سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در واکنش به گزارش روز یکشنبه با عنوان «بازدیدکنندگان با دست خالی از نمایشگاه صنایع‌دستی بازگشتند»، جوابیه‌ای به روزنامه همشهری ارسال کرد.

صنایع دستی

در جوابيه سازمان ميراث فرهنگي كه در پاسخ به تيتر روزنامه همشهري، عنوان «بازديدكنندگان با دست پر از نمايشگاه صنايع‌دستي بازگشتند» براي آن انتخاب شده، آمده است: «پيرو انتشار مطلب مورخ 1394/3/24با عنوان «بازديد‌كنندگان با دست خالي از نمايشگاه صنايع‌دستي بازگشتند» در صفحه7 آن روزنامه، خواهشمند است توضيحات پيوست وفق قانون مطبوعات در همان صفحه و ستون و با تيتر ارسالي منتشر شود.» سازمان ميراث فرهنگي در اين جوابيه آورده است: «برخلاف ادعاي مطرح‌شده در گزارش آن روزنامه به اعتقاد بسياري از مخاطبان، فعالان صنايع‌دستي و كارشناسان نمايشگاه صنايع‌دستي، به لحاظ كمي و كيفي، ميزان استقبال و سطح برگزاري، بي‌سابقه‌ترين دور خود را تجربه كرده است تا جايي كه در روز دوم از بيست‌وپنجمين نمايشگاه ملي و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع‌دستي، مردم و علاقه‌مندان براي بازديد از نمايشگاه پشت درهاي بسته به انتظار ايستادند. به گفته مسئولين نمايشگاه بين‌المللي تهران، استقبال علاقه‌مندان از نمايشگاه صنايع‌دستي بي‌سابقه بوده و جمعيتي كه طي روزهاي گذشته براي بازديد از صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي به محل اين نمايشگاه مراجعه كرده‌اند، تنها با بازديدكنندگان نمايشگاه نفت و گاز كه يك نمايشگاه پربازديد‌كننده بود برابري مي‌كند. اين نمايشگاه برخلاف گزارش مطرح شده در همشهري در 3سالن 8، 9و 27برپاست و از ساعت 15تا 21پذيراي هزاران هزار مشتاق ساخته‌هاي دست هنرمندان و صنعتگران صنايع‌دستي ايران در 400غرفه است.»

در اين جوابيه آمده است: «نظرسنجي مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از بازديدكنندگان نمايشگاه صنايع‌دستي نشان مي‌دهد كه 85درصد بازديدكنندگان از فضاي اين دوره از نمايشگاه رضايت دارند. بالا بودن قيمت برخي از محصولات صنايع‌دستي نيز به‌دليل كيفيت بالاي آن بوده و طبيعي است كه در ميان طيف متنوع صنايع‌دستي، قيمت‌هاي متنوع براي كيفيت‌هاي متنوع درنظر گرفته شده و هر خريداري متناسب با سليقه، علاقه و قدرت خريد خود نسبت به خريد انواع مختلف صنايع‌دستي اقدام مي‌كند؛ ضمن اينكه به‌دليل ايجاد فضاي ارتباط مستقيم بين توليد‌كننده و مصرف‌كننده و حذف واسطه، كمترين افزايش قيمت نسبت به بازار وجود داشته و سود احتمالي نيز به‌طور مستقيم به هنرمند پرداخت مي‌شود.»

در جوابيه سازمان ميراث فرهنگي آمده است: «... امسال وضعيت متفاوت‌تر از سال‌هاي گذشته و از ساعت‌هاي اول آغاز به كار، سالن‌هاي نمايشگاه مملو از علاقه‌مندان و دوستداران صنايع‌دستي بوده است. شواهد موجود از حال و هواي اين دوره از نمايشگاه تا اظهارات اقشار گوناگون جامعه و بازديدكنندگان، تفاوت بارز اين دوره را با دوره‌هاي گذشته اثبات مي‌كنند. تفاوتي كه چهره‌هاي سرشناس اجتماعي، فرهنگي و هنري هم به آن تأكيد دارند.»

اين جوابيه افزوده است: «حضور بازرگانان و تجار كشورهاي مختلف در نمايشگاه صنايع‌دستي امسال نيز چشمگير بود. چندين گروه از تجار و بازرگانان كشورهاي مختلف براي بازديد، خريد و بازاريابي در محل برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه ملي و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع‌دستي حضور يافتند. گروهي از سرمايه‌گذاران كشور هلند، يك نمونه از اين موارد است كه بارها براي خريد و بازاريابي از غرفه‌هاي صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي بازديد كردند. همچنين هيأت عماني كه براي شركت در نشست شوراي جهاني منطقه غرب آسيا در كشورمان حضور دارند از نمايشگاه بازديد و اجناس مورد علاقه خود را خريداري كردند. سفير كشور الجزاير و هيأتي از تجار و بازرگانان كشور چين از ديگر بازديدكنندگان خارجي نمايشگاه صنايع‌دستي بودند كه علاوه بر بازديد، با مشاهده هنرهاي سنتي زيباي كشورمان كالاهايي را هم خريداري كردند. بازديد گروهي از ديپلمات‌ها و تجار كشور ژاپن و بازديد و خريد هيأتي از تجار و بازرگانان كشور روسيه نيز از ديگر موارد در اين زمينه بود.»

در جوابيه سازمان ميراث فرهنگي همچنين به اتوبوس فروش صنايع‌دستي اشاره شده و آمده است: «اتوبوس فروش صنايع‌دستي يكي از ابتكارهاي فعالان حوزه صنايع‌دستي است كه در اين دوره از نمايشگاه رونمايي شد. اين اتوبوس به‌دليل سيار بودن امكان عرضه صنايع‌دستي در دانشگاه‌ها و مراكز تفريحي را دارد و حتي گرداننده آن براي عرضه صنايع‌دستي با اين وسيله در خارج از كشور نيز برنامه‌ريزي كرده است. اين ايده نه‌تنها با استقبال مردم مواجه شد بلكه برخي ديگر از عرضه‌كنندگان صنايع‌دستي نيز درصدد راه‌اندازي فروشگاه‌هاي سيار صنايع‌دستي برآمده‌اند.»

در بند پاياني جوابيه سازمان ميراث فرهنگي در واكنش به گزارش همشهري آمده است: «استناد خبرنگار محترم به بخشي از متوليان سازمان ميراث فرهنگي، شركت‌كنندگان در نمايشگاه، بازديدكنندگان نمايشگاه، مشاهدات خبرنگار همشهري براي نامناسب دانستن زمان و كيفيت نمايشگاه نيز منطقي به‌نظر نمي‌رسد، چرا كه بررسي‌هاي رسمي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نشان مي‌دهد كه هم ميزان استقبال شركت‌كنندگان در نمايشگاه بالا بود به‌طوري كه 100درصد فضاي تخصيصي پر شد و تقاضا براي اخذ غرفه اضافي هم وجود داشت و هم استقبال علاقه‌مندان نمايشگاه بسيار بالا بود.»
اين جوابيه همچنين به مشاهدات خبرنگاران ستاد خبري اين نمايشگاه اشاره كرده و افزوده است: «مشاهدات خبرنگاران ستاد خبري نيز نشان مي‌دهد كه بسياري از مردم با دست پر نمايشگاه را ترك كردند.»

کد خبر 298226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha