همشهری آنلاین: روسیه طرح آمریکا برای استقرار سلاح‌های سنگین در کشورهای عضو ناتو که نزدیک به مرز روسیه هستند را "شدیدترین اقدام تحریک‌آمیز آمریکا" پس از دوران جنگ سرد می‌داند و می‌گوید این اقدام را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

پوتین: ۴۰ موشک بالستیک قاره‌پیما به زرادخانه هسته‌ای روسیه اضافه می‌کنیم

به گزارش دويچه وله، ژنرال یوری یاکوبوف، یک مقام بلندپایه وزارت دفاع روسیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد که استقرار تعداد بیشتری از نیروها و تجهییزات دفاعی آمریکا در مرزهای روسیه، "شدیدترین اقدام تحریک‌آمیز آمریکا" بعد از دوران جنگ سرد خواهد بود و بی‌پاسخ نخواهد ماند.

این اظهارات یاکوبوف در واکنش به تصمیم پنتاگون برای ارسال سلاح سنگین به شرق اروپا و مستقر کردن بیش از ۵ هزار نیروی نظامی آمریکایی در سه کشور حوزه‌ی بالتیک -استونی، لیتونی و لیتوانی- ابراز شد.

یاکوبوف تاکید کرد که اگر آمریکا این طرح را عملی کند، روسیه چاره‌ای جز گسیل نیروهای خود به مرزهای غربی و تقویت حضور نظامی خود در این منطقه نخواهد داشت.

این مقام ارشد نظامی روسیه درباره‌ی اقدامات احتمالی روسیه گفت که روسیه موشک‌های موسوم به "اسکندر"را با سرعت و تعداد بیشتر به منطقه کالینینگراد ارسال خواهد کرد و حضور نیروهای نظامی خود در بلاروس را تقویت خواهد کرد.

منطقه کالینینگراد از بقیه خاک روسیه جداست و توسط لیتوانی و لهستان و دریای بالتیک محاصره شده است.

یاکوبوف همچنین به خبرگزاری رسمی روسیه گفت:« دست‌ ما برای هر اقدامی در جهت تقویت حضور نظامی خود در مرزهای غربی کاملا باز است و ابایی نداریم که از امکانات خود استفاده کنیم.»

همچنین وزارت خارجه‌ی روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای به این تصمیم پنتاگون واکنش نشان داد. این بیانیه به آمریکا هشدار می‌دهد که چنین اقدامی از سوی این کشور بار دیگر دو کشور را به "رزم‌آرایی نظامی در اروپا"سوق می‌دهد و جنگ سرد تازه‌ای را شعله‌ور خواهد کرد.

پنتاگون درحالی قصد استقرار نیرو و تجهییزات بیشتر در شرق اروپا دارد که برخی از هم‌پیمانان این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با این اقدام مخالف‌اند و هشدار داده‌اند که چنین طرحی، واکنش مشابه روسیه را در پی خواهد داشت و تنش در منطقه را شدت می‌بخشد.

پیش از این توماس سیمونیاک، وزیر دفاع لهستان، بعد از دیدار با ری میبوس، وزیر نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که لهستان از این تصمیم آمریکا استقبال می‌کند. او اضافه کرد که لهستان به دنبال حضور نظامی دایمی آمریکا در خاک لهستان است و تنها چاره حفاظت از خود در برابر قدرت‌گیری و دخالت روسیه را حضور مداوم نیروهای آمریکایی می‌داند.

لهستان نیز در کنار سه کشور حوزه‌ی بالتیک از بعد از حمله نظامی روسیه به کریمه در اوکراین، بارها خواستار استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاک خود شدند. این کشورها در دوران جنگ سرد، از اعضای پیمان ورشو بودند.

اگر آمریکا طرح ارسال تجهییزات سنگین و نیروهای پیاده‌نظام به کشورهای بالتیک را عملی کند، اولین بار بعد از پایان جنگ سرد خواهد بود که روسیه و آمریکا بار دیگر این چنین رودرروی هم قرار خواهند گرفت. پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که آمریکا هیچ سلاحی به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

پوتین: چهل موشک بالستیک قاره‌پیما به زرادخانه هسته‌ای روسیه اضافه می‌کنیم

 از سوي ديگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نيز گفت که این کشور امسال بیش از چهل موشک بالستیک قاره‌پیما به زرادخانه هسته‌ای خود خواهد افزود.

به گزارش بي بي سي، ولادیمیر پوتین گفته است که ارتش روسیه در صدد آزمایش موشک‌های دوربرد جدید است

پوتین که در یک نمایشگاه تسلیحاتی سخن می‌گفت، افزود این سلاح‌ها بر پیشرفته‌ترین سیستم دفاع ضد موشکی تفوق دارند.

هنوز مشخص نیست موشک‌های مدنظر پوتین کجا مستقر خواهند شد.

رئیس‌جمهوری روسیه این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که این کشور استقرار سلاح‌های سنگین آمریکا در اروپای شرقی و در نزدیکی مرز با روسیه را محکوم کرد و آن را خصمانه‌ترین اقدام آمریکا از زمان پاپان جنگ سرد خواند.

آمریکا گفته است که می‌خواهد حضور نظامی خود را در کشورهای عضو ناتو در اروپای شرقی افزایش دهد.

ولادیمیر پوتین همچنین گفته است که ارتش روسیه در صدد آزمایش موشک‌های دوربرد جدید است.

تنش میان روسیه و آمریکا و کشورهای عضو ناتو به دنبال بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه شدت گرفته است.

این کشورها، روسیه را متهم می‌کنند که سرباز و سلاح‌های سنگین در اختیار شورشیان هوادار این کشور در اوکراین قرار داده است.

روسیه به‌طور مرتب، چنین ادعاهایی را تکذیب کرده و گفته است که شهروندان روسی که در اوکراین حضور دارند، نیروهای داوطلب هستند و از سوی دولت روسیه اعزام نشده‌اند.

کد خبر 298314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha