گسترش حوزه عمل داعش، طالبان افغانستان نگران از دست رفتن ماهيت و قدرت خود در اين كشور است و حمله اخير هم رقابتي براي قدرت‌نمايي در افغانستان به‌حساب مي‌آيد. در ماه‌هاي گذشته تعدادي از نيروهاي طالبان از اين گروه جدا شده به داعش پيوسته‌اند؛مسئله‌اي كه براي طالبان بسيار سخت به‌حساب مي‌آيد.

در نامه‌اي كه رسانه‌ها هفته گذشته آن را منتشر كردند طالبان افغانستان از داعش خواسته كه با اين گروه همكاري كند و دست از عمليات موازي در اين كشور بردارد. اين حمله همچنين در زماني صورت گرفته كه گزارش‌هاي غيررسمي مختلفي درباره مذاكرات صلح دولت افغانستان با طالبان منتشر شده است. هفته پيش گزارش‌هايي منتشر شد كه هيأتي از دولت افغانستان با حضور محمد محقق، معاون دوم رئيس اجرايي و محمد سوني قانوني، معاون اول رئيس‌جمهور سابق به نروژ رفته‌اند تا مذاكرات صلح با طالبان را به‌صورت رسمي آغاز كنند. هر چند شوراي‌عالي صلح افغانستان اين خبر و گزارش‌هايي از اين دست را رد كرده اما خيلي‌ها همچنان اعتقاد دارند كه به‌صورت محرمانه و غيررسمي نشست‌هاي مقام‌هاي دولتي با طالبان ادامه دارد.

  • طالبان به‌دنبال جذب دولتي‌ها

طالبان افغانستان در بيانيه‌اي تمايل خود را براي جذب كساني كه از دولت افغانستان جدا مي‌شوند را نشان داده است. اين گروه شماره تلفن و نشاني ايميل اختصاصي را در بيانيه خود اعلام كرده تا كساني كه خواستار جدا شدن از دولت و پيوستن به اين گروه هستند امكان تماس 24ساعته با طالبان را داشته باشند. در بيانيه طالبان آمده است: ما به هر كسي كه از رژيم دست‌نشانده كابل جدا شود، امنيت اعطا خواهيم كرد. طالبان مدعي شده كه تاكنون 20تماس از سوي مقام‌هاي دولت افغانستان براي پيوستن به اين گروه داشته‌اند. اين اقدام در تلاش براي افزايش حمايت عمومي از طالبان به‌دنبال جدايي‌هاي صورت گرفته از اين گروه به‌منظور پيوستن به داعش انجام شده است.

کد خبر 298911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha