همشهری آنلاین: دفتر رئیس‌جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیاتی از طرف دولت کابل به پاکستان سفر کرده است و مذاکره با گروه شبه‌نظامی طالبان درخصوص صلح داشته است. این مذاکرات هم‌اکنون به پایان رسیده و تاریخی برای دیدارهای آتی تعیین شده است.

طالبان

به گزارش یسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیات دولت افغانستان ظاهراً به ریاست حکمت خلیل کرزای، معاون وزیر امور خارجه افغانستان به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان سفر کرده است. این مذاکرات می‌تواند آغازی برای روند جدی مذاکرات صلح با گروه شبه‌نظامی طالبان باشد که همچنان به فعالیت‌های تروریستی خود در افغانستان ادامه می‌دهد.

مذاکرات مذکور اولین دور از مذاکرات رسمی رو در رو است و اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان  سه‌شنبه (16 تير)گفت که هدف از این گفت‌وگوها آغاز مذاکرات تمام عیار است.

مذاکرات هیات دولت کابل با نمایندگان طالبان در مکان نامعلومی برگزار می‌شود و پیش از این نیز دو طرف رایزنی‌هایی در قطر و نروژ داشته‌اند. اما این اولین بار است که دولت اشرف غنی رسما به مذاکره با طالبان اذعان می‌کند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که گفت‌وگوها برای یک روز در محلی واقع در شهر "مری"، واقع در شصت کیلومتری اسلام‌آباد برگزار شد.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که برای سفری سه‌روزه راهی اسلو، پایتخت نروژ شده‌ است، در مصاحبه‌ای مذاکرات جاری را "راهی رو به جلو" توصیف کرد که می‌تواند به تنش‌ها برای همیشه پایان دهد.

نمایندگان چین و آمریکا هم در این نشست حضور داشتند. وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که حکومت پاکستان میزبان گفت‌وگوهایی بین "تحریک طالبان افغانستان و حکومت افغانستان" بود و رهبری و مدیریت این گفتگوها را افغان‌ها بر عهده داشتند.

در این اطلاعیه آمده است: شرکت‌کنندگان توافق کردند گفت‌وگوها با هدف ایجاد فضای مناسب برای جریان یافتن روند صلح و آشتی ادامه داشته باشد. نشست بعدی در تاریخی که برای هر دو طرف مناسب باشد، پس از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

وزارت امور خارجه افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نخستین نشست بین هیات رسمی دولت افغانستان و گروه طالبان سه‌شنبه شب برگزار شد. وزارت خارجه افغانستان امیدوار است که این نشست بتواند روندی را آغاز کند تا "از ریختن خون افغان‌های بی‌گناه و ویرانی بیشتر در کشور جلوگیری و راه را برای رسیدن به صلح" هموار کند.

در بیانیه همچنین آمده است که افغانستان از میزبانی پاکستان قدردانی می‌کند و آرزومند است که همکاری پاکستان در این روند نتایج عملی در پی داشته باشد و این مذاکرات با "نیت خوب و قاطعیت" ادامه یابد.

 سه‌شنبه کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که هیاتی به نمایندگی از سوی حکومت عازم اسلام‌آباد شده تا با نمایندگان گروه طالبان صحبت کند. دولت افغانستان می‌گوید این هیات متشکل از اعضای شورای عالی صلح است. این شورای هفتاد نفری در زمان حکومت حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان برای گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت ایجاد شد و از آن زمان تاکنون دستاورد ملموسی نداشته است.

یک عضو شورای عالی صلح افغانستان به بی‌بی‌سی گفته است که از جزئیات گفت‌وگوهای اخیر آگاهی ندارد. گروه طالبان نیز در مورد این گفت‌‎وگوها تاکنون رسما چیزی نگفته است.

حکومت پاکستان گفته انتظار دارد این گفت‌وگوها نتیجه مثبتی در پی داشته باشد. وزارت خارجه پاکستان گفته است که شرکت‌کنندگان در نشست اسلام‌آباد تعهد خود نسبت به برقراری صلح در افغانستان و منطقه را ابراز داشته‌اند. دولت کابل هم می‌گوید که تلاش‌ها را برای برقراری صلح همه‌جانبه کرده و "اجماع وسیع علما، بزرگان سیاسی و جهادی و نخبگان" را ایجاد کرده تا جنگ در افغانستان پایان یابد.

با این حال همزمان با آغاز گفت‌وگوهای صلح اسلام‌آباد بین نمایندگان طالبان و افغانستان، خشونت‌ها در افغانستان همچنان ادامه داشته است.

کد خبر 300558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha