محمد باریکانی: نمایشگاه ملی و بین‌المللی صنایع‌دستی در تهران اگرچه به‌دلیل فشردگی فضا و تعدد غرفه‌ها تنها در ۲ سالن از نمایشگاه بین‌المللی تهران توانسته جمعیت فشرده‌ای را در خود جای بدهد اما بازدیدکنندگان این نمایشگاه نه‌تنها خرید زیادی انجام نمی‌دهند، که از فضای این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی نیز چندان رضایت ندارند.

نمایشگاه صنایع دستی

گزارش خبرنگار همشهري از نمايشگاه صنايع‌دستي نشان مي‌دهد كه مقايسه اين دوره از برگزاري نمايشگاه صنايع‌دستي با نمايشگاه‌هاي گذشته بيانگر افزايش كيفي محصولات توليد شده در كشور و البته قيمت بسيار بالاي محصولاتي است كه براي عرضه در نمايشگاه صنايع‌دستي انتخاب شده‌اند. قيمت يك آينه نقره‌كوب شده كه براي فروش در نمايشگاه اين دوره تزيين شده بود 5ميليون تومان و قيمت يك تخته گليم 3متري كرمان 4تا 6ميليون تومان برآورد شده است. جداي از آن قيمت محصولات سراميكي نيز نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته بود. به‌طوري كه قيمت محصولات سراميكي گاه براي يك گلدان يا يك كاسه متوسط تا 70هزار تومان برآورد شده است. علاوه بر اين، قيمت يك روپوش از ابريشم سفيد در يكي از غرفه‌ها يك ميليون تومان بود.

به تمام اينها اضافه كنيد قيمت مانتوهاي باتيك(نقاشي شده) را كه در اين نمايشگاه تا 200هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و نشريه روزانه اين نمايشگاه در حالي از استقبال بالاي مردم از نمايشگاه ملي و بين‌المللي صنايع‌دستي در نمايشگاه بين‌المللي تهران خبر داده‌اند كه مشاهدات خبرنگار همشهري مشخص كرد تمامي اين نمايشگاه در 2 سوله از سالن‌هاي نمايشگاه بين‌المللي تهران داير شده و به‌دليل محدوديت همين فضا نيز تمامي صنعتگران صنايع‌دستي به‌صورت فشرده در سالن‌ها مستقر شده‌اند. بنابراين ميزان بازديدكنندگان از نمايشگاه بيست‌و‌پنجم صنايع‌دستي تهران كه اين بار چند كشور خارجي ازجمله بوركينافاسو، كويت، لبنان، تركيه، تاجيكستان و... را نيز ميزباني كرده است در نگاه متوليان دولتي در سازمان ميراث فرهنگي زياد جلوه مي‌كند.

  • فروش اتوبوسي صنايع دستي

اما اتوبوس فروش صنايع‌دستي يكي از ايده‌هاي عجيب و نه‌چندان جذاب به‌عنوان ايده فروش سيار صنايع‌دستي بود كه براي نخستين‌بار در اين دوره از نمايشگاه صنايع‌دستي تهران خودنمايي كرد.
اگرچه شركت‌كنندگان در بيست و پنجمين دوره از نمايشگاه ملي و بين‌المللي صنايع‌دستي تهران و حتي بخشي از متوليان سازمان ميراث فرهنگي زمان برگزاري اين دوره از نمايشگاه صنايع‌دستي را به لحاظ ميزان خريد محصولات توسط بازديدكنندگان نامناسب مي‌دانند اما قيمت بالاي محصولات صنايع‌دستي نيز موجب شده كه بازديدكنندگان عمدتا با دست خالي نمايشگاه صنايع‌دستي تهران را ترك كنند. اين در حالي است كه محمداسماعيل سعيدي، رئيس فراكسيون صنايع‌دستي و فرش ايران در مجلس شوراي اسلامي، همين ديروز به ايسنا گفته است كه فعال‌كردن، حمايت همه‌جانبه و تجاري‌سازي صنايع‌دستي در اولويت آن فراكسيون قرار دارد.

به گفته سعيدي، در سال‌هاي گذشته صنايع‌دستي مورد بي‌مهري قرار گرفت و بخش قابل توجهي از آن به‌طور كامل تعطيل شد. رئيس فراكسيون صنايع‌دستي مجلس همچنين از لزوم ارائه تسهيلات ويژه به هنرمندان صنايع‌دستي و رفع موانع از مسير فعاليت آنها با هدف درآمدزايي سخن گفته است. اين نماينده مجلس با بيان اينكه «85درصد بازار صنايع‌دستي دنيا متعلق به كشور هندوستان است»، گفت: ايران سهم بسيار ناچيزي از بازار صنايع‌دستي دنيا دارد كه با عزم جدي مجلس و دولت، مي‌توان جهشي در اين زمينه ايجاد كرد. چون صنايع‌دستي ايران ظرفيت رقابت با هندوستان را دارد. بيست و پنجمين نمايشگاه صنايع‌دستي كشور تا فردا در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برپاست. اما بايد در انتظار اعلام ميزان فروش صنايع‌دستي در بزرگ‌ترين رويداد صنايع‌دستي كشور ماند تا پس از اعلام رقم فروش صنايع‌دستي در اين نمايشگاه با توجه به قيمت بالاي محصولات عرضه شده و جيب خالي بازديدكنندگان و تنوع نه‌چندان بالاي محصولات عرضه شده، ميزان موفقيت در حمايت از صنايع‌دستي و همچنين اثربخشي مهم‌ترين رويداد صنايع‌دستي در حوزه فروش هنرهاي سنتي كشور را تخمين زد.

کد خبر 298004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha