پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره جنوبی روز دوشنبه ۱۵ مه (۲۵ خرداد) شانزدهمین مورد مرگ ناشی از مرس را گزارش کرد و خانم پارک گئون-های، رئیس‌جمهور کره جنوبی خواستار تلاش برای حفظ اقتصاد کشور در مقابل وضعیتی شد که به گفته او نگرانی «بیش‌ازحد» عمومی است.

mers۵

سئول همچنین روز دوشنبه پنج مورد جدید مرس را گزارش کرد و به این ترتیب شمار کل موارد ناشی از این بیماری به 150 نفر رسید- و به این ترتیب ترس درباره تأثیر شیوع بیماری بر چهارمین اقتصاد آسیا بالاتر گرفته است.

یک مرد 58 ساله که دچار دیابت بود، آخرین قربانی نشانگان تنفسی خاورمیانه است که بیش از یک ماه است که در کره جنوبی شیوع یافته است. این کشور اکنون شاهد بزرگ‌ترین شیوع مرس در خارج از عربستان سعودی است و بیماری با سرعت غیرمعمولی در این کشور در حال انتشار است. پنج بیمار جدید- در سنین 39 تا 84- در بیمارستان‌ها در شهرهایی شامل سئول و شهر داجئون در 140 کیلومتری جنوب پایتخت آلوده شده‌اند.

در میان افراد آلوده شده پرستاری قرار دارد که عملیات احیا بر روی یک بیمار آلوده انجام داده است و مردی که در مرکز پزشکی سامسونگ هنگامی همراهی مادر بیمارش به ویروس آلوده شده بود.

وزارت آموزش پروزش روز دوشنبه کره جنوبی اعلام کرد که درحالی‌که نشانه‌های کند شدن انتشار بیماری مشاهده می‌شود، بیش از 2000 مدرسه در سراسر کره جنوبی که تعطیل شده بودند، روز دوشنبه بازگشایی شدند، اما هنوز 329 مدرسه و 126 مهدکودک بسته هستند.

سازمان جهانی بهداشت روز شنبه هشدار داده بود که شیوع مرس در کره جنوبی «بزرگ و پیچیده» است و باید در انتظار بروز موارد بیشتری از بیماری بود.

  •   نارسایی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات

هیئت مشترک سازمان جهانی بهداشت و دولت کره جنوبی روز شنبه گفته بودند که نارسایی در به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات با عامه مردم و برقراری یک نظام کارآمد کنترل بیماری در بدتر شدن شیوع مرس در این کشور نقش داشته است.

این کارشناسان هفته پیش را به بازدید از بیمارستان‌ها و ملاقات با مقامات بهداشتی برای ارزیابی شیوع مرس در این کشور گذرانده بودند.

لی جونگ-کو، رئیس طرف کره‌ای این هیئت گفت: «یکی از نقایص این بود که کره جنوبی نتوانست انجام دهد، انتشار سریع و شفاف اطلاعات بود که در چنین وضعیتی مهم‌ترین اقدام لازم است.»

لی گفت، «ناتوانی در برقراری مدیریت مناسب» در کنترل شیوع بیماری در مراحل اولیه نیز در ایجاد «سردرگمی» عامه مردم نقش داشته است.

  • دهکده‌ای که از دنیا جداشده است

هیچ‌کس در دهکده کوچک 73 خانواری جانگدئوک در کره جنوبی نمی‌تواند آن را ترک کند. گروه‌های از نگهبانان در نوبت‌های منظم همه جاده‌های منتهی به این روستا را مسدود کرده‌اند تا کسی از ساکنانش به فکر گریز نیفتد.

در همان زمان 20 مأمور بهداشتی با لباس‌ها و ماسک‌های محافظ ضدویروس دو بار در روز خانه به خانه دمای بدن افراد را اندازه می‌گیرند.

چئونگدام، راهبی که معبد بودائی در جانگدئونگ را اداره می‌کند، از راه تلفن صحبت می‌کند چراکه او هم در قرنطینه قرار دارد، می‌گوید: «ما از شمال و جنوب، شرق و غرب محصور شده‌ایم. شما نمی‌توانید اینجا را ترک کنید، مگر اینکه بال داشته باشید.»

این دهکده که در میان باغستان‌ها و تپه‌های پوشیده از شکوفه‌های زردآلو، شاه‌توت و شاه‌بلوط در 240 کیلومتری جنوب سئول اکنون به کانون شیوع اخیر مرس بدل شده است که کره جنوبی را غافلگیر کرده است- اما نه به‌این‌علت که منبع اصلی عفونت است. این روستا فقط یک مورد ثابت‌شده بیماری دارد.

وضعیت روستای جانگدئوک بیانگر شدیدترین اقدامات قرنطینه‌ای است که مقامات کره جنوبی در روزهای اخیر برای توقف شیوع بیماری مرس اعمال کرده‌اند.

مردم در معرض خطر، عمدتاً در مناطق کلان‌شهر سئول و ایالت گیئونگجی در اطراف آن، در بخش‌های ویژه بیمارستانی یا در خانه‌های خودشان ایزوله شده‌اند؛ اما جونگدئوک تنها روستایی است که ارتباطش به‌طور کامل با دنیای خارج قطع شده است.

قرنطینه این روستا که هفته پیش آغاز شد تا 18 ژوئن پایان خواهد یافت، به شرطی که آزمایش هیچ‌کس از ساکنان تا پیش‌ازاین تاریخ مثبت نشود.

مقامات گفتند که برای یک نفر از این 136 نفر قرنطینه‌شده استثنا قائل شده‌اند و به او اجازه داده‌اند برای جراحی اورژانس گوش دهکده را ترک کند. اهداکنندگان محلی با کامیون‌ها غذا و سایر اقلام کمکی برای این روستاییان که فداکاری‌شان را مقامات و رسانه‌های خبری کره جنوبی ستوده‌اند، وارد شده‌اند.

  •  تأثیر شیوع مرس بر رهبری سیاسی کره جنوبی

داستانی درباره خانم پارک گئون-های، رئیس‌جمهور کره جنوبی اغلب نقل می‌شود. هنگامی پدر او،‌ دیکتاتور کره جنوبی به‌وسیله رئیس دستگاه جاسوسی‌اش در سال 1979 ترور شد، نخستین واکنش خانم پارک این بود که بپرسد آیا حرکت غیرمعمولی نظامی از سوی کره شمالی در مرزها مشاهده می‌شود.

این دوران تصویری از رهبری قدرتمند از خانم پارک ساخته بود که در هنگام بحران می‌تواند آرامش خود را حفظ کند و همین تصویر بود که او در انتخابات سال 2012 به پیروز کرد و به مقام نخستین رئیس‌جمهور زن کره جنوبی رساند.

اما این تصویر هنگامی‌که دولت در تلاش‌های ابتدایی‌اش برای کنترل شیوع مرس ناموفق ماند، فروریخت و این وقایع درست یک سال پس‌ازآن رخ می‌دهد که او و دولتش به خاطر شیوه پاسخشان به غرق شدن یک کشتی مسافربر و باربر که به مرگ 340 نفر که عمدتاً نوجوان بودند، به‌شدت در معرض انتقاد قرارگرفته بود.

شیوع اخیر مرس نارسایی‌های نظام بهداشتی این کشور ازجمله ازدحام زیاد در بخش‌های اورژانس را آشکار کرده است. توانایی رهبری خانم پارک نیز موردتردید قرارگرفته است. بر اساس نظرخواهی که گالوپ کره انجام داده است، میزان طرفداری از او در افکار عمومی که پیش‌ازاین شیوع حدود 40 درصد بود، به 33 درصد سقوط کرده است.

پارک که محبوبیتش به خاطر این بحران سقوط کرده است، روز دوشنبه خواستار انجام اقداماتی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها به اقتصاد کشور شد و گفت که میزان خرج کردن مصرف‌کنندگان کاهش‌یافته و شمار توریست‌های خارجی پایین آمده است.

او گفت: «من نگرانم که شیوع مرس سرعت بهبود اقتصادی را کاهش دهد. مهم است که از جلوی نگرانی عمومی بیش‌ازحد را بگیریم و اجازه دهیم فعالیت‌های اقتصادی به‌سرعت به وضعیت سابق برگردد.»

از اول ماه ژوئن بیش از 100 هزار خارجی سفرشان به کره جنوبی را لغو کرده‌اند و کیم چونگ، معاون وزیر توریسم کره جنوبی گفت درصورتی‌که شمار توریست‌ها 50 درصد کاهش یابد، درآمد ارزی کشور 50 درصد سقوط می‌کند.

او گفت: «صنعت توریسم ما با وضعیت بسیار بدی مواجه شده است» و وعده داد که کمکی مالی به‌اندازه 67 میلیون دلار در اختیار کسب‌وکارهای مربوط به توریسم قرار گیرد. حدود 14.2 میلیون نفر خارجی یا به‌طور میانگین حدود 1.18 میلیون نفر در ماه در سال گذشته از کره جنوبی بازدید کردند.

مناطق فروشگاهی زمانی پرازدحام در سئول اکنون خالی از توریست‌های چینی هستند که بزرگ‌ترین منبع درآمد توریسم این کشور را تشکیل می‌دهند. صاحبان فروشگاه‌های بزرگ و سینماها می‌گویند مشتریان از ورود به آن‌ها پرهیز می‌کنند.

کسب‌وکارهای محلی کاهش شدیدی در فروششان را درحالی‌که مکان‌های پرازدحام خریدوفروش خالی‌شده است، اعلام کرده‌اند.

بر اساس داده‌های دولتی فرش کالاها در هفته اول ژوئن نسبت به ماه پیش 25 درصد سقوط کرده است و در همین حال شمار افراد سینمارو 55 درصد کاهش‌یافته است.

گزارش شرکت تحلیل اقتصادی مورگان استانلی در هفته گذشته نشان داد که اگر شیوع بیماری برای یک ماه ادامه پیدا کند، ممکن است رشد اقتصادی کره جنوبی در سال جاری 0.15 درصد سقوط کند.

نگرانی‌ها درباره آسیب اقتصادی باعث شده است که بانک مرکزی کره جنوبی نرخ اصلی بهره‌اش را هفته گذشته 0.25 درصد کاهش دهد.

  • مرس به مناطق دیگر جهان هم کشیده می‌شود

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید واکسنی برای مرس وجود ندارد و میزان کشندگی این بیماری به 35 درصد می‌رسد.

در عربستان که بیماری برای نخستین بار در در سال 2012 آن ظهور کرد تا به حال بیش از 950 نفر به ویروس بیماری آلوده شده و 412 نفر در نتیجه بیماری درگذشته‌اند.

شیوع مرس در کره جنوبی در جای دیگری از آسیا نیز نگرانی ایجاد کرده است. هنگ کنگ هفته گذشته از ساکنانش خواست سفرهای غیرضروری‌شان به کره جنوبی را لغو کنند.

وزیر اتحاد کره جنوبی هم روز دوشنبه اعلام کرد کره شمالی از کره جنوبی خواسته است سفرهای اهالی جنوب را به به منطقه صنعتی مرزی کائسونگ در شمال ممنوع کند.

رسانه‌های کشور اسلوونی در اروپا هم روز دوشنبه خبر دادند که یک مرد 39 ساله اهل کره جنوبی سفرکرده به این کشور که علائمی شبیه به بیماری مرس نشان داده بود، همچنان تحت نظر است.

سخنگوی وزیر بهداشت اسلوونی روز یکشنبه گفته بود که هنوز آزمایش هیچ نمونه‌ای از این بیمار مثبت نشده است و نمونه‌های بیشتر برای آزمایش‌های تکمیلی فرستاده شده است.

کد خبر 298347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha